Zakaria
    Hej!

    Hur många år behöver man för blir klar med högskolan för en systemutvecklare och en fråga till, hur många (hp) för att man ska komma in?

    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    >> systemutvecklare kan ha olika utbildningsbakgrund men ofta är de civilingenjörer och det tar 5 år på högskolenivå att läsa på heltid för att bli Civilingenjör >>.

    Angående hur höga betyg som krävs, går inte att svara på, för att antagningsgränser uppstår varje gång på nytt, i konkurrensen...

    Brhörighet till civilingenjörsprogrammen är Grundläggande plus godkända betyg i fysik 2, matte 4 och lägst kemi 1. Till vissa civilingenjörsprogrammen krävs det även kemi 2, men sällan om inriktning på civilingenjörsutbildningen är "datateknik".

    Länktips - Civilingenjör-i-datateknik.

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare