Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'programgemensamt ämne' (5 st.)
-
Ta bort programgemensam kurs?
Hej! Jag går i årskurs 3 på ett gymnasium som är naturbruk inriktning häst. Jag är kroniskt sjuk i både fibromyalgi och barn reumatism, så jag har ganska så rejält nedsatt arbetsförmåga. Eftersom jag inte orkar så mycket...
Hej Tilde! Att kursen Entreprenörskap, 100p. ingår inom "programgemensamt" i NB-programmet, stämmer. Det kan man se i Programplanen för NB >>. Alla Programgemensamma kurser är... Läs hela svaret -
Vad räknas modersmål som för kurs?
Hej! Räknas modersmål som ett individuellt val eller programfördjupningskurs? Eller kan man själv få välja vad den ska räknas som? Tack på förhand
Hej N!Det går inte ge ett generellt svar på din fråga. Svar på din fråga beror bl.a på vilket program eleven läser.Inom Individuellt val får man ha vilka gymnasiala kurser som... Läs hela svaret -
Kan man byta ut ett programgemensammt ämne mot ett annat?
Hej! Jag undrar om man kan byta ut ett programgemensammt ämne mot ett annat, alltså jag går i årskurs 3 i samhällsvetenskapliga programmet och jag skulle vilja byta ut psykologi 1 mot moderna språk (tyska 3), undrar om detta är möjligt. Tacksam för ett snabbt svar.
Byta ut programgemensamt ämne kan man bara om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program, men det beslutet kan fattas bara till slutet av åk2 och oftast bara om eleven byter... Läs hela svaret -
Kan jag ta bort filosofi?
Hej! Jag går samhäll med inriktning beteende och undrar om jag kan välja att ta bort filosofi för att jag känner att jag inte kommer dra någon nytta av den kursen? Har läst två iv-val och en programfördjupning så om jag får mer poäng än vad jag behöver kan jag då välja att ta bort den här kursen?
Hej Nelly! Kort svar på din fråga är att om du menar Filosofi 1 då är svar, tyvärr, Nej. Om du menar Filosofi 2 - då kan du diskutera saken med SYV på din skola och kanske hitta en bra lösning. Och jag ska förklara varför det är... Läs hela svaret -
Kan man välja bort ett programgemensamt ämne?
Tänkte fråga dig om kurser som man har fått F i. jag läser teknikprogrammet med inriktning information och media, och det jag undrar är om man kan välja bort ett Programgemensamt ämne, och då Fysik 1? vad händer om man får F i det ämnet?
Eftersom Fysik 1 är obligatoriskt för ditt program så kan du inte välja att ta bort kursen. Du kan om du har stora studieproblem via ett Åtgärdsprogram reducera Fysik 1 om det skulle underlätta dina studier. Då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga