Daniela
    Jag går för nuvarande juristprogrammet termin 4 (av 9 terminer), jag trivs egentligen väldigt bra, men jag kan inte sluta tänka på min dröm om att jobba som veterinär. Jag har massor av frågor och har svårt att hitta svaret på dem, därför chansade jag här.

    1. Om jag ska söka till veterinärprogrammet så skulle jag behöva komplettera kurser som jag inte läste under gymnasiet då jag inte gick naturvetenskapliga programmet. Det är biologi 1 och 2, fysik 1 och 2, kemi 1 och 2 samt att jag har bara läst matematik 1B men jag skulle behöva ha matematik 4. Min fråga är, hur gör jag lättast detta? Går det att läsa dessa kurser på distans? Kan jag läsa på egen hand och göra prov?
    2. Förutsatt att jag klarar kurserna ovan för att bli behörig, hur räknas de med i mitt slutbetyg från gymnasiet? Eftersom det krävs höga betyg för att komma in på veterinärprogrammet så undrar jag vilka kurser som "försvinner" ifrån mitt slutbetyg när jag lägger till de kurser som behövs för behörighet. Jag har A i alla ämnen förutom några få kurser som ingick i min spetsgymnasieutbildning som jag gick där jag fick betyg B (tre kurser som handlar om ensemble, körsång och brukspiano), hur fungerar det med de nya kurserna? Jag gick alltså estetisk spetsutbildning.
    3. Eftersom jag inte vet om jag kommer att klara av att läsa in alla kurser som krävs för att söka veterinärprogrammet så kommer jag att studera juristprogrammet som jag gärna jobbar som om jag inte lyckas komma in på mitt dröm program veterinär, men om jag får examen som jurist och sedan lyckas komma in på veterinärprogrammet kan juristexamen vara något som kan vara behjälplig som veterinär? Finns det något område inom veterinäryrket där en kan kombinera juristexamen med veterinärexamen?
    4. Finns det något annat jag bör tänka på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelin,
    svar på din fråga 1:
    Du får skaffa dig kunskaper på egen hand och göra Prövningar >>. Betyg från prövningar är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs.

    Svar på din fråga 2:
    inga kurser försvinner från ditt Slutbetyg, utan betyg i kurserna Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4 kommer Också (tillsammans med alla dina "gamla" kurser) räknas in.

    Svar på din fråga 3:
    juridiska kunskaper är värdefulla inom alla yrken. Ex. som Djurskyddsinspektör >> behöver man både veterinär-medicinska och juridiska kunskaper. Det är extremt få personer som har både veterinärexamen och juristexamen (om det finns någon, över huvudet taget) och du kan då säkert få jobba med att se över och lämna förslag till förändringar av lagar som handlar om djurskydd.

    Svar på din fråga 4:
    det du kanske behöver tänka på är att studiemedel för eftergymnasiala studier kan man få, som längst i 6 år (12 terminer). Utbildning som leder till Veterinärexamen är i Sverige 5,5 år lång (11 terminer). Inklusive de studier du redan har genomfört på högskolenivå, kommer inte studiemedel att räcka. Och CSN gör inte undantag på den punkten och förlänger inte studie-medels-veckorna; alltså får man lösa försörjning vid studier på Veterinärprogramme "på annat sätt" än genom studiemedel.
    Och ännu en sak som du kanske behöver tänka på är att antagningsgräns till Veterinärprogrammet ligger konstant på över 20.0

    20.0 får man om man har alla A-betyg i alla kurser som räknas in (i ditt fall även fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4). Det kommer inte att räcka att ha alla A-betyg och med tanke på att du i ditt slutbetyg har några B-betyg, behöver du definitivt några (helst Max) meritpoäng. Du kan därför behöva läsa ännu fler kurser, än de i fysik, kemi, biologi och matte som krävs för behörighet till vet.programmet.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    PS: innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se
    Innehåll i Matte 4 finns, ex. på matteboken.se/lektioner/matte-4

    Jag vet inte om du tidigare har gjort högskoleprovet. Till Vet.programmet krävdes förut, i HP-urvalet:

    alltså minst 1.60 på högskoleprovet. Behörig måste man, i vilket fall, bli. Men vid högt resultat på HP, slipper man läsa ännu fler kurser för att tjäna meritpoäng, för att man kommer i så fall in - i HP-urvalsgruppen.

    • :

      Hej! Tack för sååå bra förklaring! En fråga till dock, jag ska ju läsa upp till matte 4 för att kunna söka, men vad är det exakt för kurser i matte jag behöver läsa innan? Blir förvirrad av att alla heter så olika såsom matte 2b, 2c etc.. Jag har enbart läst matte 1B, vad ska jag då läsa för mattekurser för att lyckas nå till behörighetskravet? Samt angående att en inte tar bort kurser, menar du då att det enda som händer är att jag lägger till de kurserna och snittet blir då anorlunda? Det låter isåfall som att göra högskoleprovet är det smartaste. Men jag har några meritkurser tror jag bland annat moderna språk steg 3 och 4, vet du om en kan få få mer meritpoäng om jag läser moderna språk steg 5 t.ex.? Försökt läsa om detta men blir så förvirrad.. men det bästa är kanske ändå att söka högskoleprovet.. Jag är lite orolig också att om jag väl skulle komma in på veterinärprogrammet så kommer jag vara äldre också vid examen, eftersom jag har så många kurser att ta igen, tror du att det är väldigt negativt på arbetsmarknaden? Eventuellt kommer jag som sagt hinna med min juristexamen innan och behöva jobba något år för att spara pengar för att kunna studera 5,5 år utan CSN, så det kanske meriteras att jag har arbetslivserfarenhet?

    • Milla : Max i merit inom moderna språk är 1,5, mer kan msn inte få i merit för mod.språk. Max i merit, totalt, är 2,5.
    • Milla : Ang.arbetsmarknaden om tidigast 6-7 år, är det egentligen ingen som kan vara säker men prognosen är god för veterinärer även på 10 års sikt.