Dalal
    Hej! Jag är 17år och går andra året i gymnasiet, jag studerar samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap(slutar VT2016)för att jag vill ha en bra grund om jag i framtiden vill jobba med något annat. När jag tar studenten så vill jag studera till undersköterska och jobba i förlossningen eller akuten.

    Jag undrar:
    1. Kan direkt kan söka till KOMVUX eller ska jag vänta tills jag blir 20?
    2. Kommer jag behöva göra om kurser så som svenska, matte, engelska o.s.v. som jag redan har fått godkänt på i gymnasiet?
    3. Finns det speciella kurser man måste ta för att kunna jobba i akuten eller BB?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Dalal! Du kan söka till Komvux direkt när du har avslutat en 3årig gymnasial utbildning men det är mycket tveksamt att du får plats på Undersköterska-utbildningen på Komvux. Platserna på yrkesutbildningar på Komvux går i första hand till dem som helt saknar gymnasieutbildning. Om du vill utbilda dig till just Undersköterska, är din bästa chans att byta till Vård/Omsorgsprogrammet så snart som möjligt eller söka om till åk1 till nästa års antagning. Om du får gymnasieutbildning på Vård/omsorgsprogrammet, kan du sedan komplettera med några kurser på Komvux för att bli behörig till högskoleutbildning. Att göra tvärtom (så som du planerar att göra) blir väldigt svårt, kanske t o m omöjligt. Du blir hänvisad till att söka till högskola eller till yrkeshögskola. På högskolan är det Sjuksköterska, 3 årig utbildning som finns & på yrkeshögskola - påbyggnad för undersköterskor, dvs du måste redan vara utbildad undersköterska och den utbildningen kommer du inte kunna få. Det blir "moment 22"= en situation som inte har någon sådan lösning som du önskar att hitta. Du får gärna återkomma om du har frågor.
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Men jag läste att på kiu så tar de emot elever som är klara med sin gymnasieutbing så finns det någon liten chans att jag kommer in? Och hur många är det som söker till det programmet?
    • Anna : Vad är "kiu" för någonting? Det ordet känner jag inte till... förklara gärna!
    • : Kiu är en skola jag hitta, KompetensUtvecklingsInstitutet http://www.kui.se
    • Anna : Jag kommer nu att svara på din kommentar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Om du läste att Komvux tar in dem som är klara med sina gymnasiebetyg, då menas det så här: allmänna regler är att man är för ung för att läsa på komvux om man inte är 20 år, men i fall man är klar med gymnasiet och ändå är under 20 år då kan man komplettera med någon kurs för att bli behöver att gå vidare. T.ex. du som läser på samhällsvetenskaplsprogrammet och skulle t.ex. behöva komplettera med Matematik 3 för att bli behörig till en viss högskoleutbildning. Då kan du läsa en 100 poängs kurs på Komvux (som du läser på heltid på 5 veckor) och sedan kan du söka vidare till högskola eller yrkeshögskola. Det är så det menas.

    Det är helt annorlunda vad det gäller just yrkesutbildningar på Komvux. Utbildning till undersköterska på Komvux är, normalt sett, 3 terminer. Där läses det inte svenska, engelska eller matte över huvudet taget. Det är enbart yrkesämnena: omvårdnad, etik och livsfrågor, geriatrik mm. och så praktik ingår också. Det kan finnas en intensivkurs på 2 terminer och "sommarpraktik" - då blir man klar på 52 veckor, ett kalenderår.
    Men, oavseett, vad det är för yrkesutbildning på Komvux så är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som tillhör "prioriterade målgrupper" och tas in i första hand. Tanken är den att i brist på resurser så är det de "svagaste" som bör "rustas upp" i första hand. T.ex. en person med gymnasiekompetens kan få jobb någonstans.. kanske inte där man vill jobba, men någonstans i alla fall. Däremot en person med enbart grundskolekompetens har extremt små chanser att få ett jobb.

    När de två personer "ställs mot varandra" - och konkurrerar om en plats på Komvux: en med gymnasieutbidlning och en utan ... så är det just till Komvux som den utan gymnasieutbildning som kommer in och den med gymnasieutbildning - som blir utan plats. Det finns exempel på personer som i flera år (kanske i fem år) i rad sökte Undersköterska eller Elektriker på Komvux i sin kommun men ej kom in. De får besked PLATSBRIST för att det finns många som helt saknas gymnasiekompetens och som också söker till kurspaket "Vård och omsorg" eller "Elektriker".

    Sådana är reglerna och bestämmelser idag och vi känner inte till några planer på att ändra dem.
    Därför vill vi förklara för dig att du kan absolut inte räkna med att få läsa till Undersköterska på Komvux när du är klar med gymnasiet. Dina chanser att bli antagen där bedömer vi som extremt små (obefintliga). Du får söka men om du kommer in skulle det blir extra-super undantag. Sånt händer extremt sällan (en chans på miljonen, kan man kanske säga).

    Jag vet, som sagt, inte vad "kiu" är. Du får gärna förklara. Bäst är det om du ställer en helt ny fråga, för att vi ser de nya frågorna först. Det är lite svårare för oss att se när en kommentar kommer in och de flesta kommentarer är "tack för hjälpen"- kommentarer. En ny fråga är det alltid bättre att ställa i ett helt nytt inlägg. Sedan kan du alltid "länka till" de frågor/svar som du ställde/fick sedan innan, om du vill.

    Önskar dig det bästa och stort lycka till med studierna och allt! :)
    Anna
    Tips: kontakta Komvux i din kommun, där du är folkbokförd och fråga hur stor är chans att du kommer få plats på Undersköterska-kurspaket om du har fullständig gymnasial utbildning sedan innan. Det är inte förbjudet att ställa frågor till Komvux. Det är en mycket bra idé att får svar direkt från dem, då vet du sedan vad som gäller. Det är mycket bättre att veta än att gissa. Att reglerna kan i framtiden ändras, kan ju hända, men det känner vi inte till att någon sådan planerad ändring är påtänkt. Fråga på Komvux!
    Hej igen!

    Har du läst på http://www.kui.se/komvuxutbildning/ansokan/ om att du ansöker till KomVux eller Vuxenutbildningen (som är samma sak fast kan heta olika i olika kommuner) där du är folkbokförd och det är KomVux eller Vux som köper plats åt dig om de har pengar kvar till det. I första hand köps det platser till personer som saknar gymnasieutbildning helt och hållet och sedan brukar pengarna ta slut och det inte finns några kvar till dem som redan har en gymnasial utbildning sedan innan.

    Företag/organisationer kan också köpa platser på KUI och en möjlighet skulle kunna vara att om du får anställning på ett privat vårdhem och arbetsgivaren vill satsa på kompetensutveckling för dig, kan din arbetsgivare köpa utbildning på KUI för dig. Sådant förekommer också ibland. Kan dock absolut inte garanteras. Om arbetsgivare kan anställa någon som redan har vårdutbildning, kommer inte den att anställa någon utan utbildning och utbilda på arbetstid med lön och dessutom betala för utbildningsplats. Det är en ekonomisk förlust för företaget. Sådant förekommer i fall den anställde är väldigt speciell, väldigt värdefull för företaget, t.ex. har arbetat i några år och visade sig vara nästan oersättlig eller om det inte går att få tag på personer med vårdutbildning att anställa.

    Som situationen är nu, så finns det personer med vårdutbildning som söker jobb och att få jobb utan vårdutbildning är extremt svårt. Det man i bästa fall kan få är "timmar vid behov" - då arbetsgivaren ringar dig och du akut måste komma och jobba några timmar då och då. Då måste du vara mycket flexibel och kunna ställa upp med kort varsel. En nackdel är också att du inte kommer att veta vilken inkomst du har från en månad till en annan. En fördel är att du kan tack Ja eller Nej till varje arbetspass som du blir erbjuden och bestämma över din tid på ett fritt sätt.

    Jag hoppas att mitt svar och mina råd blir till hjälp för dig. Önskar dig stort lycka till!
    Anna