OllieViklund

    Hej, Velar mellan att läsa socionomprogrammet och psykologprogrammet. Jag vill i grund och botten arbeta med att hjälpa människor. Anledningen till varför jag är osäker på om jag ska bli psykolog är för att jag är intresserad av att arbeta med flera olika saker, och som jag förstår det arbetar man helt enkelt som psykolog på olika sätt om man har en psykologexamen. Dessutom är jag intresserad av socialt arbete, är just nu kassör för en RFSL ungdom umeå samt volontär för bris. Skulle gärna vara anställd som samordnare, utredare, projektledare med mera för RFSU, BRIS, Maskrosbarnen osv. Vidare är jag även intresserad av flera olika ämnen, exempelvis socialantropologi, sexologi, socialpsykologi, psykologi etc. Vill typ läsa allt, men det går ju inte. Nackdelen med socionomexamen upplever jag är att majoriteten av den är juridik, den utgår ju från socialtjänstlagen, men är inte intresserad av att arbeta som socialsekreterare eller handläggare. Dessutom verkar en socionomexamen inte vara så högt värderad i olika vårdyrken just för att kunskapen är såpass spretig. Jag vet också att jag vill läsa psykologi. Var ett tag inne på att läsa en psykologexamen med en master i socialt arbete, men den kan nog dels vara svår att komma in på då de flesta lärosätena endast tar emot socionomstudenter, eller iallafall värderar de högre än andra studenter. Dessutom vet jag inte om det skulle ge mig en bättre plats på arbetsmarknaden jämfört med socionomerna. Nu är jag inne på en socionomexamen med en fil.kand i psykologi, men huvudfrågan kvarstår.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svar med en motfråga; i sista meningen skriver du bl a: "Nu är jag inne på en socionomexamen med en fil.kand i psykologi..." och det förstod jag inte; menar du att du planerar ta examen från socionomprogrammet och sedan läsa kandidatprogram med huvudämne psykologi, så att din totala utbildningstid blir 3,5 år + 3 år = 6.5 år? Här tänker jag på att max antal veckor med studiemedel på eftergymnasial nivå "täcker" 6 läsår. I så fall bör du på förhand fundera på hur du ska försörja dig den sista terminen när du inte längre kan ta studiemedel.
    Men nu till svar på frågan om du i din situation med de karriärmål du har vinner på att läsa mot socionomexamen eller mot psykologexamen.
    Båda programmen kan leda till olika möjligheter att arbeta inom områden som handlar om att hjälpa och stödja människor. Här är några faktorer som, förhoppningsvis, kan hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut:

    Karriärmöjligheter
    Psykologprogrammet ger dig en bredare förståelse för psykologiska teorier, metoder och tillvägagångssätt inom psykologin. Med en psykologexamen kan du arbeta inom olika områden såsom klinisk psykologi, arbets- och organisationspsykologi, neuropsykologi, forskning och undervisning. Å andra sidan kan socionomprogrammet förbereda dig för jobben inom socialt arbete, där du kan arbeta med människor i olika åldrar och livssituationer, samt med sociala frågor och bidra till samhällsförändringen. Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se: Psykolog & Socionom.

    Intresse och passion
    Fundera på vilka delar av arbete med människor som du brinner mest för och är mest intresserad av. Om du är mer intresserad av att arbeta med psykologiska aspekter och metoder kan psykologprogrammet vara det bästa valet. Om du däremot är mer intresserad av socialt arbete, samhällsfrågor och lagar (i första hand socialtjänstlagen) kan socionomprogrammet vara mer passande.

    Personliga mål och värderingar
    Tänk på vilka personliga mål och värderingar som är viktigast för dig i ditt yrkesliv. Vill du främst fokusera på individuell behandling och terapi, eller är du mer intresserad av att arbeta med samhällsförändringar och social rättvisa? Dina personliga värderingar och mål kan vägleda dig i ditt val av utbildning och karriärväg.

    Flexibilitet och mångsidighet
    Båda utbildningarna kan ge dig en mångsidig kompetens som kan vara till nytta i olika arbetsmiljöer och branscher. Att kombinera en socionomexamen med en fil.kand i psykologi kan ge dig en bredare kunskapsbas och öppna upp fler karriärmöjligheter inom både socialt arbete och psykologi.

    Arbetsmarknaden (Blir det lätt eller svårt att få jobb?)
    Kika gärna på arbetsmarknadsprognoserna ser ut för både socionomer och psykologer. Om du hösten 2024 påbörjar läsa mot socionomexamen bör du få ut examen tlll jul 2027; om du i stället påbörjar psykologprogrammet, bör du få ut examen till sommaren 2029.

    Det är också viktigt att komma ihåg att det inte finns något definitivt "rätt" eller "fel" val när det gäller din utbildning och karriärväg. Det bästa valet är det som bäst passar dina intressen, mål och värderingar på lång sikt. Ta dig tid att utforska dina alternativ, prata med yrkesverksamma inom båda områden och reflektera över vad som känns mest meningsfullt och givande för dig.
    Prata gärna med studievägledare på båda programmen och fråga bland annat om du får lov att boka in dig som "studerande för en dag" på båda programmen; detta för att kunna delta i studierna (även om det är endast under en dag), kunna träffa de studerande och kanske t o m kunna ställa någon fråga till en eller ett par undervisande lärare.
    Du kan också fråga de arbetsgivare för vilka du vill jobba efter din universitetsexamen (eller examina om du tar flera...) med vilken utbildning de hellre anställer dig på de yrkespositioner som du vill jobba på.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare