Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'sammantagen bedömning' (21 st.)
-
Är det svårt att komma in på yrkeshögskola?
tjena, undrar hur antagningen går till på yrkeshögskolor? är det lättare att bli antagen där än på universitet? och utgår de också från ens betyg som på universitet? har inte särskilt bra betyg och vill därför...
Hej!yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga; antagning görs på sammantagen bedömning där även din motivation och ev.arbetslivserfarenhet spelar roll; betygen... Läs hela svaret -
Kan jag tillgodose gymnasiekurser i vuxenutbildning?
Hej! Jag funderar på att plugga inom den gröna näringen (ex trädgårdsmästare) inom yrkeshögskola/vuxenutbildning eller privat utbildning. I nästan alla utbildningar krävs grundläggande kurser så som Växtkunskap 1,...
Hej,varje yrkeshögskoleutbildning gör sin egen antagning. Och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga. Erbjuds det en preparandkurs, då rekommenderar jag att du läser den... Läs hela svaret -
Apotekstekniker?
Hej, jag undrar om man vill läsa till apotekstekniker, vilka ämnen behöver man? Jag har SVA 2, engelska 5 , matematik 1b och har jag totalt 2360 poäng.
Hej Gina!Utbildning till apotekstekniker ges i Sverige inom yrkeshögskola. Antagning görs på sammantagen bedömning och även obehöriga kan komma in, därför rekommenderar jag söka även om man... Läs hela svaret -
Kan man bli antagen med låg merit och inget högskoleprov?
Om man har till exempel merit (alltså det man konkurrerar om till universitet/högskola) siffror på 11.53 och 12.03 har man ens en chans att komma in på någon utbildning —> beteendevetare/grundlärare f-3 och förskollärare.?Kan tilläggas...
Hej Selma,var antagningsgräns "hamnar" i framtiden är det ingen som vet: det beror på hur många utbildningsplatser som "öppnas" och vilka meriter... Läs hela svaret -
Vilka kurser saknas?
Hej! Jag läste ett program på gymnasiet där vissa omvårdnadskurser ingick. Jag tänker läsa upp det som fattas för att få undersköterska kompetens och sen ev. läsa en YH utbildning där undersköterska är ett krav för att...
Hej J, undersköterska är i Sverige (ännu i alla fall - uppgift från maj 2021) ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst. Det är arbetsgivarens bedömning... Läs hela svaret -
reell kompetens?
Hej Jag har ingen grundläggande behörighet eller gymnasieexamen men jag har arbetserfarenhet så jag undrar kan jag söka till en yrkesutbildning med reell kompetens fast man saknar grundläggande behörighet och gymnasieexamen. ?
Hej I,med "yrkesutbildning" kan man mena många olika utbildningar - är det utbildning på komvux, på en yrkeshögskola eller på högskolenivå: högskola/universitet som du är... Läs hela svaret -
Jag har en fråga om Linköpings universitet?
Hej! Jag har 0,4 i hp och har sökt till sjuksköterska i Linköping. Jag har även sökt alternativ urval i Linköping universitet. Jag kan inte hitta hp kvoten för alternativ urval. Tror ni jag kommer in?
Hej Zahra,inom AU görs det sammantagen bedömning: intervju/tester/levnadsbeskrivning, betygen och HP-resultat och hur man motiverar varför man väljer just det yrket, allt tas hänsyn till,... Läs hela svaret -
Dubbla gymnasieexamen vid antagning till högskolan?
Hej! Jag läser till undersköterska (vård & omsorgsprogamet) på VUX. Anledningen till att jag gör detta är eftersom jag arbetar på ett äldreboende och vill få en tillsvidare tjänst, vilket kräver utbildning på min...
Hej Amanda,yrkeshögskola antar på "sammantagen bedömning" där betygen spelar endast viss roll, men annars kan arbetslivserfarenhet spela större roll.Men om du ska... Läs hela svaret -
Socialpedagog på yrkeshögskola, åldersgräns?
Är det åldersgräns på alla socialpedagog utbildningar på yrkeshögskola? Och vart kan man se hur många meritpåäng man behöver för den utbildningen?
Hej Amanda,några "meritpoäng som man behöver ha" för utbildningar inom yrkeshögskola kan man inte se. antagning till YH görs på "sammantagen bedömning"... Läs hela svaret -
Antagning till Yrkeshögskola?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet och ska snart välja utbildning. Jag är inställd på att ja vill plugga vidare på en yrkeshögskola men har svårt att välja vart. Jag är mest intresserad av utbildningarna B2B account manager...
Hej Maria,yrkeshögskola tar in på "sammantagen bedömning" där betygen är bara en del, men inte avgörande. det kan hända att tester och intervju "tas i bruk" och även... Läs hela svaret -
Yrkeshögskolan?
Jag vill komma in på lokförare yrkeshögskolan Jag har redan måste ämnena Matte 1a Engelska 5 och Sva1 och massa andra ämnen som som samhällskunskap och idrott osv. Jag undrar räcker det. Jag har hört vissa som säger att man måste ha...
Hej I! alla kan söka till yrkeshögskoleutbildningar (oavsett vilken behörighet de har) - detta pga yrkeshögskola kan göra undantag och anta på "sammantagen bedömning", där betygen spelar... Läs hela svaret -
Yrkeshögskolan?
Om jag vill komma in på yrkeshögskola räcker det om jag har 1 Svenska 1 2 engelska 5 3 Matte 1a 4 samhällskunskap Jag vill helst slippa naturvetenskap 1 Kan jag komma in utan naturkunskap
Hej I!yrkeshögskoleutbildningar antar på "sammantagen bedömning". Du kan läsa om yrkeshögskola t.ex på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan - yrkeshögskola kan ta in obehöriga men å andra... Läs hela svaret -
Kan jag studera till lokförare utan gymansieexamen?
Hej! Jag har studerat en del av mina kurser på Komvux och den andra delen på folkhögskola (Kurserna finns nedan) sammanlagt har jag 1900 poäng om man räknar med folkhögskola kurserna. Så min fråga är ifall jag kan komma in på...
Hej!yrkeshögskoleutbildningar gör egna bedömningar och kan ta in utan gymnasieexamen. Detta gäller bl.a den här yh-till lokförare också. För övrigt, så... Läs hela svaret -
Hjälp med översättning av gamla gymnasiebetyg?
För YH utb. som jag tänkt gå krävs särskild behörighet E/G/3; Sv 2 och Eng 6 Enl. mina betyg från 1986, från 4-årigt tekniskt gymnasium, har jag koder: Sv (Åk 3) 6560S0 resp. Sv (Åk 3) 6560L0, Eng (Åk 2) 603000 Räcker min...
Hejsan, jag håller med Annas svar. Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga. Yrkeshögskola tar också in på den så kallade sammantagen bedömning, med det menas... Läs hela svaret -
Behörighet till Yrkeshögskolan ?
Jag undrar vilka kurser i kärnämnena är man behöver ha för att få grundläggande behörighet till Yrkeshögskolan och kan man lägga ihop poäng om man inte har ett slutbetyg med inpluggade kurser på komvux så man blir...
Hej Susanne,behörighet till yrkeshögskola beskrivs så här: yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet -- ... "eller på grund av någon annan omständighet har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga