Jara
    Hej!

    Jag är en 17-årig tjej som ska börja andra året på samhällslinjen med inriktning beteende. Efter första året åkte jag iväg ett år till USA som utbytesstudent och gick i high school. Nu till hösten ska jag fortsätta med mina svenska studier.

    Innan jag åkte iväg till USA valde jag Naturkunskap B och Engelska 7 som mina individuella val. Detta var på grund av att lärarna ville veta vilka ämnen som jag skulle vara intresserad av när jag kom tillbaka. Troligtvis kommer jag att få göra om mina val till hösten.

    Jag har nyligen börjat fundera över min utbildning efter gymnasiet och har fastnat för kandidatprogrammet i Business and Economics på Handelshögskolan i Stockholm. När jag har kollat upp behörigheterna ser jag att jag behöver ha läst Matte 3B.

    När jag gjorde mina individuella val innan jag åkte iväg till USA, valde jag mest efter intresse. Dessutom hade min SYV sagt att om man söker till Handelshögskolan gällder det endast att ha så höga betyg som möjligt, alltså berättade hon inte om kravet att ha läst Matte 3B. Dock var det kanske på grund av att diskussionen inte var jätteseriös, eller att jag inte hade varit tillräckligt tydlig med vilken linje jag hade tänkt mig.

    Ifall jag nu skulle välja Matte 3B som nytt individuellt val innebär det ju att antingen Engelska 7 eller Naturkunskap B ryker. De är båda riktigt roliga ämnen som jag intresserar mig för och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till. Jag skulle även vilja undvika att läsa Engelska 7 och Matte 3B samtidigt, då jag inte vill göra mitt sista år mer stressigt än nödvändigt då man även har gymnasiearbetet att tänka på.

    På grund av allt detta har jag några frågor:

    1. Är det möjligt för mig att tenta av Engelska 6, och läsa Engelska 7 istället i tvåan? Om det är möjligt, skulle jag då samtidigt kunna läsa Naturkunskap 2 som individuellt val i tvåan och sedan Matte 3B i trean?

    2. Vilket ämne skulle ge mig bättre möjligheter av Naturkunskap B och Engelska 7 gällande framtida behörighetskrav?

    3. Om jag väljer att inte läsa Matte 3B som individuellt val i trean utan istället väljer ämnen som jag tycker är roliga, hur ska jag göra då om min utbildning efter gymnasiet kräver Matte 3B?

    4. Jag har alltid haft lätt för matte, men på sistone har det blivit aningen svårt. Dock vet jag att jag klarar av matte bra om jag lägger manken till. Är det ett sånt tankesätt man kan ha inför Matte 3B, eller är det något man ska välja ifall man har det lätt för sig?

    5. Kan man ångra ett indivuellt val i trean? Alltså om jag skulle välja t.ex. Engelska 7 men vill istället läsa Matte 3B, är det då möjligt att byta i "sista minuten"?

    Hoppas det inte blev allt för rörigt!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jara!
    Jag ska försöka svara på alla dina frågor. Återkom om jag missar svara på ngt. OK? :)

    1. Ang. tenta av Engelska 6 och läsa Engelska 7 i "tvåan" så är det en fråga till din skola. Det är inte omöjligt men du har inte rätt att kräva tenta av en kurs som du ännu inte har läst. (Det är enbart om man läste en kurs på gymnasiet, fick F i den, då har man rätt att göra tenta - minst ett försök borde man få). Din skola kan vara tillmötesgående och ge dig möjlighet att göra tenta i Eng 6. Dock är jag tveksam till att det ligger i dina intressen - för att det är svårt att få högt betyg när man tentar av en kurs som man inte har läst. Oftast får man E, D eller möjligtvis C i betyg när man tentar av en kurs och om du läser den, kanske du kan få A i betyg. Du får både djupare kunskaper och troligtvis högre betyg om du läser kursen.

    2. Engelska 7 krävs inte för behörighet till svenska högskoleutbildningar men den kursen ger 1.0 i Meritpoäng, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser men just Handels högskola i Stockholm erkänner inte Meritpoäng. Dock är det alltid bra att kunna mer engelska. Däremot Naturkunskap 2 (tidigare hette kursen Naturkunskap B) krävs för ett antal olika högskoleutbildningar, t.ex. till Sjuksköterska.

    3. Om du inte får Matte 3 in i Examensbevis från gymnasiet, kan du läsa på Komvux eller göra prövning (och kunskaper skaffar du dig i så fall genom självstudier). Det kallas för "behörighetskomplettering" och du kommer då att prövas i BII urvalsgruppen till högskola/universitet (där oftast krävs lite högre betyg än i "icke-kompletteringsgruppen").

    4. Vi rekommenderar www.matteboken.se för repetition och för självstudier. På www.mattecentrum.se kan du se om det finns någon Räknestuga nära dig, där får man gratis hjälp med matte.

    5. Ang. ångra Individuellt val - så är det inte förbjudet att ångra sig fram tills kursen börjar. Dock kan det bli svårt "praktiskt sett" om det t.ex. är fullt i gruppen - dit du vill byta (en lärare kan inte undervisa en allt för stor grupp samtidigt och det kan t o m bli så många elever att de inte ens får plats i klassrummet). Men finns det plats, så kan man byta t o m den dagen kursen börjar.

    Hoppas jag svarade på allt som du undrar över i din fråga! återkom annars!
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen! Du avlastar stressen genom att ha bättre förkunskaper. Om du gör ditt bästa i eng 6 och i matte 2, och sedan repeterar och läser "framåt" på egen hand under sommaren. Mattekurser är upplagda på www.matteboken.se och i eng kan du be läraren ge dig anvisningar för eng 7 på förhand, t.ex vilka böcker hen rekommenderar. Lycka till! Milla SYV
    • : Tack så mycket för ditt svar! Nu när du svarade kom jag på en ny fundering. Då Handelshögskolan inte erkänner meritpoängen, skulle du då rekommendera att jag läser både Engelska 7 och Matte 3B? Matte 3B så att jag har behörighet till Handelshögskolan och Engelska 7 så att jag har meritpoäng ifall jag ändrar mig och vill söka till en annan skola. Det som bekymrar mig är att jag då skulle behöva läsa båda kurserna samtidigt. Finns det något sätt att avlasta den stressen eller är jag tvungen att läsa båda kurserna i trean? Det var på grund av detta som jag undrade ifall det var möjligt att läsa Engelska 7 i tvåa istället.
    • Milla : Läs mitt utökat svar!:)