Bert
    Hej! Jag började nyss 9:an men har börjat fundera på gymnasie val. Tänker läsa teknik men har börjat tveka lite.

    Väljer det mäst för att det ör brett

    1 är inte så teknik/ matte intresserad

    2 mycket plugg?

    Bör jag ändå välja det ? Är egentligen mer samhälle intresserad tänker därför läsa teknik samhälle miljö, och har inte svårt för matte men tycker det är ganska tråkigt. Är det då dumt att välja teknik? Bör jag välja samhälle istället?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Bert!

    jag råder dig boka Provgå en dag på vardera program - teknik och samhäIIsvet.programmet.

    Du kan också gå på Öppna hus på fIera oIika skoIor och prata med eIever som går på de två programmen.

    Gör också test - Här>> är snabbIänk.

    Kika på yrken - www.framtid.se och se om du hittar ngt. yrke som du viII satsa på; då kan man sen se vad det är för utbildning som behövs och utifrån det - vilket program på gymnasiet som ger rätt behörighet till den vidareutbildningen som det yrket kräver.

    Prata också med SYV på din skoIa och med din kIasslärare/mentor.

    Gör allt detta som jag skriver om ovan och hör av dig sen igen... då kan vi se om du finns närmare besIutet om viIket program som skuIIe passa dig bäst.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    På den här sidan>> kan du se tips på ??? som man kan stäIIa när man går på öppet hus på en gymnasieskoIa.