Olivia

    Hej, Min dotter har ganska svårt i skolan både i No och So ämnenna - vi är mycket glada när hon får ett C. Vilken gymnasielinje skulle du rekommendera? Hon vet inte alls vad hon vill bli. Jag tänkte Humanistiska eftersom hon är duktig på språk men min man säger att man hamnar på Hemköp. Stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    det finns många gymnasieprogram - var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram där finns information om varje program och om inriktningar på de program som har inriktningar. T.ex finns info om HU på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU

    Det är inte alla gymnasieprogram som har inriktningar...
    T.ex VO har inga inriktningar men ger möjlighet till specialiseringar. Om vi tar VO som exempel, så läser man mot yrket Undersköterska men kan bli behörig att på högskolenivå söka (direkt efter gymnasiet) till programmen som leder till att man blir Sjuksköterska, Arbetsterapeut, Fysioterapeut, Socionom. Kurser för grundläggande behörighet har alla elever på alla yrkesprogram rätt att läsa. Väljer man matematik 2a (valbar kurs på yrkesprogrammen), blir man behörig till väldigt många eftergymnasiala utbildningar - både på högskolenivå och inom yrkeshögskola.
    Exempelvis, om eleven tar examen från VO, kan hen direkt efteråt söka till yrkeshögskoleutbildningar och läsa t.ex mot yrken som Ambulanssjukvårdare (som är vidareutb.efter VO på yrkeshögskola, se exempel på utbildningen: yhguiden.se/ambulanssjukvardare) Med.sekreterare, Tandsköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker eller Specialistundersköterska.
    Annars, så kan samma elev (om hen läste kurser för grundläggande behörighet + matte 2a och fick godkända betyg) söka direkt till många högskoleutbildningar, och t.ex bli Sjuksöterska och sedan vidareutbilda sig till Barnmorska, eller till Specialistsjuksköterska.
    Ovan beskriver jag bara ett exempel på vilka yrkesvägar man kan ta efter just VO som är ett mycket bra program som jag varmt kan rekommendera. Att kunna bistå med första hjälpen uppskattas av de flesta arbetsgivare, oavsett var man ska jobba efter gymnasiet.
    T.ex de som söker jobb som Flygvärd, Tågvärd, Barnskötare eller över huvudet taget där man tar hand om människor på något sätt, vinner mycket på att i CV-n kunna uppge att de har vårdutbildning och kan bistå med viss vård vid behov om ngn blir akut sjuk eller skadar sig.
    Att kunna få extrajobb och/eller sommarjobb som ledsagare, personlig assistent, undersköterska eller inom hemtjänsten, medan man läser på högskola eller yrkeshögskola - är en stor fördel (då har man bättre möjlighet att klara sig ekonomiskt under studietiden + skaffar sig värdefulla meriter i form av kontakter, arbetslivserfarenhet och refernser från tidigare kollegor och arbetsgivare).
    Utförlig information om VO finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO

    Det jag också kan rekommendera är att ni tittar på många yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo beskrivningar och hittar några som din dotter kan tänka dig i framtiden. T.ex om vi tittar på yrket Med.sekreterare - så ser man i presentationen vilken utibldning som leder till det yrket och den finns inom yrkeshögskolan med behörighetskraven: gymnasiekompetens + godkända betyg i engelska 6 och svenska 2. Se exempel på utb.beskrivningen på yhguiden.se/medicinsk-sekreterare --- och då kan man ha examensbevis från HU, då är man behörig att söka till den yh-utb, som leder till yrket med.sekreterare. HU är ett högskoleförberedande program där eng 6 och svenska 2 (och även 3) läses som obligatoriska kurser men på alla yrkesprogram har eleverna rätt att läsa eng6 och svenska 2 och 3 om de säger till om det på skolan.
    ***
    En viktig fråga att ta ställning till inför gymnasievalet?
    - Tror man att eleven kommer med största sannolikhet vilja läsa på högskolenivå, alltså på universitetet? Om ja, då är det viktigt att veta till vilket yrke: olika särskild behörighet krävs inför olika utbildningar.
    --- om Nej, då är det bäst att satsa på ett av de yrkesprogrammen, där man lär sig ett visst yrke och ibland också flera yrken på samma gång, då har man stor chans att få jobb direkt efter gymnasiet.
    *****

    Ett annat exempel på ett mycket bra gymnasieprogram är FT och jag vill berätta mer om inriktningen Transport --- där man läser mot flera typer av körkort. Är man duktig och motiverad, kan man ta inom gymnasial utbildning flera typer av körkort, alltså B, för personbil, och C eller D (för att kunna jobba som lastbilsförare eller bussförare), även att ta truckkort och behörighet att köra "specialbilar" som tung lastbil med släp kan också finnas på vissa skolor. Det är dyrt att ta körkort om man gör det på egen hand, utanför gymnasieskolan. Att kunna köra olika typer av fordon är ofta en stor fördel.
    T.ex om man vill bli spårvagnsförare, behöver man ha B-körkort och om man anställs, får man utbildning till spårvagnsförare av arbetsgivare (med lön, då man redan är anställd).
    Söker man jobb som flygvärd, tågvärd eller som personal på flygplatser, så krävs det ofta att man har B-körkort. Även när man söker jobb som Arbetsförmedlare, står det ofta som ett krav att man har B-körkort.
    Utförlig info om inriktningen Transport på FT finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FT/transport

    • : Tack för ett mycket utförligt svar! Ska kolla VO.
    • Anna :

      Kika nu på svaret igen, för jag har fyllt på - även med FT/transport! :)