2002Privatkonto
    Hej. Jag går på IB och jag är osäker om jag kommer få meriten jag siktar på. Jag vill inte ta retake även.

    Kan jag istället "bygga upp" min egen gymnasiebehörighet genom komvux, även om jag får ett godkänt IB diplom?
    Då jag tänker mig att jag gör ett nytt gymnasiearbete och väljer in grundläggande till behörighets ämnen.
    Väldigt väldigt viktigt för mig!

    Om det inte funkar så, kan jag göra det om jag failar och inte får ett IB diplom?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    examensbevis från komvux förutsätter studier på heltid i 3 år: det är studier på gymnasiets Nationella program (alltså inte på IB) och på komvux som krävs. Eller att man får betygen genom prövningar.
    Det går inte att kombinera IB-studier med studier på komvux. Kunskaperna tar du med dig, men betygen du får inom din IB-utbildning kan inte användas för att "stoppas in" i examensbevis från komvux (eller från gymnasiets nationella program).
    Så, du kan sikta på 3-års studier på komvux eller försöka komma in på en av folkhögskolans allmänna kurser, där du på ett år kan få ut omdöme om grundläggande behörighet. Med ett sådant omdöme prövas man i BF-urvalet. Det går inte få ut omdöme på kortare tid än 1 läsår. Högsta omdöme är 4.0.

    Om att få plats att läsa på komvux
    komvux prioriterar personer med kortare utbildning, alltså till kurser på gymnasial nivå tas in de som endast har grundskolekompetens (i första hand); sedan om plats finns kvar tas in de som har påbörjat gymnasiala studier men ej har så många gymnasiala betyg; och först i tredje hand (om plats fortfarande finns) kan hen som läst 3 år på gymnasiet tas in. Om just du kommer få plats att läsa på komvux, kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du måste vända dig. Du kommer på komvux söka till varje kurs separat, men ibland kan finnas "paket av kurser"/kurspaket och då kommer man in på flera kurser samtidigt, om man antas till paketet. Det är olika i olika kommuner och ändras också över tid.

    Prövningar
    Hen som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. Dock är det svårt att hitta var man kan anmäla sig. Prövningsavgift på 500kr tas ut per prövning. Det är tyvärr många som chansar, anmäler sig utan att förbereda sig och ser om de råkar få högre betyg än de redan har. Det är alltså rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    För att få ihop till examensbevis från komvux kommer du behöva betygen á 2400 gymnasiala poäng. 100p. av dem är godkänt betyg i gymnasiearbete. De flesta kruser är á 100p/styck. Det är alltså cirka 24--26 kurser som du kommer behöva få betygen i. Läser man alla de kurserna tar det 3 år på heltid.
    En av de obligatoriska för examensbevis från gymnasiet/komvux kurs heter Religionskunskap 1 och den är på 50p., alltså en liten kurs. Men så finns det även större kurser, som t.ex Fysik 1a, som är på 150poäng. De två kurser tillsammans = i volymen som 2 st. "normalstora" kurser á 100p./styck.
    Har man flera "små kurser" som t.ex inom ämnena Psykologi och Filosofi in i sin examen, blir det fler betyg som krävs, kanske upp till 30 stycken.

    Hej igen,
    vi har nu fått svar från Skolverket som lyder: "Det blir komvux själva som får avgöra om ett IB-diplom skulle kunna anses vara motsvarande ett slutbetyg från ett fullständigt eller utökat nationellt program."

    Svar från Skolverket, ovan, tolkar jag som så att det kan bli olika, beroende av i vilken kommun man är folkbokförd: komvux i en kommun kan anse att man med IB-diploma har redan gymnasiekompetens och får därför inte läsa mot examensbevis på komvux, men i en annan kommun kan bedömning göras att samma person kan få läsa mot examensbevis på komvux. Det gäller i så fall att kunna folkbokföra sig i den kommunen som gör bedömning att man med IB-diploma får läsa mot examensbevis! :)

    • 2002Privatkonto : Tack för ditt svar! Men om jag får en diplom av IB, kan jag samla på 2400 poäng och skaffa mig (en till behörighet), fast från komvux istället?
    • Anna : Jag rekommenderar att du i första hand funderar på allmänna kurser på folkhögskolorna; där du på ett läsår kan få ut omdöme om grundläggande behörighet.
    • 2002Privatkonto : Fast om jag vill tenta av 24 nationella kurser och skapa ett nytt "diplom" på egenhand som jag ansöker till universitetet genom. Alltså jag lägger åt sida hela min IB diploma(som är godkänt). Funkar det att göra så?
    • Julia : Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar. Att göra 24 prövningar kommer att ta flera terminer. Varje prövning görs vid minst 2 tillfällen: skriftliga delen + muntliga sedan, efter cirka 2 veckor. Inom fysik och kemi gör man även laborationsdelen, alltså blir 3 olika tillfällen inom en prövning.
    • Julia : vi har nu ställt frågan om komvux får utfärda examen om personen redan har IB-diploma - till Skolverket. När skolverket svarar till oss, svarar vi till dig. Vi håller tummarna! :)
    • 2002Privatkonto : Tack så jättemycket!
    • Mikael : Du kan också fråga på komvux i din kommun... förhoppningsvis har komvux i din kommun fått samma fråga tidigare och kan ge dig svar. I annat fall inväntar vi svar från Skolverket.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi fick idag svar från Skolverket; var god läs nedan:

    ... fråga om IB-diplom och gymnasieexamen. Det kan bli svårt för eleven att bli antagen till att läsa kurser på gymnasial nivå. För att bli antagen till en kurs krävs att man saknar kunskaperna som utbildningen ämnar att ge. Komvux kan däremot inte neka en person prövning som är bosatt i landet om det gäller kurser som de anordnare eller när det kommer till gymnasiearbetet, anordnar utbildning inom det kunskapsområdet.

    När det kommer till gymnasieexamen är det reglerat att gymnasieexamen inte får utfärdas till den som har slutbetyg från fullständigt eller utökat nationellt program eller motsvarande. Gymnasieexamen får heller inte utfärdas för den som redan har gymnasieexamen. Undantaget är om det är en yrkesexamen med nytt innehåll. Det vill säga IB-diplom är inget som nämns i samband med vuxenutbildning i skolans regelverk.

    Källor:

    Lagar och förordningar: www.skolverket.se/lag

    Prövning inom komvux: 20 kap. 40 § skollagen

    Fler gymnasieexamina: 4 kap. 19 § förordning om vuxenutbildning

    För den som har slutbetyg: Punkt 7 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till förordning om vuxenutbildning

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Skolverkets upplysningstjänst

    • 2002Privatkonto : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!