lisa
    Hej, jag läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på Katedralskolan i Lund. Jag har räknat ut mitt meritvärde för åk 1 bara och det blev 13p totalt. Nu är det så att jag inte vet vilka betyg jag kmr få i åk 2 och åk 3, men jag undrar vilka betyg (dvs, hur många E-poäng, C-poäng osv.) som krävs för att jag ska nå upp till 18-20.0 meritvärde?

    • Peter : 20.0 = alla A-betyg i alla kurser under alla 3 år på gymnasiet eller alla B-betyg i alla kurser + max antal Meritpoäng (2.5). För B-betygen i alla kurser, under alla 3 år, blir Jämförelsetal 17.5 + max i merit, som är 2.5 = 20.0 (för Gymnasiearbete kan man inte få högre än E betyg men det räknas inte in i elevens jämförelsetal).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Meritvärde som räknas ut på gymnasiebetyg = Jämförelsetal + Meritpoäng. Om antal "meritpoäng" är "noll", blir i så fall Meritvärde = jämförelsetal. Det är med ditt Meritvärde som du konkurrerar om plats på högskola/universitet.

    Om vad Meritpoängen är och hur man får "meritpoäng" - kan du läsa på den här platsen på GymnasieGuidens hemsida.

    Om du räknade på dina betyg från åk1 och fick ca 13.0 - måste betyda att du har i genomsnitt högre än D-betyg. Alla D-betyg skulle ge dig 12.5 och du har 13.0.

    20.0 är det högsta möjliga siffra man kan uppnå i sitt jämförelsetal. har man 20.0 i jämförelsetal, betyder det att man fick A i alla kurser under alla 3 år på gymnasiet (GA = Gymnasiearbete är en kurs i åk3, i vilken man bara kan få F eller E i betyg och man måste få E för att uppnå kraven för gymnasieexamen, men betyg i GA räknas inte med i elevens Jämförelsetal).

    18.0-20.0 i Meritvärde från gymnasiet är ganska högt resultat och inte alla elever kan uppnå det. Tänk på att Högskoleprovet ger en extra chans att komma in på högskola.

    Tänk också på att det finns andra former av eftergymnasial utbildning - inte bara högskola/universitet. Det finns t.ex Yrkeshögskola, KKU (Konst- & kulturutbildingar) och även inom folkhögskola finns det t.ex 2,5 årig eftergymnasial utbildning som leder till att man kan jobba som Fritidsledare.

    Exempel på utbildningar inom yrkeshögskola: Customs Comliance Specialist; Apotekstekniker; Arkitekturvisualisering; Behandlingspedagog. Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp  för dig i din studieplanering!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare