Hej Jasmine!

    Studier på ett Tekniskt och/eller Naturvetenskapligt basår på högskolan/universitet påverkar inte Meritvärde.

    Men om du läser Tekniskt basår på Komvux (Vuxenutbildningen) och får betyg i gymnasiala kurser, då har du kompletterat och prövas i urvalsgruppen BII.

    Eftersom studier på ett Tekniskt basår PÅ HÖGSKOLAN inte påverkar ditt Meritvärde (som man räknar på dina gymnasiebetyg), borde du prövas i urvalsgruppen BIex och i fall den urvalsgruppen inte finns för just den högskoleutbildning som du söker, prövas du i så fall i BI - den gruppen som inte har kompletterat efter gymnasiet - i fall du läste ditt tekniska basår på högskola/universitet.

    Sammanfattning:
    svar på din fråga beror på
    för det första, om du läste Tekniskt basår på Komvux eller på en högskola
    och för det andra - om det finns urvalsgrupp BIex eller ej - till just den utbildning på högskola/universitet som du söker.

    Du får gärna återkomma om jag har "snurrat till" det för dig i mitt svar. Men svara gärna på frågan: läste du det tekniska basåret på Komvux eller på högskola/universitet?

    Bästa hälsningar och stort lycka till med dina studier!
    ANNA

    Frågor och svar

    • Hadi

      Utökade kurser?

      Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och läser teknikprogrammet. Nyligen fick jag två A-betyg i Moderna språk 3 och Moderna språk 4 (Arabiska). Jag studerade dessa kurser på en annan skola i Eskilstuna där jag bor eftersom min skola i...

      Milla : : Hej!om datumet för betygen i dina kurser som du läser på en annan gymnasieskola kommer vara innan eller samma dag som ditt examensbevis blir utfärdat, då är de betygen inte en komplettering, utan kommer av... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Jag har en fråga som jag sett bli besvarad eller frågad. Om en person tar ett lite svårare program som tex teknik och natur där man läser snabbare matte högre tempo och läser ämnen med högre svårighetsgrad till exempel ämnen som fysik...

      Milla : : Hej!Till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man med sitt Meritvärde. Meritvärde är en siffra som kan, som högst, bli 22.5. Så här räknas meritvärde: alla betyg... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Jag har nästan alltid varit intresserad i ekonomi men är nu också intresserad i naturvetenskapsprogrammet jag undrar om det är smartare att ta ekonomi om man vet att man är duktig på det samtidigt som man inte vet vad man vill bli och vill ha stor/ bred...

      Milla : : Hejsan,ang. "mycket att välja emellan" så är det fördelaktigt att läsa utbildning på ett Yrkesprogram,... Läs hela svaret
    • Rosanna57262662

      Kan man byta ut matte 1a mot 1b? Och sva 1 mot svenska 1?

      Hej! Jag har frågat runt lite ang detta och ingen kan direkt svara på frågan. Jag tänkte göra prövningar och har en gymnasieexamen med betyg i svenska 1 och matte 1b. Jag undrar om det går att göra prövning i matte 1a och sva 1 och ifall dessa betyg ersätts med betygen jag har i matte 1b och...

      Milla : : Hej!Om du får högre betyg i kursen Matematik 1a än du i ditt examensbevis har i Matematik1b, då "ersätts" matte-1b-betyget med ett högre betyg;... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Hur hög merit och jämförelsetal bör man ha i gymnasiet för att komma in i de kurser som kräver matte 4 fysik 2 och de som man läser på natur. Och om man har läst fysik och kemi men söker till ex till en utbildning som har med ekonomi att...

      Milla : : Hej,meritpoängen (extrapoängen) kan man få för engelska 7, för moderna språk 3 och 4 och för högre kurser i ämnet matematik. Man kan inte få meritpoäng för några andra... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Hur ska man bestämma sig eftersom man vet inte ifall man vill ha natur eller ekonomi samt vilken skola. Skulle det vara bättre att ta en skola som lägger fysik 1 i tvåan och bara läser matte 1c/2c kemin och biologin i ettan samt gymnasiegemensamma ämnen.

      Milla : : Hej,du kan t.ex prata med dina lärare i både de naturvetenskapliga ämnen och i de samhällsvetenskapliga ämnen och fråga vilken utbildning på gymnasienivå de tycker skulle passa dig som bäst.... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Jag vet att det finns flera vägar till att få behörighet med det menar jag fysik 2 matte 4 genom basår men grejen är att om man tar ekonomi sedan läser basår och bara börjar läsa mycket svårare matte och fysik klarar inte många av och jag undrar är det mest de jobben som tar lång tid att utbilda...

      Milla : : Hej!de svenska utbildningar som jag kan så här, på "raka arm" komma på som för särskild behörighet kräver godkända betyg i matematik 4 och fysik 2 leder till följande... Läs hela svaret
    • Tila

      Naturkunskap på komvux?

      Hej, Jag läste natur på gymnasiet och har godkänt i Kemi 1 och biologi 1 men inte fysik 1 och 2 eller kemi 2 och biologi 2. Kan jag läsa naturkunskap 1 på komvux eller ska jag läsa naturkunskap 2?

      Milla : : Hej!för att svara på din fråga måste man veta vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till. En annan sak man måste vet är om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett... Läs hela svaret
    • Ninos

      Läsa två kurser samtidigt?

      Hej, Ska läsa Matematik 2A som är på 100 poäng under tio veckor. Jag har även tänkt lösa Filosofi 1 50 poäng under fem vecklar under samma period? Går det att göra på det sättet? Det blir väl 100% studietakt och ska inte vara några konstigheter? Det kan väl inte bli så jag blir nekad till att...

      Milla : : Hej,om du läser matematik 2a på 10 veckor, så är det studier på halvtid /under de 10 veckorna/.Om du läser en 50poängskurs, t.ex Filosofi 1 på fem veckor, så är det studier... Läs hela svaret
    • Ninos

      Går det att inkludera F i examen?

      Hej, Om man läser en kurs via exempelvis NTI eller Campus och får F i kursen går det att inkludera den i examen? Tänker även om man skulle avbryta kursen under halva perioden av kursen eller om man inte lyckas klara den?

      Milla : : Hej!"Streck" kan man inte ta in i sitt examensbevis från komvux eller från gymnasieskolan. Jag förstår det som så att du läser mot examensbevis från komvux. I det... Läs hela svaret
    • Stiina

      Certifierad kriminolog utbildning?

      Hej! Hur är de certifierad kurserna inom kriminologi? Får man jobb efteråt eller är det bortkastade pengar och tid på att läsa någon av de?

      Milla : : Hejsan,yrket Kriminolog är i Sverige icke-reglerat; detta betyder att arbetsgivare får anställ vem de vill, med vilken utbildning varje arbetsgivare tycker passar på den arbetsplatsen där jobbet... Läs hela svaret