Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'motivation' (23 st.)
-
Är det svårt att komma in på yrkeshögskola?
tjena, undrar hur antagningen går till på yrkeshögskolor? är det lättare att bli antagen där än på universitet? och utgår de också från ens betyg som på universitet? har inte särskilt bra betyg och vill därför...
Hej!yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga; antagning görs på sammantagen bedömning där även din motivation och ev.arbetslivserfarenhet spelar roll; betygen... Läs hela svaret -
mycket matte på vvs ingenjörs programmret?
Hej, Jag undrar ifall det är mycket matte om man studerar till vvs ingenjör på yrkeshögskola? Jag vet att matte 2 krävs för att bli antagen men kan inte hitta något svar om det är mycket matte under utbildningen
Hejsan,ställ din fråga till de utbildningsansvariga på den utbildningen som du är intresserad av; allmänt så är det svårt att svara om det är "mycket matte"... Läs hela svaret -
Hur får man fler godkända grunskolebetyg efter åk 9?
Hej! Om man får betyg från åk 9 i sve, ma, eng och fem ämnen till, så är man behörig till gymnasieskola och får inte gå IM i vår kommun. Men om betygen på 80 p inte räcker till en gymnasieutbildning man vill gå...
Hej,jag tycker din dotter behöver få och även borde ha rätt till någon "speciallösning" på grund av hennes diagnos. Jag tycker att kurator,... Läs hela svaret -
Är det för tidigt att byta program?
Hej! Jag går första på en datorinriktad civilingenjörs utbildning men jag funderar på att byta till psykologprogrammet. Jag valde civilingenjörs programmet för att jag har lätt för matte och tänkte att den passade mig. Men nu har jag...
Hejsan,du undrar om du kan/bör "byta" till psykologprogrammet. Jag tänker på att det är tuff konkurrens för att få plats på psykologprogrammet. Även om man har... Läs hela svaret -
Jag har valt fel linjen men kan inte byta, vad gör jag?
Hej, jag har precis börjat gymnasiet med inriktning djurvård. Jag har egentligen velat gå teater sedan jag gick i mellanstadiet och har alltid velat bli skådespelare. När jag skulle kolla upp gymnasium nära mig med teater linje fans det inte och jag blev...
Hej!Jag förstår att du befinner dig i en svår situation, när det känns som att du valde fel utbildning att läsa i 3 år. Jag vill börja med att skriva om att du... Läs hela svaret -
komma in på urvalstest jensen, hjälp?
Hej Jag sökte in till utbildningen inom IT-säkerhet på sen anmälan hos Jensen YH och fick beskedet att jag behöver genomföra ett urvalstest. Jag är otroligt taggad och verkligen önskar att jag kommer in. Jag undrar dock hur stor chansen är att...
Hej,jag tror du sökte till den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/jensen-yrkeshogskola/systemutvecklare-inriktning-sakerhet-jensen-malmöAtt sen anmälan öppnade betyder att... Läs hela svaret -
Förebygga hög frånvaro på gymnasium?
Hej Milla, Jag har börjat arbeta på ett gymnasium med mycket hög frånvaro av 150 elever. Det kommer att bli en stor omorganisation för skolan har tappat flera elever pga olika anledningar. Skolans utvecklingsområde är att hur skolpersonal kan...
Hej,Du ställer en mycket viktig fråga men som också är komplex och omöjlig att ge ett kort svar på.En sak jag undrar över är om skolan är snabb på att rapportera... Läs hela svaret -
Kan arkitekt yrket vara något för mig?
Hej jag heter Marie och går 1 året på teknikprogrammet. Jag valde SBM som inriktning. Den enda anledningen till varför jag just valde SBM var för att den har arkitekt förberedande kurser, vilket jag vill fortsätta arbeta med i framtiden. Men det ända...
Hej,Om du är intresserad av arkitektyrket och fortfarande tycker att det är roligt att rita och inreda hus så tycker inte jag att du ska oroa dig så mycket över din personlighet, utan snarare... Läs hela svaret -
Vill hoppa av skolan?
Hej Jag började första terminen på universitet och har verkligen inte skolmotivation så jag funderar på att hoppa av då jag hellre vill ta paus och fundera på vad jag egentligen vill läsa då jag inte känner mig helt hundra på denna...
Hej Erika,Så länge du har studerat (alltså t o m det datumet som du avbryter studierna, men OBS! CSN räknar i hela veckor - så om du hoppar av från fredag, så har du inte rätt till... Läs hela svaret -
Plugga på distans?
Jag går natur på en väldigt stressig skola. Eleverna är smarta med höga meritpoäng och trots att man ständigt arbetar mot stress finns den fortfarande där. Har varit stressad samt hanterat mental ohälsa i flera år. Jag känner mig nu...
Hej Emilia,jobbigt när man har ont och känner sig stressad och utmattad.Jag vill börja med att säga att hälsan är viktigast! Följ de rekommendeation du får från läkare och psykologen,... Läs hela svaret -
Är det lätt att komma in igen?
Hej! Jag är just nu väldigt kluven. Jag har sökt in på socionomprogrammet och ligger just nu som fjärde reserv så med största sannolikhet kommer jag komma in men jag är väldigt kluven om jag vill plugga. Väldigt många runtomkring mig tycker verkligen att jag borde plugga till socionom då det...
Hej Elin,tyvärr går det inte att svara på din fråga. antagningsgränser uppstår i Konkurrensen. Dina konkurrenter vid nästa antagningstillfälle /många av dem/ ska snart... Läs hela svaret -
hur kan man motivera elever att läsa moderna språk?
Hej, jag märker att eleverna i allt större grad väljer bort moderna språk på grundskolan och på gymnasiet läser så lite som det bara går av de moderna språken. Detta trots Meritpoängen. Vad kan man göra för att motivera elever att läsa moderna språk? Några förslag? Tack på förhand! Studie- och...
Hej!du nämner själv de fördelar som meritpoängen ger, så jag ska nämna Andra argument som är - bredare yrkesval- större möjlighet att resa (billigare eller t o... Läs hela svaret -
hur motiverar man grundskoleelever att läsa Moderna språk?
Hej, jag fick uppdrag att på min grundskola där jag jobbar, prata med elever som ska välja Språkval inför högstadiet. Intresse för att läsa moderna språk har sjunkit mycket och allt fler elever vill läsa förstärkt svenska och/eller engelska i stället. Rektor tycker det är "mindre bra" och vill...
Hejsan, det är en viktigt fråga du ställer, men som tyvärr är också svår att svara på. Jag tycker man bör "gadda ihop sig" med föräldrarna... Läs hela svaret -
Ta en Paus under ett läsår?
Jag går just nu tredje året El&Energi men har tappat all motivation och lust för skolan. så jag funderar på om det är möjligt att i princip hoppa av och börja om 3an nästa år?
Hej Anton, det är mycket tråkigt att du har tappat motivation och lust för skolan. Min förhoppning är att du hittar tillbaka till motivationen och kan fortsätta läsa nu, under det här... Läs hela svaret -
Kan man tillägga/ta bort diverse betyg från studiebevis?
Hej! Jag gick ut gymnasiet 2016 med mycket dåliga betyg. Jag hade flera problem som handla lite om familj, alkohol, drog-missbruk osv. Dock har jag försökt fixa mitt liv och vill ge det en ny chans. Jag läste naturvetenskapligt program och läste 2500 poäng. Men av dessa 2500 poäng fick jag 8...
Hej Peter, har du fått STUDIEBEVIS? och inte Examensbevis, alltså, när du slutade på gymnasiet? Utifrån din fråga, gissar jag på att du fick Studiebevis. Om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga