parisa
    Hejsan!
    Jag läser sista året på gymnasiet i naturkunskap linje inriktning kemi. Jag har valt matematik 5 och digitalskapande som meritgivande kurser dock nu ångrar jag mig. matematik 5 är ganska svårt och obegriplig kurs och jag ser inte emot att få E på kursen. Därmed vill jag veta om man får byta kursen till en lättare kurs? Inför vidare studie behöver jag inte matematik 5 och jag valde kursen endast på grund av samla meritpoäng.
    MVH.
    Parisa.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Parisa,
    din fråga innehåller flera frågor och jag skall försöka svara på dem alla.
    1. Digitalskapande ger inte några Meritpoäng (du får gärna förklara hur du menar här...)
    2. enligt reglerna får man inte ändra Studieplan retroaktivt och alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas och betyget bör ingå i gymnasieexamen
    3. betyg E räcker för att få Meritpoäng för kursen och Meritpoängen höjer konkurrensvärdet av dina gymnasiebetyg ganska mycket - mitt råd är att du försöker fortsätta med kursen Matematik 5
    4. möjlighet att byta kurs beror väldigt mycket på vad din skola kan erbjuda i stället
    Att hoppa av en kurs kan inte rekommenderas och det av flera olika anledningar:
    vid deltidsstudier /vilket det blir om man hoppar av en kurs/ - har man inte rätt till Studiehjälp /studiebidrag/ från CSN;
    om man inte får ihop 2500 betygsatta poäng - får man Studiebevis/intyg/ i stället för Gymnasieexamen och med inte har grundläggande behörighet till högskolestudier (det är alltså bättre att få F i Matte 5 än att inte få ngt. betyg alls: du får inte Meritpoäng i så fall men du får tillräckligt med poäng till gymnasieexamen).
    5. vilka andra kurser som ger Meritpoäng? Förutom Matte, är det Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 eller 4 och 5 - som ger Meritpoäng. Läs om reglerna kring Meritpoäng här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Max antal Merit är 2,5 - och du kanske redan får dem genom Engelska 7 och Moderna språk, då får du inga Meritpoäng för Matte, oavsett betyg i Mattekurserna.

    Jag hoppas jag svarade på alla frågeställningar som fanns i din fråga. Du får gärna återkomma om jag missade ngt. eller om du har andra frågor.
    Mvh
    Mikael SYV
    • : Hej igen!
    • : Tack för det snabba svaret. Det var både förklarande och vägledande. Jag har läst franska steg 3 och 4 därmed har jag fullt 1,5 meritpoäng när det gäller om moderna språk, samt har valt att läsa matematik 5 för att uppfylla den 1 poängen som kvarstår av meritpoängen. Digital skapande är en kurs som jag valde i sammanhang med individuella val. Kursen matematik 5 påbörjar nästa termin, alltså vårtermin 2015, så tycker du att det inte är möjligt att byta den mot en annan kurs?
    • : En annan kort fråga. Jag har läst modersmål steg 4,5 och 6. Hur kan de komma i nytta av mig när det gäller om jämförelsetal och meritvärde? Enligt min uppfattning, kan jag möjlighet att byta ut betyget på modersmål kurserna mot ett lägre betyg om jag vill. Stämmer detta? Jag har också läst om utöver kurserna, så nu är jag förvirrad. Modersmål kurserna är inte behörighet till något program så jag antar att de tillhör utöver kursernas grupp dock frågan är om man får byta ut betyget på en utöver kurs mot ett lägre betyg på en kurs som är obligatorisk i gymnasiets program?
    • Liselotte : Du kan inte byta ut andra kurser mot modersmål i gymnasieexamen. Jag skriver svar till dig nu, kommer snart.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Parisa!
    Kurser i Modersmål får på gymnasiet läsas som kurser inom individuellt val.
    En annan möjlighet är att - genom rektorsbeslut - byta ut kurser i Moderna språk mot kurser i Modersmål. Det är enbart det bytet man får göra och för det krävs det Rektors beslut. Anledning till varför man ibland byter så är att om eleven har ett annat modersmål än svenska och har fullt upp med att lära sig svenska och engelska, är det inte alltid så bra att blanda in ännu ett språk. Men i fall Moderna språk är obligatoriska kurser, vilket det är på några av gymnasieprogram, som t.ex. på NA, SA, HU och EK - det kan vara 100 eller 200 poäng obligatoriska Moderna språk, då kan rektor fatta beslut om att ge dispens /undantag/ och låta eleven läsa Modersmål i stället för Moderna språk. Detta göra på förhand /proaktivt/ dvs inte när alla kurser är lästa och betyg är satta. Studieplan får enbart ändras på förhand.

    Om den studerande på gymnasiet har fler än 2500 poäng betygsatta kurser under sina tre år på gymnasiet, bör de kurserna som överstiger 2500 p. markeras i dokumentet Gymnasieexamen som "utökade" och de räknas, normalt sett, inte in i Jämförelsetal dvs påverkar inte konkurrensvärde av gymnasiebetyg. Undantag: de utökade kurser räknas in i Jämförelsetal om de krävs för behörighet till en högskoleutbildning eller om de ger Meritpoäng.
    Om detta finns det att läsa på www.antagning.se som är en officiell antagningssida /högskoleantagning/.

    En gymnasieelev kan inte själv bestämma vilka kurser som skall vara "utökade". Detta bör bestämmas innan kurserna påbörjas och stå i Studieplanen innan man börjar läsa den aktuella kursen.

    Om någonting är oklart, hör av dig igen.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte