Fanny

    Hej SYV Min pappa har fått ett jobberbjudande i USA, att jobba där i två år för att sedan flytta tillbaks, men jag vet inte om jag vill åka eller inte pga att jag inte vet så mycket om skolan där och hur det blir när jag då flyttar tillbaka till Sverige. Resten av familjen vill men vi flyttar bara om jag också vill. Just nu går jag i ettan på ekonomiprogrammet i gymnasiet. Jag gillar inte min klass så det skulle inte vara ett problem men jag gillar utbildningen. Om jag skulle flytta skulle jag fortfarande få samma utbildning där? Jag har även hört att det är lättare att få bra betyg i USA. Efter nian hade jag ett meritvärde på 307,5 vilket jag tycker är helt ok. Problemet är att om det är lättare att på bra betyg i USA så vill jag inte få det svårare i universitetet när jag flyttar hem än vad jag skulle få om jag bor kvar. Kan det bli så? Om jag flyttar, kan jag när jag flyttar tillbaka ändå komma in på ekonomiutbildningen på universitetet här?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - presentation av distans-gymnasiet. Alla elever i Sverige får söka utbildningar där.
    Speciellt för din situation: gymnasieelever som bor utomlands pga föräldrarnas arbete har annars rätt att läsa via Hermods distans.
    Via ett av de alternativ, ovan, ska du få möjlighet att uppnå kraven för examensbevis från en svensk gymnasieskola.
    _______
    Andra möjligheter
    Om du läser ngn utbildning i USA som inte är "svensk utbildning" utan amerikansk utbildning - så kan du ändå bli behörig till svenska högskoleutbildningar; tänk då på att du kommer behöva bevisa att du har tillräckliga kunskaper i svenska - du kommer behöva skaffa dig godkänt betyg i Svenska 3 eller klara TiSUS-test (det blir då för dig samma krav som för andra personer med utländsk gymnasieutbildning - du kommer behöva skicka din utbildnings-dokument för värdering till UHR, universites- och högskolerådet och få svar om du behöver komplettera med fler ämnen än endast svenska).

    Frågan om det skulle vara lättare att få högre betyg på en high-school i USA eller inom den svenska gymnasieskolan, kan vi på FRåGA SYV inte svara på.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny!
    jag tycker du fick bra (rätt) svar från Anna SYV men jag vill ändå komplettera hennes svar med ännu ett alternativ: IB-diploma programmet. Se information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    IB-är internationell utbildnding som finns bl.a på gymnasial nivå; och skolorna som erbjuder IB-utbidlningar finns i de flesta länder. undervisning brukar vara på engelska. I Sverige finns cirka 30 gymnasieskolor med IB-diploma(gymnasial del)programmet.
    Om det i den staden i USA där du ska bo finns en sådan IB-skola som erbjuder IB-diploma/gymnasienivå/high-school så kanske du kan läsa där, men du måste i så fall tänka på att läsa svenska vid sidan av stdier på IB-programmet. På de svenska skolorna erbjuds eleverna läsa svenska, men jag tror inte det är så i USA.
    Om du vill komma in på en svensk högskoleutbildning med undervisningsspråk svenska kommer du behöva - precis som Anna redan har svarat - godkänt betyg i Svenska 3 (tredje gymnasiekurs i svenska) eller godkänt resultat från TiSUS. Det finns dock utbildningar på de svenska högskolor och universitet som ges på andra språk, än svenska - t.ex på engelska och i så fall borde du inte behöva komplettera med svenska om du söker en sådan utbildning med IB-diploma.
    Är dina framtida planer att bo och jobba i Sverige är det dock alltid bra att ha läst så mycket svenska som möljligt! :)