Zz
    Hej
    Jag är en ung tjej på 20 års åldern. Läser på Göteborgs univeristet med inrikting offentligt förvaltning. Min dröm har varit ATG komma in på detta linjen. Nu när jag har gjort har jag ett hinder framför mig, salstentor. Jag har en enorm fobi för salstentor/prover sedan jag gick på 6an. Jag klarar inte av salstentor Jah blir deprimerad samt mår psykiskt jätte dåligt utav att plugga inför salstentor. Varje gång jag ska gå toll en salstenta har jag fått blackout och börjat gråta på plats. Jag kan inte salstentor och pga de vill jag INYE heller hoppa av univeristet ifrån drömmen jag försökt komma åt. Men att man måste skippa universitet för att man har fobi får mig och ha ont i hjärtat enormt. Att i framtiden tänka att jag inte kunnat lösa univeristet pga att jag har fobi gör mig ännu mer Depp. Jag har försökt förändra på de sedan grundskolan men det gick inte vidare. som stöd har jag alltid fått av mina lärare som har fått mig att komplettera mina prov som Jah inte gjort med uppgifter. Så på sätt har jag lyckats komma fram ända till Universitet. Men här har jag hackat just nu, och är jätte ledsen och deprimerad över att jag inte kan klara univeristet. Är det verkligen så att man måste hoppa av skolan för att man inte kan salstentor ( ? )
    • : För mig har det gått åt helvetet. Akedemi hälsan psykologen är inte villig för och hjälpa hon sa att jag behöver gå dit mer än 10 ggr och tills man har gått alla dessa gångarna kommer det att vara 2016 februari nånstans och då har jag redan haft jätte många tentor bakom mig. Dessutom var hon jätte stel jag kunde inte känna mig trygg när jag prata med henne. Hon var jätte hård och inte villig till och hjälpa. Vad ska jag göra nu? Är helt deprimerad och suttit och gråtit hela dagen och så kommer det att fortsätta jag kan inte klara salstentor det är omöjligt för mig. Jag vill dö just nu
    • Milla : Jag ska ge dig några förslag i mitt utökade svar, kommer om ca en kvart.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Öz!
    Det är en jättetråkig och jobbig situation som du befinner dig i!
    Jag råder dig söka hjälp hos kurator och/eller psykolog. Bra om du har eller kan få intyg på att du har de svårigheter som du beskriver.
    Hur mycket utbildningen kan anpassas till just dina svårigheter kan inte vi på fråga SYV svara utan det är upp till de utbildningsansvariga på din utbildning.
    Jag tycker att de borde gå att anpassa och låta dig uppvisa dina kunskaper på andra sätt.
    Vem på din utbildning har du pratat med och vad fick du för svar? Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Väldigt tråkigt att du känner som du gör!
    Mina förslag är att du fortsätter gå hos psykologen och försöker snabba på processen där, att du samtidigt pratar med lärare i de kurser i vilka saltentorna kommer och frågar om de kan ge dig ngt alternativ på hur detta kan lösas? Det är möjligt lärarna kommer hänvisa dig till fakultetsrektor och du bör kontakta den och förklara din situation. Undersök också möjlighet att ta sabbatsår så att du kan komm tillbaka till utbildningen nästa höst och då har förhoppningsvis intyg från psykologen. Du blir då klar med din utbildning ett år senare men det är ett bättre alternativ än att bara hoppa av, tycker jag. Läser du några kurser nu i vilka inga saltentor är inplanerade, kan du få betyg i de kurserna. Jag hör av mig igen om jag kommer på ngt mer som finns att göra ... Mvh Milla SYV
    • : Tack för snabbt svar!
    • : De känns som att studievägledaren inte kan hjälpa så mycket till jag ser henne inte som en seriös person hon verkar vara ung och lite konstig. Jag vände mig till ngn annan i skolan som kallas för proferfekt om inte jag har stavat fel. Hon sa att jag skulle skada mig intyg från psykolog om mina svårigheter. Men tror du verkligen att detta kan lösa sig för har mått jätte dåligt dom senaste av tanken att hoppa av skolan pga mina svårigheter. Imorgon bitti ska Jah vända mig till vårdcentralen och ska vilja prata med psykologen. Har en salstenta den 9 oktober och jag känner mig värdelös för att jag inte kan göra provet och bara sitter varje dag helt deprimerad.
    • Milla : Skaffa intyg! Sedan kan du bestämma om du vill visa det intyget eller inte. Prefekten som du pratade med- vad har hon för förslag? Om hon tycker att gå via intyg inte är en bra väg, vad föreslår hon? Har ni kurator på skolan? Prata även med SYV som kan ha ett bra förslag - det kan inte skada prata med SYV ...
    • Milla : Fakultetsrektor är den som bestämmer och är därför bra att vända sig till. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    • : Tack så jätte mycket. Prefekten bad mig och träffa en psykolog och skaffa intyg på mina svårigheter om salstentor. Så imorgon ska Jah försöka träffa ngn psykolog och ta den. Hon är väldigt snäll och sa att vi skulle gå efter min intyg och kanske försöka anpassa mina studier för dessa svårigheterna jag har. Men hoppas verkligen att dom kan hjälpa vill inte hoppa av skolan. Vill ta examen :(
    • Anna : Vi hoppas och tror att det går att lösa snabbt och på ett bra sätt - så att du kan studera och ta examen! Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna hårt för dig! Hör av dig och berätta hur det går! Lycka till!
    • : Det handlar inte om att sabbatsår. Jag vill inte ta sabbatsår när dom verkligen inser att jag har det svårt. Utbildningen börjar om igen på januari Jag vill helst vänta en halv termin istället för ett år. Hon psykologen på akademi hälsan verkade inte ens vara villig till att hjälpa jag menar verkligen det. Hon var jätte stel och hård. Jah bad henne hjälpa MIg få intyg och samtidigt gå på100 behandlingar samtidigt så att jag iaf inte kommer bakifrån. Men hon var inte ens med på det. Hon tjata om att komma behandlingarna först och därefter ge intyg men då har ju tiden gott på universitet ich mina tider kommer gå så jävla deprimerande. Psykologen på vårdcentralen erbjöd mig detta hjälp. Att hon skriver intyg men samtidigt så går Jah på behandlingar det lät så skönt och tänka att man samtidigt blir frisk men OXKSÅ samtidigt att man njuter av universitets tiden. Men jag blev tvungen ich vända mig t akademi hälsan. Just nu har jag mejlat rektorn angående min situationen och ska även försöka ta kontakt med psykologen på vårdcentralen igen och be efter hjälp. Men kan samtidigt inte förklara hur dåligt och deprimerad jag har det. Kan det verkligen vara så svårt ich hjälpa ngn som är i behov av hjälp som lider verkligen varje dag pga detta? Jag hoppas vill hoppas på rektorn och få hjälp mår så otroligt dåligt och är besviken på mig själv att jag bara vill försvinna ifrån livet. :(
    • Milla : Vi på fråga SYV vill hjälpa dig men vet bara inte vad vi kan göra. Vi har inga befogenheter att påverka psykologen på något sätt ... Om du vet hur vi kan hjälpa dig, förklara exakt vad vill du att vi gör.
    • : Jag vill ha alla möjliga tips som kan påverka min studietid hjälp att få den hävla intygen bli en elev som läser på universitet
    • Milla : Hjälpa dig att få intyg från psykologen kan inte en studievägledare göra, varken vi på fråga SYV eller någon annan SYV ... Andra alternativ för dig är att vara sjukskriven under en period och se sen... Att söka annan utbildning där inga saltentor ingår... Att be rektor anpassa din nuvarande utbildning även innan du får intyg från psykologen... Det är alla alternativ som vi på fråga SYV kan komma på men gå prata med syv på din högskola och med dina lärare, be alla om tips.
    • : Jag satt och läste igenom våra pm vi har kan inte fatta det har gått 1 månad sedan dess. Hur deprimerad Jah var när jag skrev allt de helt sjukt. Idag har fått hjälp. Jag vill bara meddela om att Jah fixat detta och jag får hemtentamen. Har suttit idag och svarat på 2/5 frågor. Jag behöver 20p för och bli godkänd de första frågorna är 10 poängers så hoppas på att jag klarar mig. Och det går bra. Tack för all tips ni har gett!!! Evigt tacksam!!
    • Mikael : Så bra att det ordnade sig! Verkligen jättebra! Lycka till med dina studier och vi fortsätter hålla tummarna och tack så mycket för att du hörde av dig!
    Läs alla kommentarer