Sveinn
    Vill utbilda mig till helikopterpilot så att jag kan jobba som de. Tänkte för det mesta i Skåne eller något i närheten men är nöjd med andra exempel också.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sveinn,

    just nu finns den en pågående utbildning, se här>> och framtida start finns på YH Flyg- och helikopter tekniker>>

    men det är ju inte tekniker du vill bli utan helikopterpilot>> om jag förstår dig rätt.

    De tips jag kan ge är att

    1. fundera över om du vill utbilda dig inom Försvarsmakten, som också utbildar helikopterpiloter; om du kan tänka dig det, kontakta deras Rekryteringslinje>>

    2. hoppas på att Myndigheten för yrkeshögskola beviljar nya starter på YH helikopterpilot, vilket vi i dagens läge inte vet när det blir;

    3. fundera på att utbilda dig utomlands

    eller

    4. kika på andra yrken - som kanske också kan bli av intresse för dig: www.framtid.se presenterar ca tusen olika yrken.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp på ngt sätt!

    ANNA