D.A

    Hej! Jag är en kille på 19 år och tog studenten förra året! Är redo för att söka mig in till en utbildning så fort som möjligt! Har inte meriterna från Gymnasiet för att söka in till en HR utbildning och har därför satsat på HP två gånger. Skrev 0,5 båda gångerna. Vill leta mig in till en HR- Utbildning, men vet inte riktigt vilken som passar mig. Bor i Malmö och söker mig därför mest till utbildningar i Skåne, Distans. Vet att yrkeslivet som HR lägger stor vikt i kunskap, erfarenhet osv. Är sugen på att på börja en sociologi/personal och arbetsliv/Ledarskap och org något i den stilen, då det oftast kan vara lägre intagningspoäng än en såkallad HR-Utbildning. Vilken skulle ni tipsa om man vill ta en kortare väg till att bli en HR, med en utbildning som fortfarande är gedigen och som har delar av HR som kan anses användbara.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    din fråga går ut på att du vill få svar ang. vad skulle du behöva läsa för att få en chans att få jobb inom HR? "Problemet" med HR-jobb i Sverige är att de yrken är Icke-reglerade och arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de vill... (och vad ska man då läsa för att få jobb t.ex som Personalvetare) är en intressant fråga?
    Jo, i första hand kurser i Arbetsrätt; i andra hand - utbildningar i ekonomi och i tredje hand kurser i ledarskap och konflikthantering och dylikt som t.ex gruppdynamik, psykologi. som kompletteringar. Vad vi får höra från arbetsgivare som anställer personan inom HR, så söker de i första hand personer som är mycket kunniga inom kunskapsområde Arbetsrätt (alltså de som har juridiska kunskaper om de anställdas rättigheter vad gäller bli anställd, uppsägd, beviljad tjänstledighet och liknande juridiska frågor). Så, om du hittar kurser inom område arbetsrätt, så sök gärna dem. Det är svårt att få jobb inom HR; det är många som vill jobba inom HR och du kommer konkurrera mot sökande om samma tjänster - mot de som som t.ex har juristexamen och samtidigt gedigna studier i ekonomi på högskolenivå (och det är svårt att vinna om man konkurrerar med de sökande som har de meriter, t.ex juristexamen + kandidat i ekonomi + kanske också tidigare jobbat som löneadministratör). Exempel: det kan finnas hundratal sökande till en enda HR-tjänst och arbetsgivare anställer ofta de som redan har jobbat inom HR (alltså man byter från ett HR-jobb till ett annat); om en ny person anställs, så är det ofta efter att hen "jobbat som praktikant" i några månader och innan man kan bli praktikant så föredrar arbetsgivare att hen har gedigna kunskaper i arbetsrätt, ekonomi, lönesättning och kan också kräva att man hanterar minst ett löneutbetalningsprogram mycket väl. Har man examen från personalvetarprogrammet är det ett plus, men inte ngn garanti på att få jobb inom HR.
    Det låter kanske som att jag försöker "skrämma dig" men det är inte alls min avsikt. Jag tycker däremot det är bra att vara realistisk ... och här tänker jag också på din ålder (du är ganska ung och då har du inte lång och gedigen livserfarenhet vilket arbetsgivare också kan sätta stor vikt till).
     Om ditt mål är att jobba inom HR, då vill jag råda dig att försöka skaffa gedigna kunskaper inom arbetsrätt ( i första hand), i ekonomi (i andra hand), och i tredje hand - i ledarskap och som komplettering - i konflikthantering, psykologi, sociologi och dylikt. Men det är också en stor fördel om du lär dig minst ett löneutbetalningsprogram (det finns många olika men de är "rätt så lika" - kan man ett av dem kan man lära sig de andra mycket lättare och snabbare än om man inte kan ngt inom det); detta skriver jag för att jag vet att på de mindre företagen och i mindre organisationer kan en arbetsgivare anställa En person som är "allt-i-allo" inom HR: hen är både löneadministratör, schemaläggare, rekryterare, utbildningsansvarig (bokar fortbildningar för personal), hanterar nyanställningar, uppsägningar och beviljande av tjänstledigheter (även om det, formellt sett, är chefens beslut, så vill chefen att HR-person förbereder "det lagliga" kring detta, så att chefen har "på fötterna" när hen säger att den här anställd inte har rätt till tjänstledighet på de grunder som finns presenterade. Det är alltså mycket juridik i personal-hanteringsfrågor. Man "måste ha ordentligt på fötterna" när man svarar vem som har rätt till vad och på vilka grunder.
    Jag kan, alltså, tyvärr, inte ge dig en färdigt utbildningsplan på hur du tar dig till ett HR-jobb. Du får gärna titta på "löneutbildningar" inom yrkeshögskola, t.ex utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist - det kan bli en bra inkörsport i en personalavdelning på ett företag eller i en organisation (i YH-utbildningar ingår ofta ganska mycket LiA, lärande i arbete). När du "varit" på personalavdelningen i några månader, kanske du blir stärkt i din vilja att ta dig till ett "HR-jobb" eller så inser du att så mycket juridik och konflikter som är "invävda" i personalhanteringsfrågorna är "inget för dig". Bara ett förslag... Jag ger råd utifrån min erfarenhet och utifrån det som personer verksamma inom det aktuella branschen berättar... Att det är väldigt mycket juridik i personalhanteringen är ett faktum. Men andra delar i att behöva göra allt (bli allt- i allo) eller t.ex endast hantera nyrekryteringar eller en annan liten bit av HR-arbete beror i mångt på hur stor företag eller organisation man jobbar för (hur många som jobbar med HR-frågornas olika delar hos samma arbetsgivare).
    Du får gärna kika på yrken inom HR - vad som står om utbildning som rekommenderas inför varje yrke. Se information på
    www.framtid.se: om yrken som t.ex BemanningsplanerareHR-administratörHR-business partner

    HR-partner

    HR-specialist

    Löneadministratör

    Organisationsutvecklare

    Personalplanerare

    Personalredogörare

    Personalsekreterare

    Personalspecialist

    Personalvetare

    Rekryterare

    Schemaläggare
    hr-assistent
    framtid.se/yrke/hr-adminstratör

    Studie- och yrkesvägledare
    • D.A : Hej! Tack verkligen för alla svaren som du gav mig! Har du någon aning om vilken typ av utbildning som skolor kan ge (helst universitet) som är mest meriterande. Jag vet att det finns en som heter "Personal och arbetsliv" i Kristianstad, men vilken av skolorna i skåne kan ge mest meriter vid sökning av jobb i framtiden som potetiellt HR eller något "Allt i ett"?
    • Milla : För "allt-i-allo" inom HR behöver du även kunna betala ut löner genom löneprogram; det lär man sig inte på universitetet. Eftersom yrken inom HR är icke-reglerade, så finns det inget svar att ge på vad som blir "mest meriterande", allmänt... detta för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Mitt råd är att du försöker lära dig så mycket inom område Arbetsrätt som möjligt för att det är, enligt min erfarenhet och även de svar vi får från de sakkunniga, är den viktigaste meriten som arbetsgivare efterfrågar. Att läsa ett program på universitetet är mycket bekvämare än att läsa enskilda kurser. Du skriver om att ditt meritvärde inte ger dig möjlighet att komma in på de program som du vill läsa... men gör i så fall Högskoleprovet! försök också höja ditt meritvärde. Vilka utbildningar som blir sökbara till hösten 2024 kan du se från 15 mars 2024. Idag, den 15 sept, öppnade ansökan till våren 2024. På www.antagning.se hittar du de sökbara kurser och program. Du har gott om tid på dig - fram till 16 oktober 2023 (det är inte förs-till-kvarn, utan alla ansökningar som är gjorda inom anmälningsperioden behandlas på samma sätt - leta fram de utbildningar: kurser och program som du vill läsa och ansök senast 16 okt 2023).