Ida597

    Hej!

    Jag har sökt utbildning till hösten och nu börjar jag bli mer sugen på mitt andrahandsval. Säg att jag kommer in på mitt förstahandsval, stryks alla val under, även vid första antagningen? Eller är det sedan vid andra antagningsbeskedet? Eller har jag någon chans att stryka förstahandsvalet vid första antagningsbeskedet?

    Summan av kardemumman, kan jag komma in på mitt andrahandsval även om jag vid första antagningsbeskedet har kommit in på förstahandsvalet? Dvs, kan jag tacka nej till första och ja till tvåan?

    Kommer jag däremot inte in på ettan så kan jag alltså tacka ja till tvåan utan konstigheter och då tacka nej till att stå som reserv till ettan?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    nu är det så att vi på FRåGA SYV är inte experter på administration kring antagning till utbildningar. Din fråga gäller ju just administration och det är Antagning.se som är experter på det. Information som svarar på din fråga bör kunna hittas på www.antagning.se - men du kan också ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 och de har även chatt-funktion på sin sajt (har jag sett). Så du får gärna höra med Antagning.se
    Svar på frågan som du ställt sist (alltså på den här frågan: Kommer jag däremot inte in på ettan så kan jag alltså tacka ja till tvåan utan konstigheter och då tacka nej till att stå som reserv till ettan?) är jag ganska säker att det är JA, det stämmer.
    Jag tror också att det går att stryka alternativen från sin anmälan under ganska lång tid efter sista anmälningsdagen - du kan antingen chansa och testa (prova stryka, ta bort) ditt första alternativ eller hör med Antagning.se om du kan göra det eller om de som jobbar på Antagning.se kan göra det åt dig.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med din anmälan!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ida597 :

      Hej!

      Tack för svar! Då hör jag av mig till Antagning.se! :)