Jonna

    Jag har läst samhäll/samhäll på gymnasiet plus att jag läste till matte C. Har även läst steg 3 o 4 i moderna språk men då matte C krävs för att gå ekonomiprogrammet så får jag inget meritpoäng för det. Får bara 0,5p för engelska C då engelska B krävs. Vilket betyder att jag får 2 meritpoäng att söka in med. Men läste att man kan få meritpoäng även för områdeskurser. Bl.a för samhällskunskap B och svenska C, vilket jag läst bägge två. Så då borde jag ju kunna få 2,5 i meritpoäng? Ändå har jag "bara" fått 2,25 på antagning.se

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,

    för dig som har slutbetyg från år 2010 eller senare och det borde du, enligt din ålder ha... - då gäller följande:
    så du får 1.0 i merit för Moderna språk.

    Eng.C ger dig, alldeles rätt som du skriver, 0.5 i merit.

    Då har vi 1.5 i merit.

    Sedan har du två Områdeskurser; Samhällskunskap B ger dig 0.5 i merit, och Svenska C ger 0.25 i merit /eftersom Svenska C är en liten kurs á 50 poäng/. Och så här står det i reglerna: På så sätt ser det ut att det står rätt antal meritpoäng - 2.25 - på antagning.se

    men om du anser att de gjorde fel, bör du kontakta dem och påpeka det; då får de antingen räkna om och ändra eller förklara för dig att de tycker att de räknade rätt.

    Bästa hälsningar

    ANNA