Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'psykiatri' (29 st.)
-
Går barn och fritid, men vill plugga vidare till psykiater?
Hej! Jag går första året på gymnasiet och jag undrade om det går att studera vidare till psykiater efter gymnasiet? Är det möjligt?
Hej,Psykiater (eller Psykiatriker) är en specialistläkare med specialisering inom psykiatri. Läs om det yrket på framtid.se/yrke/psykiatriker Först bör man... Läs hela svaret -
Vilken högskolelinje är bra för att jobba med psykiatriska sjukdomar?
Jag har en vän som har sagt att man måste utbilda sig till psykiatriker om man vill jobba med grövre psykiatriska sjukdomar (t.ex. schizofreni, bipolär, osv). Stämmer detta? Räcker det inte bara med en psykologutbildning? Skulle gärna jobba inom psykiatri...
Hej, kika gärna på yrken sjukskoterska-inom-psykiatri och skötare-inom-psykiatrisk-vård men om du vill få lov att ställa psykiatriska... Läs hela svaret -
Är det värt det?
Hej! Jag går natur på gymnasiet och har länge velat gå läkarlinjen efter studenten. Jag tycker psykiatri är väldigt intressant och jag känner att det verkligen hade varit givande att vara läkare på BUP (barn- och ungdomspsykiatrin). Det...
Hej Amanda,psykiater (eller psykiatriker) är en sort Specialistläkare och utbildningsväg till att bli specialistlärare är ganska lång. Läkarprogrammet tar 6 år och sedan tar det som kortast... Läs hela svaret -
Kan en yrkesprogramskurs ingå i en sam/beteende examen från komvux?
Hej! Jag har/håller på att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning på beteendevetenskap. Jag har 1100 poäng från gymnasiet och har hittills även 1100 poäng från komvux. Jag har således 2200 poäng sammanlagt i...
Hej Sofia,det är ingenting som säger att du inte kan få in kursen Psykiatri1 eller en annan kurs inom område Medicin/vård-och-omsorg i din examen inom område... Läs hela svaret -
Jobba med terapi som socionom?
Hejsan! Jag har alltid velat bli psykolog, men kom inte in på linjen. Därför började jag på socionomprogrammet med målet att bli psykoterapeut istället. Jag har nu insett att vägen till en psykoterapeut examen innebär väldigt många år av studier, samt att du måste arbeta på en plats där du kan...
Reglerna kan ändras - t.ex blev Kurator inom hälsovård-& sjukvården Legitimationskrävande yrke och det bara för kort tid sedan. innan dess krävdes inte legitimation. Under... Läs hela svaret -
Jag vill arbeta med hjärnan i framtiden?
Hej! Jag vet inte vad jag vill studera vidare efter gymnasiet. Just nu går jag andra året på gymnasiet naturvetenskapsprogrammet. Någonting jag funderat på är att jag är intresserad av hjärnan. Finns det yrken som inkluderar att arbeta och studera...
Hej Alva,man kan arbeta med hjärnan eller studera om hjärnan utifrån olika aspekter: evolutionära, anatomiska, fysiologiska, neurologiska, psykologiska, psykiatriska och säkert också... Läs hela svaret -
Jobba som skötare inom psykiatrisk vård?
Jag har på det senaste blivit intresserad av att jobba som skötare inom psykiatrisk vård. Men just nu går jag mitt andra år på barn och fritid lärling... Så min fråga till er är om jag på något sätt skulle kunna...
Hej Alwa!Vad gäller Skötare inom psyk.vård så är det icke-legitimations-krävande yrke och arbetsgivare får anställa "vem de vill". Därför finns det... Läs hela svaret -
Går det att plugga vidare som undersköterska på komvux?
Hej, jag tänkte börja plugga till undersköterska till våren. Det jag helst vill är att jobba inom psykiatrin men mår själv inte jättebra just nu så känns bättre att köra på vanliga utbildningen. Min fråga är då, går det i efterhand när jag är färdigutbildad som undersköterska att läsa extra...
Komvux kan ha kurser inom psykiatrin på gymnasial nivå men om komvux i just Din kommun erbjuder dem måste du fråga på komvux i din kommun. -
Undersköterska på BUP?
Hej, jag är intresserad av att bli en undersköterska (speciellt en specialistundersköterska) dock undrar jag lite när det är gällande utbildning för det. Jag vet att man måste ha en undersköterska utbildning för att få jobb som...
Hej Erik,jag rekommenderar att i första hand försöka skaffa utbildning till Psykiatrispecialiserad undersköterska (om målet är att få jobb på BUP) ochspecialistundersköterskor utbildas i... Läs hela svaret -
Socionom till Psykiatriker?
Hejsan. Har nu sökt till Socionomprogrammet på Malmö universitet. Jag undrar ifall det är möjligt att gå från en socionom examen till att sedan bli psykiatriker. Är utbildningen för psykiatriker kortare ifall man tagit socionom examen? Blir det...
Hej Emil. I Sverige är Psykiatriker - en specialistläkare. Man måste i grunden ha läkarexamen och sedan läsa psykiatri som specialisering för att bli specialistläkare och det finns ingen annan... Läs hela svaret -
Hur kan man jobba som Psykolog?
Hej. Jag har en bekant som är utbildad som psykiatriker och har många års arbetserfarenhet inom ämnet i Iran. Han vill gärna flytta sitt arbetskompetens till Sverige. Kan ni vänligen vägleda oss hur han ska gå till väga för att ansöka...
I Sverige är psykolog och psykiatriker olika yrken med olika utbildningar som krävs för att kunna få legitimation från Socialstyrelsen men oavsett vilket yrke det gäller måste man ha... Läs hela svaret -
Vad ska jag jobba med för att kunna påverka svensk psykiatrisk vård?
Jag vill kunna påverka hur psykiatrin fungerar och är uppbyggd. Främst genom vilka regler som finns som ger människor rätt till samtalskontakter, vad som ska definiera primär- respektive specialistvård, vilka resurser som erbjuds. Men är även intresserad av att arbeta fram nya sorters terapier...
Hej C, om du vill arbeta med att få fram metoder för behandling av psykiatriska sjukdomar, då vill jag i första hand rekommendera satsa på yrket Psykiatriker,... Läs hela svaret -
Kan du hjälpa mig hitta en utbildning/jobb?
Hej! Jag är 21 år och vet inte vad jag ska studera efter gymnasiet. Är väldigt intresserad av miljön och psykisk ohälsa. Vill gärna göra mer än att bara tjäna pengar, göra någon skillnad, men då jag inte har ett dröm...
Hej Anna,du får gärna kika på många yrken på www.framtid.sedu kan t.ex börja med att kika på Psykiatrisjuksköterska och Miljövetaremen kika även på... Läs hela svaret -
Hur många poäng krävs för att gå vård och omsorg?
Jag undrar också om man kan bli psykiatri sjuksköterska om man går vård och omsorg med specialisering psykiatri?
Hej Thilda,Sjuksköterska är i Sverige ett av de så kallade Reglerade/legitimation-yrken; legitimation krävs och utbildning ges inom högskola/universitet.... Läs hela svaret -
Vad är det jag söker?
Hej! Jag har några frågor om utbildning, jobb, eller sådär och vad det är för inriktning, ska försöka förklara så gott jag kan. Jag är väldigt intresserad av psykiatri och psykologi, psykiska sjukdomar och ökandet av det....
Hej Louise; vilka yrken som finns är inte ngn exakt vetenskap - de försvinner, och nya tillkommer... och som egenföretagare/entreprenör eller konsult kan man även skapa nya yrken själv. Jag säger... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga