VIviane

    Hej, Jag heter Viviane Passos Gomes. Jag har precis avslutat grundskola samhällkunskap och svenska som andra sprak. Och vill nu söka till gymnasie skolan i Svenska , Samhllkunskap och Pedagogik samt Lärande och utveckling. 1. Hur gar jag till väga föra kunna söka till Gymnasieskolan och dom ämnena.

    • Vägledare : om du är 40 år, söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Valentina : De som är över 20 år, söker läsa på gymnasienivå antingen på en folkhögskola eller på komvux i den kommunen som de är folkbokförda i. Till folkhögskolorna söker man fritt, till alla - för de är statliga, inte kommunala.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viviane,

    ansökan till gymnasieskola kan man göra t o m det året man fyller 19 år. Från 1 juli det året man fyller 20 år "hör" man till Komvux, vuxenutbildningen.
    På en allmän kurs på en folkhögskola kan man läsa från det att man fyller 18 år (eller i alla fall från det läsåret under vilket man fyller 18 år...).
    Om det stämmer att du är 40 år, då söker du till Vuxenutbildningen i den kommunen i vilken du är skriven/folkbokförd eller till en valfri folkhögskola. Om du vill på en folkhögskola uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier, söker du till en Allmän kurs. I annat fall kan du söka till profilkurser.

    Vänligen
    ANNA