Nopi
    Hej, tänkte höra lite med vad jag behöver för att komma in på Högskolan.
    Jag gick ut med ett slutbetyg år 2006 och ett fullständigt program på 2500 poäng, dock så har jag IG i 4 kurser som totalt motsvarar 450 gymnasiepoäng. Som jag förstår så måste man ha 90% av betyget godkända. dvs godkänt på minst 2250 poäng för att kunna vara behörig för högskolestudier, stämmer detta?
    Kurserna jag fick IG på var, arbetsmiljö och säkerhet (50),estetiskverksamhet(50), vårdomsorgsarbete (200) och Omvårdnad(150). Jag har hittils 2050 poäng som är godkända, räcker det om jag läser upp vårdomsoegsarbete som är på 200 poäng för att uppnå kravet för den grundläggande behörigheten?

    Den utbildningen jag vill gå heter Internationella Marknadsföringprogrammet.
    Krav för utbildningen grundläggande behörighet+ Engelska B som särskild behörighet. Jag har enbart läst Eng A och Eng B heter nu Eng 6, kan jag hoppa över och söka direkt till Eng 7?

    Tanken för mig är att fixa behörigheterna och satsa hårt på högskoleprovet.
    Tack på förhand
    Mvh Jay

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Bar att du vill fixa behörigheterna och satsa hårt på högskoleprovet.

    Jag ser att du har läst på och är bra insatt i reglerna och vet vad du behöver läsa upp!
    Dock råder jag dig ta dina betyg och göra ordentlig studieplanering med SYV på Komvux i din kommun, där du sedan också läser kurserna och/eller gör prövningar.

    Ni kan då gemensamt med SYV räkna på detta och kontrollera - på vilket sätt du kommer att uppnå både Grundläggande & Särskild behörighet.

    Utifrån din fråga och utan att ha sett dina betyg, kan jag svara så här:
    För Grundläggande behörighet behöver du, mycket riktigt 200 fler godkända gymnasiepoäng.
    Det behöver ej vara just de kurserna som ingår i ditt Slutbetyg. Du kan läsa 200 poäng andra kurser.

    Om du för Särskild behörighet behöver godkänt betyg i Engelska B /som numera heter Engelska 6/ så är det bra om du läser den kursen eller skaffar dig betyg i den genom Prövning.

    Om du söker på komvux till Engelska 7, kommer du troligtvis få svar "obehörig". Komvux vill oftast se godkänt betyg i underliggande kurs, som i detta fallet är Engelska 6. Men du kan höra med Komvux i din kommun om de skulle ta in dig på Engelska 7 direkt. Jag tror inte de gör det.
    Du kan t.ex. läsa Eng 6 och sedan 7 - så får du 200 poäng om du får godkända betyg.

    Det är fördelaktigt för dig att läsa upp Vård&omsorgsarbete - för att du i så fall slipper räkna med 200 IG i ditt jämförelsetal.

    Jag skulle göra så här:
    - söka både Vård&omsorgsarbete
    och engelska 6 och sedan 7.
    Det är 400 poäng - som utgör studier på heltid under en termin.
    Om du kommer in på kurserna och får godkända betyg i Vård&omsorgsarbete och i Eng6 - uppfyller du både grundläggande och särskild behörighet + höjer ditt jämförelsetal.

    I fall det skulle bli svårt att läsa upp vård&omsorgsarbete - kan du uppnå både grundläggande och särskild behörighet genom godkända betyg i Eng6 och 7. Summa av de två kurser är också 200 poäng.

    Att satsa hårt på högskoleprovet är bra men det är också bra att även försöka höja sina betyg så mycket man kan, göra både och... då ökar man sina chanser.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Lycka till!
    ANNA
    Hej igen, jag förstår att du har ont om tid och orkar inte läsa mer än nödvändigt.
    Därför råder jag dig läsa eller göra prövningar i Engelska 6 och 7 eller i Engelska 6 och någon annan kurs som är á 100 poäng.
    Just Engelska 7 ger meritpoäng som höjer JÄmförelsetal, men i ditt fall (som du skriver själv) skulle det inte spela så stor roll... därför välj den kursen som du har lätt för, där du kommer att få godkänt betyg.

    Boka tid med SYV på komvux och be att SYV hjälper dig göra ansökan. Detta för att hen (SYV-en) kan då notera eller minnas att du Saknar Grundläggande behörighet.
    Du blir då högre prioriterad.

    Komvux har begränsad budget och ger i första hand plats på grundskolekurser och i andra hand på gymnasiet (om det finns pengar kvar att köpa utbildningsplatserna). Har man Slutbetyg, så tror oftast Komvux att man har i alla fall Grundläggande behörighet. För att ofta är det så.
    I ditt fall är det inte så och du behöver därför framhäva på ett tydligt sätt att du SAKNAR GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET och att det även är bråttom för dig att uppnå den.
    Från 1 januari 2017 kommer det att krävas mer från dig än att läsa 200 poäng godkända kurser. Du måste innan 1 jan 2017 uppnå Grundläggande behörighet.

    Tänk även på möjlighet att göra Prövningar. http://www.fragasyv.se/info/provning
    Betyg som du får genom en prövning är lika mycket värt som betyg i slutet av en kurs.

    • : Problemet var att jag valde fel program från början, så jag började jobba istället för att studera. Att höja snittet känns meningslös för mig då jag har i snitt G och ett par VG . Även om jag får MVG på vård och omsorg så skulle det inte ändra så mycket. Ett annat problem är tidsmässigt, jag skulle vilja söka till högskolan nästa höst och det känns att det bli svårt att läsa 400 poängs kurs + studera till Högskoleprovet samtidigt som jag jobbar heltid på ett företag och driver mitt eget AB vid sidan om.
    • : men kan jag söka eng 6 och eng 7 samtidigt och läser 7:an efter att jag är klar med 6:an eller måste man söka 6an först sen fixar ett betyg och sen söka 7an på nytt?
    • : Tack för hjälpen, Nopi Jay
    • : Det är olika i olika kommuner hur de tar emot ansökningar till Komvux. Det är, alltså, upp till din kommun om du kan förhandla så att du går över till Eng7 direkt efter Eng6.
    • Anna : Eftersom du behöver Eng6 för särskild behörighet och du samtidigt saknar 200 poäng för Grundläggande behörighet, bedömer jag att det är mest fördelaktigt för dig att söka Eng6 och 7. Du har Slutbetyg och OFTA innebär det att man har Grundläggande behörighet, men i ditt fall så har du inte det. Dock är det lätt att missa det när man på Komvux hanterar stor mängd ansökningar. Det är därför viktigt att du påtalar MYCKET TYDLIGT att du saknar 200 poäng godkända kurser för GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, trots att du har Slutbetyg. Jag skriver nu även utökat svar till dig.
    Läs alla kommentarer