2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'bild' (22 st.)

    • Amira

      Jobb inom konst?

      Jag går estetiska programmet, musik, piano. Jag läser 2 kors i bild, bild och form. Vill hitta jobb efter gymnasiet som har nåt att göra med att måla och rita eller forma.

      Milla : : Hej, jobb inom konst är i Sverige, för det mesta, är ett icke-reglerat område; det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet och man kan få jobb eller uppdrag med diverse... Läs hela svaret
    • Vuxen men utan vidareutbildning

      Vad kallas de roller jag har (har ingen formell utbildning i dem)?

      Det här blir långt....Jag kommer räkna upp momenten i de uppgifter jag gör. REDIGERING/LAYOUT MM AV MEDLEMSTIDNING Enligt order av redaktör men även med stor frihet och i samarbete. Fackkunskap i ämnet och erfarenhet av föreningens specifika stil krävs för detta arbete. - Få...

      Julia: : Hej Maria!De flesta yrken i Sverige är icke-reglerade, vilket betyder att man kan få jobbet med vilken utbildning som helst och man får också kalla sig för t.ex en... Läs hela svaret
    • Lovisa

      vad är matte 3b bra till?

      Hej! Jag går bild estet och funderar på att lägga till matte 3 b till 3:an. Dock tycker jag att matte är jättesvårt och jag tycker verkligen inte om det (Mina matte betyg ligger runt E). Anledningen till varför jag ändå kanske ska välja...

      Anna: : Hej Lovisa,du har rätt i att matte 3 (godkänt betyg) kommer ge dig + 0.5 meritpoäng men om du får endast E i matte 3b men kan samtidigt få A i en annan 100p.kurs som du kan läsa i stället... Läs hela svaret
    • Otto

      Hur hittar jag KPU-utbildning på distans för ämnet Bild?

      Hej. Jag försöker hitta vilka högskolor som erbjuder KPU-utbildningar på distans för ämnena bild (i andra hand också designmetodik och träslöjd). På studera.nu kan man få upp en lista på KPU-utbildningar (*) men det går...

      Mikael: : Hej Otto,du har rätt: det är svårt att hitta bland olika lärarutbildningar och bland annat bland KPU.Jag vill råda dig att börja genom att kika på... Läs hela svaret
    • Moa

      Vilka kurser krävs för ämneslärare?

      Jag går andra året på gymnasiet just nu och undrar vilka kurser det krävs för att komma in på utbildning som änmeslärare för årskurs 7-9 i ämnena Matematik, SO, Idrott och Bild.

      Mikael: : Hej Moa,särskild behörighet inför Ämneslärarutbildningar brukar se ut så här:för blivande mattelärare - godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 4;för blivande... Läs hela svaret
    • Hamda

      Är IB en bra val för att bli inredningsarkitekt?

      Jag går nui ettan på IB programmet och jag är väldigt förvirrad över vilket ämne jag måste välja för tvåan. Jag tänkte på att bli inredningsarkitekt men jag är rädd om IB inte var ett bra val ( jag valde ib...

      Anna: : Hej Hamda,Det finns många olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt. I Sverige finns det inga strikta bestämmelser om vilken utblldning en inredningsarkitekt måste... Läs hela svaret
    • nina

      Hur bli man bildlärare?

      Hej ! Jag har nästan alltid varit intresserad av konst, och dessutom vill jag hjälpa barn och ungdomar med att må bättre genom att uttrycka sig i bild. Jag bor i Örebro och hittade Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 240...

      Anna: : Hej Noella; detaljer om just det programmet är det bra att ta med studievägledare på just den institutionen - för att det är där info finns (om det inte står på utbildningens hemsida, vilket... Läs hela svaret
    • Nellie

      Lärare, självständigt arbete?

      Hej! När läser man självständigt arbete på lärarutbildning gymnasiet? Sugen på läsa bild hört man läser självständigt arbete när gör man det och vad är de för något?

      Julia: : Hej Nellie,gäller din fråga utbildning "gymnasielärare i bild"? Alltså, undrar du om upplägg och innehåll i utbildningen som leder till att du ska kunna jobba som gymnasielärare i Bild? Har... Läs hela svaret
    • Adina

      Antagnings prov?

      Hej jag ska söka i januari till gymnasiet i estetiska med inriktningen bild och formgivning och jag undrar om antagningsproven är så viktiga. Eftersom nationella proven är just nu så är det väldigt svårt att hinna med att göra dom. Ska jag först och främst göra proven till mitt första och andra...

      Liselotte: : Hej Adina, antagningsproven är viktiga. Söka kan man givetvis, men frågan är då om man kommer in. Om det blir så att antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser, då... Läs hela svaret
    • Michaela

      Vilken väg kan jag ta för att bli bildlärare?

      Hej! Har kikat på några skolor för inriktning ämneslärare. Dock är det inte många skolor som har inriktning bild. Finns det någon annan väg att gå för att bli ämneslärare och ha bild som inriktning? Går det att studera upp detta ämne på distans efter studier på högskola? Eller vad är mest...

      Julia: : Roligt att du vill bli >> bildlärare  men det är tyvärr extremt krångligt vad gäller lärarutbildning ! :( Mitt råd är följande: om du inte hittar... Läs hela svaret
    • Hanna

      Behörighet för naturvetenskapligt basår?

      Hej! Jag går just nu andra året på estet - bild och vill efter gymnasiet läsa ett naturvetenskapligt basår men är osäker på om jag behöver ha läst matte 3 nu i gymnasiet eller om man gör det där. ( läser matte2 nu i tvåan och tänkte ansöka om att läsa utökat program, alltså att jag även läser...

      Saga: : Hej Hanna, Basår på högskolor/univesitet KAN ERBJUDAS, men behöver inte erbjudas... det är varje högskola och universitet som själva bestämmer om de ska eller inte ska... Läs hela svaret
    • Parnian

      Hur borde jag tänka om jag vill byta klass?

      Hej SYV! Jag började första ring på Viktor Rydberg Odenplan för drygt en och en halv månad sedan. Men sedan dag ett har jag inte trivts i min klass. Problemet är inte att folk i min klass är otrevliga mot mig utan jag känner att jag inte passar in eller kan/vill prata och få kontakt med dom. Jag...

      Milla : : Hej  Parnian, jag har råd till dig att du frågar om du kan PROVGÅ i den nya klassen under en tid - minst en dag, kanske flera dagar... innan du bestämmer dig. Hälsningar Milla SYV
    • Alfred

      Vill jobba som illustratör, vad för eftergymnasiel utbildning passar?

      Hej. Jag är väldigt intresserad utav att illustrera och måla, dock allra främst digitalt, alltså med en ritplatta i något program så som photoshop. Jag skulle efter utbildningen vilja arbeta med att rita omslag till böcker och filmer, karaktärer och landskap till spel etc. Jag har letat...

      Liselotte: : Hejsan, kika på den här YrkeshögskoIeutbiIdning>> och på övriga utbiIdningar inom YrkeshögskoIan, www.yhguiden.se OBS! utbiIdningsutbud på... Läs hela svaret
    • Elin

      individuella valet, eng 7?

      Hej, Jag går natur-natur i åk två och ska snart välja individuella valen till åk 3. Jag har i år läst bild och form och tänkte ta Ma5 och matematik specialisering i trean. Dock har jag sen 100p till att lägga på en kurs och hade från början tänk ta Eng 7, men nu är jag osäker. Jag är inte...

      Mikael: : Det antal meritpoäng som du tror du får för matte5 stämmer inte, läs på Den här sidan på gymnasieguiden och du ser att man får 0.5 för matte 5. det är alltid bra... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga