Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'bild' (22 st.)

    • Amira

      Jobb inom konst?

      Jag går estetiska programmet, musik, piano. Jag läser 2 kors i bild, bild och form. Vill hitta jobb efter gymnasiet som har nåt att göra med att måla och rita eller forma.

      Milla : : Hej, jobb inom konst är i Sverige, för det mesta, är ett icke-reglerat område; det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet och man kan få jobb eller uppdrag med diverse... Läs hela svaret
    • Maria

      Vad kallas de roller jag har (har ingen formell utbildning i dem)?

      Det här blir långt....Jag kommer räkna upp momenten i de uppgifter jag gör. REDIGERING/LAYOUT MM AV MEDLEMSTIDNING Enligt order av redaktör men även med stor frihet och i samarbete. Fackkunskap i ämnet och erfarenhet av föreningens specifika stil krävs för detta arbete. - Få...

      Julia: : Hej Maria!De flesta yrken i Sverige är icke-reglerade, vilket betyder att man kan få jobbet med vilken utbildning som helst och man får också kalla sig för t.ex en... Läs hela svaret
    • Lovisa

      vad är matte 3b bra till?

      Hej! Jag går bild estet och funderar på att lägga till matte 3 b till 3:an. Dock tycker jag att matte är jättesvårt och jag tycker verkligen inte om det (Mina matte betyg ligger runt E). Anledningen till varför jag ändå kanske ska välja...

      Anna: : Hej Lovisa,du har rätt i att matte 3 (godkänt betyg) kommer ge dig + 0.5 meritpoäng men om du får endast E i matte 3b men kan samtidigt få A i en annan 100p.kurs som du kan läsa i stället... Läs hela svaret
    • Otto

      Hur hittar jag KPU-utbildning på distans för ämnet Bild?

      Hej. Jag försöker hitta vilka högskolor som erbjuder KPU-utbildningar på distans för ämnena bild (i andra hand också designmetodik och träslöjd). På studera.nu kan man få upp en lista på KPU-utbildningar (*) men det går...

      Mikael: : Hej Otto,du har rätt: det är svårt att hitta bland olika lärarutbildningar och bland annat bland KPU.Jag vill råda dig att börja genom att kika på... Läs hela svaret
    • Moa

      Vilka kurser krävs för ämneslärare?

      Jag går andra året på gymnasiet just nu och undrar vilka kurser det krävs för att komma in på utbildning som änmeslärare för årskurs 7-9 i ämnena Matematik, SO, Idrott och Bild.

      Mikael: : Hej Moa,särskild behörighet inför Ämneslärarutbildningar brukar se ut så här:för blivande mattelärare - godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 4;för blivande... Läs hela svaret
    • Hamda

      Är IB en bra val för att bli inredningsarkitekt?

      Jag går nui ettan på IB programmet och jag är väldigt förvirrad över vilket ämne jag måste välja för tvåan. Jag tänkte på att bli inredningsarkitekt men jag är rädd om IB inte var ett bra val ( jag valde ib...

      Anna: : Hej Hamda,Det finns många olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt. I Sverige finns det inga strikta bestämmelser om vilken utblldning en inredningsarkitekt måste... Läs hela svaret
    • nina

      Hur bli man bildlärare?

      Hej ! Jag har nästan alltid varit intresserad av konst, och dessutom vill jag hjälpa barn och ungdomar med att må bättre genom att uttrycka sig i bild. Jag bor i Örebro och hittade Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 240...

      Anna: : Hej Noella; detaljer om just det programmet är det bra att ta med studievägledare på just den institutionen - för att det är där info finns (om det inte står på utbildningens hemsida, vilket... Läs hela svaret
    • Nellie

      Lärare, självständigt arbete?

      Hej! När läser man självständigt arbete på lärarutbildning gymnasiet? Sugen på läsa bild hört man läser självständigt arbete när gör man det och vad är de för något?

      Julia: : Hej Nellie,gäller din fråga utbildning "gymnasielärare i bild"? Alltså, undrar du om upplägg och innehåll i utbildningen som leder till att du ska kunna jobba som gymnasielärare i Bild? Har... Läs hela svaret
    • Adina

      Antagnings prov?

      Hej jag ska söka i januari till gymnasiet i estetiska med inriktningen bild och formgivning och jag undrar om antagningsproven är så viktiga. Eftersom nationella proven är just nu så är det väldigt svårt att hinna med att göra dom. Ska jag först och främst göra proven till mitt första och andra...

      Liselotte: : Hej Adina, antagningsproven är viktiga. Söka kan man givetvis, men frågan är då om man kommer in. Om det blir så att antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser, då... Läs hela svaret
    • Michaela

      Vilken väg kan jag ta för att bli bildlärare?

      Hej! Har kikat på några skolor för inriktning ämneslärare. Dock är det inte många skolor som har inriktning bild. Finns det någon annan väg att gå för att bli ämneslärare och ha bild som inriktning? Går det att studera upp detta ämne på distans efter studier på högskola? Eller vad är mest...

      Julia: : Roligt att du vill bli >> bildlärare  men det är tyvärr extremt krångligt vad gäller lärarutbildning ! :( Mitt råd är följande: om du inte hittar... Läs hela svaret
    • Hanna

      Behörighet för naturvetenskapligt basår?

      Hej! Jag går just nu andra året på estet - bild och vill efter gymnasiet läsa ett naturvetenskapligt basår men är osäker på om jag behöver ha läst matte 3 nu i gymnasiet eller om man gör det där. ( läser matte2 nu i tvåan och tänkte ansöka om att läsa utökat program, alltså att jag även läser...

      Saga: : Hej Hanna, Basår på högskolor/univesitet KAN ERBJUDAS, men behöver inte erbjudas... det är varje högskola och universitet som själva bestämmer om de ska eller inte ska... Läs hela svaret
    • Parnian

      Hur borde jag tänka om jag vill byta klass?

      Hej SYV! Jag började första ring på Viktor Rydberg Odenplan för drygt en och en halv månad sedan. Men sedan dag ett har jag inte trivts i min klass. Problemet är inte att folk i min klass är otrevliga mot mig utan jag känner att jag inte passar in eller kan/vill prata och få kontakt med dom. Jag...

      Milla : : Hej  Parnian, jag har råd till dig att du frågar om du kan PROVGÅ i den nya klassen under en tid - minst en dag, kanske flera dagar... innan du bestämmer dig. Hälsningar Milla SYV
    • Alfred

      Vill jobba som illustratör, vad för eftergymnasiel utbildning passar?

      Hej. Jag är väldigt intresserad utav att illustrera och måla, dock allra främst digitalt, alltså med en ritplatta i något program så som photoshop. Jag skulle efter utbildningen vilja arbeta med att rita omslag till böcker och filmer, karaktärer och landskap till spel etc. Jag har letat...

      Liselotte: : Hejsan, kika på den här YrkeshögskoIeutbiIdning>> och på övriga utbiIdningar inom YrkeshögskoIan, www.yhguiden.se OBS! utbiIdningsutbud på... Läs hela svaret
    • Elin

      individuella valet, eng 7?

      Hej, Jag går natur-natur i åk två och ska snart välja individuella valen till åk 3. Jag har i år läst bild och form och tänkte ta Ma5 och matematik specialisering i trean. Dock har jag sen 100p till att lägga på en kurs och hade från början tänk ta Eng 7, men nu är jag osäker. Jag är inte...

      Mikael: : Det antal meritpoäng som du tror du får för matte5 stämmer inte, läs på Den här sidan på gymnasieguiden och du ser att man får 0.5 för matte 5. det är alltid bra... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga