Julia
    Hej!
    Jag har hållt på med musik hela mitt liv och är ganska involverad i konserter, mycket musikläger osv. Jag går musikklass och har gjort det sen 7an. Jag planerar att gå på Musicians Institute i Los Angeles efter gymnasiet eftersom att spela musik är det jag brinner för.
    Sen så har jag väldigt enkelt för mig i skolan, har 305 i meritpoäng så jag kommer ju in på det jag vill så det är inte problemet.

    Såklart har jag ju tänkt estet musik några gånger, men det finns en spetsutbildning inom musik i Luleå som jag ska söka till. Grejen är att om jag ska gå där måste jag ägna 3-4 timmar extra varje dag åt att åka buss när jag bor i Piteå. Plus så känner jag några stycken där som inte är så nöjda och tycker att utbildningen är på en för låg nivå, medans andra jag känner tycker att det är hur roligt som helst.
    Det posititva jag kan få ut av det är en sjukt kul utbildning + bra förberedelse inför MI.
    Men om jag går estet i Piteå har jag 3-4 timmar extra som jag kan ägna åt att ta fler lektioner (inom musik) och jag har många musikaliska kontakter här. Det jag är rädd för med att gå estet här i Piteå är ju att det vanlig musikestet-programmet inte har något antagningsprov vilket kan resultera i att jag hamnar med lite mindre erfarna musikintresserade. Jag har bland annat hört om andra som gått det som hamnade med 10st sångtjejer. Med sångtjejer menar vi alltså tjejer som är intresserade av att sjunga men kan inget instrument och har ingen kunskap i teori eller musikalisk uppbyggnad över huvudtaget. Det är ju roligt för dem att gå, men det drar ju ner på kvalitén av gymnasieåren för oss andra. Turligt nog så delar gymnasiet i PIteå upp klasserna i två grupper, en med de lite mer erfarna och en med de som är lite mindre vilket är bra.
    Förutom musik är jag intresserad av samhällsprogrammet eftersom SO-ämnena är jag bra på och jag tycker om dem. Sedan länge har jag funderat att bli någonting inom juridik för det är jag också intresserad av. Grejen är att jag inte vet om jag skulle sakna att ha musik i skolan eftersom att jag har haft det som en självklarhet så länge.

    Jag vill ha god tid att utvecklas inom musiken, och ha tid för sociala sammanhang. Är det då värt det att åka buss i flera timmar varje dag för en utbildning som kanske inte är så bra eller ska man satsa på Piteå? Jag är lost så att säga.
    Jag planerar att göra en ansökan till spets och om jag kommer in får jag se vad jag gör med den då. Det är just det vad jag ska göra då som är det jobbiga.
    Tacksam för svar! (Hoppas inte allt blev en enda röra..)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du står mellan två hötappar som det gamla ordspråket säger och jag vet inte riktigt om jag kan göra saken lättare. Allt handlar mycket om faktorer som du inte kan veta i förväg. Jag radar upp dom och för ett resonemang kring dom så kanske dom blir mer åskådliga;

    - Klasskamrater på ditt lokala gymnasium, Estet? Är dina klasskamrater motiverade, engagerade och älskar musik så kan de säkert kompensera att de kanske inte ligger på din tekniska nivå - kan bli mycket glädje och skratt ändå.

    - Hur det kommer vara att resa långt varje dag och förlora mycket vardagstid? Är utbildningen bra så kanske det kan vara värt resan. Resvägen betyder dock ganska mycket i ens vardag och tar tid från ditt sociala liv som du säger och är en stor orsak till att många byter tillbaka till sitt/sina lokala gymnasium.

    - Om spetsutbildningen verkligen är bra? Fråga om du kan få gå provdagar och träffa lärarna, känna på en vardag i skolan med undervisning. Det kan hjälpa till att avgöra kvalitén för just dig.

    - Att inte ha musik i skolvardagen? Som jag förstod av ditt mejl så hade du ändå möjlighet att musicera mycket på fritiden - kanske det räcker. Dock ska du då verkligen gilla Samhällsvetenskapsprogrammet med allt vad det innebär - plugg i snabb takt, många teoretiska uppgifter överlag som ska göras inom en knapp tidspann. Ingen variation med musiken där inte! Är det ok?

    Jag hoppas mitt resonemang kan hjälpa dig på vägen. Lycka till!/Lena, Syv