Hej Whitney!

    Högskola kan ansöka om att få kallas för Universitet och i fall det finns tillräcklig antal professorer och forskning bedrivs på skolan i tillräcklig omfattning & på hög nivå, då får högskola kalla sig för "universitet".

    I praktiken kan man gå exakt samma utbildning på högskola och på universitetet. Det finns folk som tycker att det är finare att läsa på ett universitet, för att det är en sort "kvalitetsstämpel" - och så är det kanske lite grand... stämmer, alltså. Men många ggr har man som sökande inget val - vissa utbildningar finns bara på högskolor och andra - bara på universitet. Men har man valmöjlighet, kan man givetvis söka i första hand till Universitet, om man så önskar.

    Bästa hälsningar

    ANNA