James
    Jag vill söka ett jobb i England. Jobber kräver bland annat följande:
    "5 GCSE’s including Math’s, English and Science (excluding General studies and Critical
    Thinking) grade C and above plus 112 UCAS points according to the 2017 UCAS point
    system or equivalent."
    Jag undrar:
    -Är man behörig efter en svensk Naturvetenskaplig gymnasieutbildning? -Hur konverterar jag mina betyg?

    Tack på förhand,
    • Jelena : Se om info på https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien/ kan bli till hjälp!
    • Milla : Jag vill råda dig att se info på https://www.sweisa.se/studera-i-storbritannien eller skicka din fråga till [email protected]
    • SYV-besökare : https://www.ucas.com/ucas/tariff-calculator
    • SYV-besökare : kontaktar oss på vägledningen på vårt drop-in. Våra öppettider finns på www.kungsbacka.se Ha en fin dag
    • :

      Nyss ställde jag den typen av frågan till UHR; universitets- och högskolerådet och fick följande svar: ---- kanske du kan få svar på https://www.uhr.se/internationella-mojligheter/ Vi på UHR kan också validera utländska gymnasie- och akademiska utbildningar för dem som vill läsa på svenska högskolor. Så fungerar det även i andra länder, att högskolorna gör bedömningar av svenska gymnasie- och akademiska meriter, för att se vad de sökande har för kunskaper. Det är alltså inte i Sverige man gör sådana valideringar av svenska gymnasiebetyg. Elever med svenska gymnasiebetyg som vill läsa utomlands, kan av UHR få ett Behörighetsbevis utfärdat, om eleven har ett godkänt slutbetyg/examen, som i Sverige skulle kunna ge grundläggande behörighet. Vill eleven ha ett sådant intyg skriver man till vår registrator, bifogar betyget och ber om ett sådant intyg, på svenska eller engelska. Det är ju så att eleven ska ta kontakten med de skolor hen vill söka till i utlandet. [email protected] Vänliga hälsningar

    • Anna : Se gärna även utökning av mitt svar som innehåller ett nytt svar från en Sakkunnig.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    En svensk ”naturvetenskaplig” gymnasieutbildning kan inkludera olika kurser, och sedan spelar det också roll om man får godkända betyg eller F betyg.

    Inom svensk gymnasieskola kan man läsa upp till matematik 5 och matte specialisering; inom kemi & biologi - upp till kemi 2 och biologi 2; inom fysik -t om fysik 3, men sedan finns det också Naturvetenskaplig specialisering som en valbar kurs. Matte 5&specialisering och fysik 3 är också valbara kurser.

    På inriktningen • Naturvetenskap och Samhälle är även matte 4, fysik2, kemi2 och biologi2 - valbara  kurser.

    Hur de svenska gymnasiala kurser förhåller sig till kurser man läser på IB som är ett internationellt gymnasieprogram kan du se i Tabellen längst ner på sidan: Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/

    • :

      Hej Mikael, tack för ditt svar. Men jag är tyvärr fortfarande lite osäker på vad dom där kraven ovan betyder. Hur kan man jämföra/konvertera sina betyg? Tack på förhand,

    • Mikael : Vilka betyg (i vilka kurser) har du?
    • : Minst godkänd i samtliga (nya betygssystemet dvs efter 2011). Läste Naturvetenskapliga programmet med inrikting naturvetenskap. Läste till och med: Matte 4, fysik 2, kemi 2, biologi 2, engelska 6. Tack på förhand,
    • Jelena : Det är svårt att hitta ngn som är kunnig i den frågan och är beredd att hjälpa Gratis. Det finns organisationer som skickar svenska ungdomar läsa utomlands men de tar betalt; gratis hjälp kan man få av Syv på en IB-gymnasieskola. Se lista på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&orientation=48&municipality_id= men de kommer troligtvis svara att de servar just sina elever, dvs elever på deras egen skola. Tips till dig! Om du gick på en gymnasieskola som erbjuder IB eller i en kommun där det på en kommunal skola erb IB, kan syv på IB programmet hjälpa dig om hen får order om det sv sin rektor.
    • Anna : Din fråga handlar om att söka jobb, skrivet du. Därför tycker jag att det är rimligt att förvänta sig att Arbetsförmedlingen (AF) borde vara behjälplig. Besök AF-kontoret (som är närmast där du bor eller vilket kontor som helst, egentligen); du har rätt att skriva dig på AF, även om du har jobb (i så fall blir du inskriven som "ombytessökande"); AF kanske inte själva har den kompetensen som krävs för att svara på din fråga, men då borde de ändå kunna hjälpa dig - t.ex genom att köpa den kompetensen, ex. en SYV som jobbar på IB-programmet och som har den kompetensen, borde AF kunna göra någon sort "beställning" för att du skulle få hjälp. Jag hoppas du kan få hjälp på AF!
    • SYV-besökare : kontaktar oss på vägledningen på vårt drop-in. Våra öppettider finns på www.kungsbacka.se Ha en fin dag
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej James,

    då din fråga handlar om att söka jobb borde EURES-rådgivare >>, experter på Great Britain kunna hjälpa dig. Här nere får du kontakuppgifter till dem; tyvärr har jag inte hittat någon som kan svenska, skriv därför på engelska till dem, är mitt råd:

    Förenade kungariket - Belfast
    +44 2890 909334

    Förenade kungariket - Belfast
    +44 78 03147662

    Förenade kungariket - Leeds

    Förenade kungariket - Belfast
    +44 2890909333

    Förenade kungariket - Coventry
    +44 7786703183

    Förenade kungariket - Birmingham
    +44 121 255 8174

    Förenade kungariket - Kent CC
    +44 2032801020
    Kontakspråk: engelska (en), franska (fr), spanska / kastiljanska (es)

    Förenade kungariket - North Lanarkshire
    +44 1236 503204

    Förenade kungariket - Blackburn with Darwen
    +44 07976 017422

    Förenade kungariket - Gwynedd
    +44 7976017006
    Kontakspråk: engelska (en), franska (fr), tyska (de)

    Förenade kungariket - Portsmouth
    +44 7766603934

    Förenade kungariket - Inner London - West
    +44 20 3282 1890
    Kontakspråk: engelska (en), franska (fr), spanska / kastiljanska (es).

    Hej igen,

    vi fick idag svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    "GCSE är  ungefär motsvarande åk 1 på gymnasiet.
    Efter GCSE börjar man att läsa 3 ämnen inom A-levels.

    Eftersom NA programmet är 3-årigt med mycket hög nivå  inom matematik och naturvetenskap tror jag att arbetsgivaren i UK kommer att bedöma att det räcker.
    Vad gäller engelska kanske ett IELTS test behövs?

    UCAS points är något som universitets antagningen  i UK   använder för att kunna bedöma olika gymnasieutbildningar. Det heter även Tariff points.
    Länk till UCS Tariff hittar ni här ucas.com/ucas/tariff-calculator

    Eftersom NA programmet inte "ingår" i den palett av utbildningar som förekommer i UK finns det (vad jag vet) inte någon Tariff points för NA.

    I grund och botten är det arbetsgivaren som måste bedöma om det den sökande har gjort på NA bedöms vara tillräckligt.
    Jag råder den sökande att ge arbestgivaren så mycket information som möjligt om NA .
    Mitt råd  är och skriva att matematiken och naturvetenskapliga ämnen på NA ger behörighet till svenska Läkarutbildningar och Ingejörsutbildningar (Civilingenjörsprogrammet).

    Lycka till"

    ******
    och min egen kommentar blir att du kan t.ex även skicka info om vad kursen Matematik 4 innehåller - matteboken.se/lektioner/matte-4 där text är på svenska men man ser ju formlerna som "ingår" så förstår man nivån på kursen, i alla fall.

    hej igen, vi fick idag svar från en Internationell Rådgivare på Euroguidance; var god läs hennes svar, nedan:

    Hej,
    Varje land har sitt eget system och rätten att bedöma hur de värderar betyg från ett annat land. Därför måste man fråga landet i fråga hur de värderar ett svenskt betyg. Det kan inte vi i Sverige bestämma åt dem.
    Svaret varierar därför från land till land.

    För att visa Arbetsgivaren i Storbritannien vad man har med sig kan man använda ett Europass som beskriver ens gymnasieutbildning, om man har gått ett yrkesinriktat program: https://www.uhr.se/internationella-mojligheter/europass/europass-tillagg-till-slutbetyg-och-yrkesexamen/
    För studieinriktade program kan man låta översätta sitt slutbetyg.

    I utländska bedömningshandboken där vi skriver hur vi bedömer utländska betyg kan man få en aning om vilka betyg som motsvarar varandra: https://bedomningshandboken.uhr.se/Utlandska/?_ga=2.212638557.833178051.1551951207-1706579843.1525869017

    • SYV-besökare : kontaktar oss på vägledningen på vårt drop-in. Våra öppettider finns på www.kungsbacka.se Ha en fin dag