Julia
    Hej!
    Jag har gått ut gymnasiet (samhällslinjen) med 16, 04 poäng.
    Jag läste matte 3b och spanska 3 & 4, men inte Engelska 7. Jag har därför totalt 18,04 poäng om jag inte misstagit mig.
    Om jag läser till Engelska på komvux- får jag automatiskt 1 meritpoäng?
    Hur vet jag vad jag måste få i betyg för att det skall vara lönt?
    Jag satsar på att läsa socionomprogrammet i Lund.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    ovan ser du vad som krävdes /vid de tidigare antagningstillfällena/ - för att i BII, Kompletteringsgruppen, komma in på Socionompr. i Lund.

    Hur antagningsgräns "hamnar" i framtiden vet ju inte någon idag! Så, jag tycker det är en mycket bra idé att du läser eng 7 på komvux. Även om du "bara" får E betyg, får du en höjning... inte riktigt 1.0 men ändå... 1.0 får du ju inte i höjning - för att max i merit är 2.5 - och om du redan har 2.0, då kan du bara få ännu 0.5 och uppnå med det max i merit. Jag tycker det är jättebra att läsa eng 7 och även av den anledningen att det är en stor merit att kunna mer engelska /ser bra ut i CV och behövs inom arbetslivet och i många olika situationer, för övrigt också.../.

    Så - om du frågar oss på Fråga SYV - så säger vi att vi stödjer ditt beslut om att läsa eng7.

    Hälsningar och Lycka till med dina studier!

    ANNA