Felix
    Jag går åk 9 och ska söka till gymnasium.

    Jag är lite sugen på att gå ekonomiprogrammet på annan ort. Det tar 30 minuter att åka dit, vilket gör att jag i så fall kommer få fem timmars resa i veckan. På fritiden tränar jag judo: 4 timmar i veckan, instrumentlektioner: 1 timme i veckan, ensemblespel: 3 timmar i veckan.

    Det jag är rädd för är att resandet mellan skolan och hemorten, där jag har alla mina andra aktiviteter, kommer ta för mycket tid så att jag inte kommer kunna hinna med både skolan och alla de aktiviteter som jag vill hålla på med. Jag är rädd för att jag, om jag väljer att gå ekonomiprogrammet på annan ort, tvingas ge upp någon av mina andra aktiviteter.

    Felix

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Felix,
    jag förstår hur du tänker och det är smart att fundera över det där med resande till skolan - att det tar tid och du kommer att göra det i tre år.
    Det kanske finns lösningar så att du skall kunna både "äta kakan och ha den kvar" *L* :-).
    För att kunna hjälpa dig måste jag veta
    1. om du kan tänka dig läsa på distans?
    2. vilka program finns det på hemorten - på en skola som ligger nära dig?

    Återkom med svar på mina frågor - så skall vi se om jag kan ge dig ett bra råd.
    Mvh
    Mikael SYV
    hej igen! med distans menar jag den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    och om jag förstår dig rätt så vill du helst inte gå på den skolan, som är nära dig alls - oavsett program. har jag förstått dig rätt?
    Mvh
    Mikael SYV
    • : 1. Vad menar du med att läsa på distans? Vad innebär det?
    • : 2. Ekonomiprogrammet finns även på den skolan nära mig, men jag var och tittade förbi där en gång och det gav inte alls samma goda intryck som den på annan ort.
    • Mikael : Jag har nu postat ett utökat svar till dig.
    • : Jag skulle kunna tänka mig att gå på den skolan nära mig, men inte ekonomiprogrammet i så fall. Jag var på öppet hus för att undersöka ekonomiprogrammet på skolan nära mig och det tilltalade mig inte alls. De som var där var helt okunniga och visste ingenting. Sedan var jag även och gjorde studiebesök på samma program på samma skola och följde med en klass och det verkade inte ett dugg seriöst. Alla som var där var totalt odisciplinerade.
    • Anna : Vad är det på Ekonomiprogrammet som lockar dig? Är det någon speciell kurs - privat juridik, t.ex. som läses som obligatorisk bara på Ekonomiprogrammet? Och vilket program som du kan tänka dig att gå på den skolan som finns nära dig? Det går genom valbara kurser göra din gymnasieutbildning väldigt lik den, som du annars skulle ha fått på EK.
    • : Det som lockar på ekonomiprogrammet på skolan på annan ort är att jag var på öppet hus där och den som jag träffade väckte verkligen mitt intresse. Personen jag träffade där visade upp det som de håller på med där och jobbar om. Det var ledarskap, organisation, entreprenörskap och annat sånt som jag verkligen är intresserad av. Dessutom så tror jag att man har stor nytta av att ha gått ekonomiprogrammet, eftersom det tar upp vardagliga saker, som t.e.x konsumenträtt. Dock så känner jag inte att jag vill gå ekonomiprogrammet på skolan nära mig efter att ha gjort besök där. Det kändes inte allt seriöst och de som var där verkade totalt ointresserade.
    • Anna : Hej, Felix! om du tycker om den skolan där du var på öppet hus, sök den i första hand. Sök till ett par andra skolor också - det är en allmän rekommendation från oss: att söka minst tre alternativ. Det blir ännu fler öppna hus och du kan gå igen och även boka "skugga en elev" & prova-på vara elev på skolan under en hel dag. Bästa hälsningar! ANNA SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, det går genom valbara kurser (programfördjupningen & individuellt val) att forma sitt gymnasieprogram så att den liknar Ekonomiprogrammet. Lättast är det på Samhällsvetenskapsprogrammet - för att skillnaden mellan SA & EK är inte så stor.
    Om det är så att du kan tänka dig gå på SA på en skola nära dig, råder jag dig att fråga vilka valbara kurser - inom programfördjupningen & individuellt val som kommer att erbjudas. Om du vill, kan vi komma med förslag på vilka kurser som du specifikt bör fråga efter (så att din utbildning liknar EK så mycket som möjligt).
    Om det är någon speciell eftergymnasial utbildning som du har i åtanke, var god berätta det för oss. Då kan vi titta på vilka kurser du behöver för behörighet till den eftergymn.utbildningen och kan tala om för dig på vilket gymnasieprogram som du kan uppnå den behörigheten.

    Det är annars två olika sätt, som man kan tänka inför gymnasieval:
    1. välja det som är roligt & se sen vart det leder...
    eller
    2. välja det som man vet leder vidare till ett yrke som man vill ha "när man blir stor" -

    och i bästa fall sammanfaller det: dvs det som leder till ett framtida yrke är detsamma som känns lätt och roligt.

    Önskar dig allt väl! återkom gärna med uppgift om du kan tänka dig gå SA och om du vill ha mer info- från oss.
    mvh ANNA SYV
    • : Nej samhällsprogrammet har jag aldrig tänkt att jag ska välja. Där emot hade jag lite funderingar på att välja samhällsinriktningen på naturprogrammet. Jag har även haft tankar om att välja estet som jag också vet är väldigt lik samhällsprogrammet.
    • Liselotte : Jag skall komma med ett par förslag om hur du kan få NA "samhälle" eller Estetiska programmet att "likna" Ekonomi så mycket som det går. Mitt svar till dig kommer inom kort. Vi hörs! :-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Felix,
    på Ekonomiprogrammet läses det på båda inriktningarna en kurs Privatjuridik, 100 poäng, företagsekonomi 1, 100 poäng; Moderna språk 100 p. samt Psykologi 1 - 50 poäng.
    Inom inriktningarna på EK läses det Entreprenörskap&företagande, Företagsekonomi2, Matte 3b - på inrikt.Ekonomi
    och
    Filosofi 1, Affärsjuridik, Rätten&samhället samt Psykologi 2a - på inrikt.Juridik.
    ***************************
    Hur kan man få NA eller ES att "likna" Ekonomiprogrammets innehåll?
    Jo, så här:
    på NA, "samhälle" - väljer du 300 poäng programfördjupningen och du kan då välja en kurs Entreprenörskap, 100 p. Entreprenörskap & företagande, 100 p. samt Filosofi 1 (50 poäng) & Psykologi 1 (50 poäng). Inom individuellt val tar du "juridiska kurser" - och det finns 3 st. á 100 poäng; det får plats 2 av dem inom 200 poäng individuellt val. Fråga på skolan om du får läsa 100 p. utökat - och ta alla tre juridiska kurser eller så väljer du 2 av dem.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    på ES väljer man 500 poäng programfördjupningar och här kan du välja: Matematik 2b & 3b (200 poäng)
    Entreprenörskap, 100 poäng; Filosofi 1 & Psykologi 1 (100 poäng tillsammans); Entreprenörskap & företagande, 100 p.
    Inom individuellt val: samma upplägg som på NA, se ovan.
    _____________________________________________
    Det blir givetvis inte exakt samma innehåll men ganska liknande det som läses på Ekonomiprogrammet. Bra att på förhand fråga på skolan om det blir möjligt för dig att välja just de kurserna - för att även om kurserna får läsas som programfördjupande, betyder det inte att varje skola kan erbjuda alla möjliga kurser. Chanserna är större att kunna läsa just de kurserna på programfördjupningsdelen och inom individ.val -om EK finns på skolan (då finns det behöriga lärare & pågående kurser).

    Min förhoppning är att mitt svar blir till hjälp för dig i ditt gymnasieval!
    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte