Hejsan,

    när man söker till högskola, så tittar Antagning.se på tre saker bara:

    1. om sökande har Grundläggande behörighet

    2. om sökande har Särskild behörighet

    3. och så räknar de meritvärde på dina betyg, med det värdet konkurrerar du om plats på högskoleutbildning.

    Vilket program man läste på gymnasiet, är det ingen som tittar på eller är intresserad av. Däremot är det en stor fördel att ha läst på Vård- och omsorgsprogrammet, om du söker även inom alternativ antagning>>. Där hänsyn tas till bl a arbetslivserfarenhet och på VO kommer du att ha minst 15 veckors praktik. Så, jag vågar påstå att det är mer fördelaktigt att ha läst på VO än på NA om du söker vidareutbildningar inom Vård och Medicin.

    Yrkesprogrammen är mycket bredare, än högskoleförberedande. Om du t.ex skulle velat jobba ett år innan du söker vidare till högskola, så har du mycket större möjlighet att få jobb efter VO, än efter NA

    Skulle du ändra dig ang. yrkesval och vill bli Tansköterska eller Medicinsk sekreterare eller Specialistundersköterska, då kan du efter VO söka till Yrkeshögskola>>. Skulle du läsa på NA, blir du inte behörig till många av de yrkeshögskoleutbildningar, då det krävs allt som oftast att man har examen från ett yrkesprogram och/eller arbetslivserfarenhet.

    Bästa hälsningar

    ANNA