Linus
    Efter 1,5 år utan plugg har jag nu bestämt mig för att komma tillbaka till det. Just nu siktar jag på att gå en kurs som heter Digitalt Skapande 1 som uppvärmning. Där jag bor är det två skolor som har den kursen, NTI-Skolan och Hermods. Vilken av dessa två skolor är bäst att rekommendera för en i min situation? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Linus,

    om du menar en kurs på gymnasial nivå (som beskrivs på skolverket.se/undervisning/gymnasie), så är det exakt samma kurs, oavsett vilken skola man läser på. Du ansöker till eller via Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan i din ansökan önska i första hand en av de utbildningsanordnare och den andra - i andra hand. Sedan kanske komvux "placerar" dig på ditt andrahandsval.
    Jag skulle som förstahandsalternativet välja en skola som ligger närmare (för att spara tid på att komma till skolan); även om man t.ex läser på distans, kan man ibland behöva komma till skolan.