Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Väger det nationella betyget tyngst?
3Poäng
Adam
Hej,
Jag har läst matte 3c och fått c på alla dom vanliga matte proven. Under det nationella fick jag väldigt få poäng men betyget e. Min lärare gav mej slutbetyget e. Det känns orättvist och jag undrar varför jag ens gjorde hennes egna prov.
Läraren går inte att få tag på. Hur/om är det möjligt att ett prov väger tyngre än dom andra tre?
Hej Adam,
jag förstår att det känns orättvist och du tycker du borde få högre betyg & du frågar om det nationella provet väger tyngst av alla andra prov.
Det är lärarens ansvar att sätta betyg och i fall man inte är nöjd med betyget, bör man försöka prata med läraren men du säger att det inte går att få tag på läraren. I så fall skulle jag frågat Rektor på ditt program, som borde kunna förklara hur du får tag på läraren.
Jag kan förklara varför det nationella provet väger tungt. Du ska med dina betyg konkurrera mot elever på ANDRA SKOLOR och det är därför viktigt att SAMMA NIVÅ på kunskaper motsvarar samma betyg. Detta mäts och säkerställs just med hjälp av de nationella proven för att det är SAMMA prov för alla elever som på olika skolor läser samma kurs. En annan "poäng" här är att det nationella provet kommer i slutet av kursen och mäter elevens kunskaper på hela kursen.
De prov du gjorde innan (under kursens gång) mätte inte kunskaper på senaste delen av kursen, det du lägre sig just veckan innan det nationella provet - det är för det första. Och för det andra, så kanske var de prov som läraren erbjöd att göra lite "för lätta" (jag vet inte det, jag bara gissar men det är en av de möjliga orsakerna). Sedan kan det hända att det blir så här: en elev kunde några kursmoment i början av kursen men sedan "glömde" och mot slutet av kursen kan inte de tidigare momenten lika bra som då... (också en av de möjliga förklaringar).
Om du anser att ditt betyg på NATIONELLA PROVET är felaktigt satt, att du borde få högre på det provet - då finns det all anledning att fortsätta diskutera frågan. Om betyget på just Nationella provet motsvarar dina svar som du gav på provet men ej dina kunskaper (om du t.ex hade en "dålig dag" och egentligen kan mer) finns det också ganska bra anledning att diskutera frågan med din lärare och sista hand - med rektorn.
Du frågar också vad anledning var att du gjorde delproven på kursen. Tanken med delproven är, för det första, att det är en del i inlärningsprocessen och, för det andra, träning i just PROVSKRIVNINGEN - så att inte slutprovet kommer som en chockartad överraskning, och för det tredje - är det bra om läraren och eleven får "svart på vitt" hur eleven ligger till i kursen just då. Proven som läraren ger under kursens gång är inte samma prov på olika skolor och det händer att de är lite för lätta eller lite för svåra. Om det var samma prov på alla skolor, skulle de behöva genomföras exakt samma tid samtidigt på alla skolor (som det nationella provet) för att det finns viss risk att de sprids bland eleverna och fusk förekommer. Att göra flera delprov med samma säkerhetsåtgärder som det nationella provet - blir för omständigt och för dyrt, därför finns det bara ett stort nationellt prov i slutet av kursen.
Ännu en anledning till varför man kan i vissa fall få högre betyg på delproven (än på slutprovet) är att under delprov redovisar man sina kunskaper i en ganska avgränsad del av kursen, man tänker som exempel - bara på "andra gradens ekvationer" :) som sagt - bara ett exempel tagen "ur luften"... men på slutprovet måste man tänka på alla de olika momenten vilket kan medföra att man tappar koncentrationen lite grand.
Om vi jämför med Prövningar - då är det bara ett stort prov man skriver och får betyg på det. Så, egentligen skulle man kunna skippa alla delprov och bara "gå på" det nationella provet (som man gör ofta på högskolor/universitet: som studerande gör man vad man själv vill under terminen, sedan kommer tentorna i slutet av terminen), men det blir en katastrof för de elever som skulle få F på provet i slutet av kursen. Och vad gör man sedan? Kursen är ju slut och betygen satta. Därför är det brukligt att genomföra några delprov under kursens gång.
Min personliga åsikt är att det kanske är bra att sätta lite för höga krav under kursens gång (hellre än för låga) - då blir slutbetyget en glad överraskning för många elever. Men risken med det är att ett antal elever som i slutet av kursen skulle få E, men under kursens gång skulle ligga på F-nivå (om läraren ställer för höga krav) blir så pass besvikna att de kanske t o m hoppar av gymnasiet.
Jag försökte i mitt svar till dig nu förklara varför det kan bli så här, som det blev för dig.
Jag hoppas du kan acceptera mitt svar.
Tyvärr så kan inte vi på Fråga SYV påverka ditt betyg, vilket du säkert också själv förstår.
Det vi kan göra är att förklara, ge information och råd.
Ett råd till dig: om betyget redan är satt, är det inte så väldigt bråttom nu, utan du har tid på dig - fram till slutet av åk3, då alla betyg sätts ihop till Examensbevis. Du kanske kan innan du får Examensbevis - höja ditt betyg på något sätt och då är det det högre betyget som kommer med i ditt Examensbevis.
Lycka till med dina fortsatta studier!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'utökning av lärarlegitimation' (21 st.)
Hej, jag har läst fritidshem med inriktning idrott på göteborgs universitet. Där läste jag 30 hp idrott och är behörig att undervisa i ämnet idrott åk 1-6. Jag har för mig att jag måste läsa 15 hp till för att bli...
Milla : :
Hej!det svaret vi tidigare fått från en sakkunnig säger: Med 90 HÖGSKOLEPOÄNG I IDROTT OCH HÄLSA i en lärarexamen eller som utökad behörighet,... Läs hela svaret
Hej! Jag är leg ämneslärare på gymnasienivå i sv/eng. Utexades 2020 och är i dagarna 28 år gammal. Jag har aldrig varit nöjd med mitt val av engelska som andra ämne då jag alltid bara varit intresserad av svenska och egentligen inte var...
Milla : :
Hej!När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa (vilket du säkert vet om). Vad gäller få utökning av sin lärarlegitimation endast på grund av relevant... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på att bli behörig lärare i psykologi på gymnasiet. Jag har lärarexamen, lärarlegitimation (gymnasieinriktning) och jag har läst psykologi 1-30 (A) och psykologi 31-60 (B). Min fråga är om jag måste läsa psykologi...
Milla : :
Hejsan,det vi här på FRåGA SYV vet om yrket Psykologilärare uppger vi i presentationen på Framtid.se/yrke/psykologilarareSkolverkets avdelning för lärarlegitimationer är... Läs hela svaret
Hej, Jag är legitimerad kemi lärare och vill ta matematik eller fysik, som kurs för att utöka min behörighet. Måste jag bifoga min gymnasieexamen eller bara högskoleexamen som lärare?Jag har utländsk gymnasieutbildning och läste att man...
Julia: :
Hej Ivana,om du tidigare läste på högskolenivå i Sverige och inte fick göra det genom ett undantag, utan du kom in på högskoleutbildning "på vanligt sätt" genom att... Läs hela svaret
Hej Jag är sedan jan 2011 examinerad lärare i idrott (90 hp) och historia (90 hp) med behörighet upp till gymnasiet. Förra året läste jag genom lärarlyftet till engelska till min behörighet, 45 hp, behörighet upp till år 9. Hur mkt mer...
Anna: :
Hej Rikard!Du får bäst svar på din fråga från studievägledare på lärarhögskolorna som utbildar till språklärare. Vad jag minns, var det 120 hp i det språket i vilket... Läs hela svaret
Hej jag vill bli syslödslärare i åk7-9 men tänkte först läsa till åk4-6. Jag undrar då om jag kan bli syslödlärare utan att behöva läsa om 240hp eftersom jag tänker ta lärarlegitimation i åk4-6 innan? Hur...
Mikael: :
Hej Sa!Frågor om lärarutbildningar, bland annat om möjliga utbildningsvägar till yrket Textilslöjdslärare, besvaras bäst av studievägledare på lärarhögskolorna.... Läs hela svaret
Hej, jag håller på att bli grundskollärare i spanska. Om jag läser efteråt master examen i spanska, har man möjlighet av att undervisa på gymnasiet? eller vuxenutbildning? tack!
Liselotte: :
Hej Maria!masterprogrammen innefattar 120 högskolepoäng.Hur många fler poäng i spanska du behöver läsa efter grundlärarprogrammet/ämneslärare på grundskolan för att kunna... Läs hela svaret
Hej! Jag pluggar till tvåämneslärare med behörighet i gymnasiet (Idrott och biologi fyi). Hur gör jag om jag vill utöka min behörighet? Som jag förstått det krävs ett visst antal poäng på universitetsnivå. Innebär det...
Anna: :
Hej Adnan!det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som både utfärdar och utökar lärarlegitimationerna. Studievägledare på lärarhögskolorna bör... Läs hela svaret
Hej jag går just nu Ämneslärarprogrammet på Konstfack med inriktning mot Bild och Design i gymnasieskolan. Jag har även tidigare gått 67,5hp (22,5hpx3terminer) av japanska på universitetsnivå, plus några extra kurser på sidan av i andra...
Mikael: :
Hej Nina!frågan om lärarutbildningar och lärarlegitimationer är ibland rätt komplicerad. Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan också ibland göra undantag... Läs hela svaret
Hej! Vilka ämnen kan jag ha i min lärarlegitimation och vad finns det för krav på studierna? Finns det någon lista över ämnen som går att lägga till i lärarlegitimation? Jag har t.ex. 60hp inom företagande och entreprenörskap....
Anna: :
Hej Jacob. I grunden för lärarlegitimation ligger Lärarexamen. Lärarleg.utfärdas av skolverket.De som är experter inom området är studievägledare på... Läs hela svaret
Hej, jag undrar om man kan som grundskollärare ( 4-6) bygga upp sig till gymnasie lärare? Då tänker jag t ex att läsa fristående kurser i t ex biologi, psykologi och filosofi t ex. Hur många fristående kurser poäng behövs per kurs att...
Julia: :
Hej Marija,gymnasielärare brukar ofta vara behöriga i 2 ämnen: sitt Huvudämne och sitt Bi-ämne. I Huvudämnet brukar krävas 120 högskolepoäng (motsvarande heltid i fyra terminer) och i... Läs hela svaret
Hej! Jag pluggar kandidatexamen i psykologi och har en termin kvar. Jag råkade snubbla på läraryrket av misstag men känner verkligen att jag brinner för det. Nu har jag bestämt mig att bli gymnasielärare och kommer att lägga till KPU för att...
Peter: :
Hej Carina,legitimerade lärare kan ansöka om Utökning av legitimation - se... Läs hela svaret
Jag har en legitimation i slöjd (90 poäng i ämnet) som gäller från åk 3 - 9 samt det förberedande programmet i gymnasiet. Vad krävs för att jag ska bli behörig i bild åk 7 - 9 också.
Anna: :
Hej Nils,Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan i vissa fall utöka legitimationer endast pga den faktiska arbetslivserfarenheten, alltså om du jobbar som... Läs hela svaret
Hej, det är så att jag överväger att läsa till ämneslärare mot gymnasieskolan men nu till min fundering. Jag vill gärna bli lärare i italienska och franska men det finns endast ingång franska i kombination med andra ämnen. Kan jag...
Mikael: :
Det går att ansöka om utökning av lärarlegitimationen- alltså, om du blir legitimerad gymnasielärare i vilka ämnen som helst och skaffar dig... Läs hela svaret
Hejsan! Jag är utbildad musiklärare i gymnasiet men undervisar även mycket inom ämnena medieproduktion, film samt digitalt skapande. Vad skulle jag behöva läsa för att få behörighet i dessa ämnen?
Julia: :
Hej Markus,de ämnena som du nämner i din fråga (som du vill få behörighet i) hör till de så kallade "vissa ämnen". Kika gärna på... Läs hela svaret