GG

    Hej, Jag gick ut gymnasiet med F i flera kurser och har kompletterat vissa och har nu två kurser + gymnasiearbete kvar. Jag pluggade Natur natur på gymnasiet och har godkänt i biologi 1, fysik 1 och kemi 1. Jag har bestämt mig att plugga till sjuksköterska och såg att jag behöver naturkunskap 2, vi hade dock inte ens naturkunskap 1 på gymnasiet, behöver jag plugga de två kurserna för att vara behörig till sjuksköterska utbildningen? En annan fråga jag har är: var kan jag få se mina betyg nu när jag är kompletterat vissa kurser på komvux? Ska jag ringa någonstans och få de skickade till mig? Isåfall vem ska jag ringa?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej T!
    Om du har godkända betyg i gymnasiala kurser fysik1a, kemi1 och biologi1 behöver du inte läsa kurser inom naturvetenskap för att du har i så fall behörighet enligt "ersättningskurserna". Du anses, alltså behörig vad gäller Naturkunskap 1b och 2; hänvisning: uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-sätt
    Vad gäller var du kan se dina betyg, så är det en fråga till den skolan (eller de skolorna) där du har fått de betygen.

    Du behöver, när du har uppnått kraven, få ut examensbevis från komvux. Har du gjort planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux?
    Från 1 juli 2021 skedde det ändringar i reglerverket, t.ex är gymnasiearbete på komvux ersatt och du kommer behöva göra Komvuxarbete. Glöm inte att du inte kan ta in kursen Idrott och hälsa1 in i ditt examensbevis från komvux, här faller 100p.bort, men du behöver å andra sidan endast 2400 betygsatta poäng för att kunna ta ut examensbevis från komvux.
    De betygen du fick på gymnasiet borde du ha fått ut i ett dokument som heter Studiebevis (det borde du ha fått när du slutade år3 på gymnasiet); om du inte genomförde hela 3 år på gymnasiet utan slutade tidigare, då borde du ha fått utdrag från betygskatalog eller ett Intyg (alltså någon sort förteckning över kurser med tillhörande betyg). Om du inte har fått det eller "tappat bort" det, kontakta din gamla gymnasieskola och begära en kopia av betygsdokumentet. Det är på de betygen du redan har som du "bygger på" mot examensbevis som du senare tar ut från komvux.