Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'fastighetsförvaltare' (15 st.)
-
Vad ska jag plugga?
Hejsan vad ska jag plugga för att få dem bästa förutsättningarna för att sedan jobba som fastighetsförvaltare? Ska jag plugga en ekonomi kandidat eller ska jag plugga fastighetsutveckling? Ska jag plugga något utöver detta typ elektrictet etc....
Hej,det vi vet om yrket Fastighetsförvaltare berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/fastighetsforvaltare - yrket är inte reglerat, alltså fattas/saknas det strikta regler om vilken... Läs hela svaret -
Vilken civilingenjörsutbildning bör jag välja - fastighetsbranschen?
Hej! Jag tar studenten nu till sommaren och funderar på att läsa vidare till civilingenjör, där jag senare skulle vilja arbeta i fastighetsbranschen efter avklarad utbildning. Jag är dock inte riktigt säker på vilken civilingenjörsutbildning som...
Hej!Om du är intresserad av att arbeta inom fastighetsbranschen som civilingenjör finns det flera utbildningar som kan vara lämpliga. Här är några... Läs hela svaret -
matematik kurs?
om man läser bygg nu och är klar med MA1a och tänker att man vill bli högskolebehörig. Vilken mattekurs ska man läsa då?
Hej,för Grundläggande högskolebehörighet räcker det, vad gäller ämnet matematik, med godkänt betyg i matematik 1a. Men olika högskole-universitetsutbildningar i Sverige kan - för särskild... Läs hela svaret -
Fakta om utbildningen facility managment?
Hej! Jag undrade vad en facility manager gör helt enkelt och hur ser det ut i arbetsmarknaden är det lätt att få jobb inom yrket?
Hej,ta gärna del av informationen på framtid.se/yrke/facility-managerVad gäller arbetsmarknaden, så tänker jag så här: eftersom utbildningen till facility manager finns... Läs hela svaret -
Diplomerade Fastighetsförvaltare vs Yrkeshögskolan?
Hej ! Det är så att jag tror att jag har ändrat mig och funderar på fastighetsförvaltare utbildning. Det finns en som heter diplomerad och en som är på yrkeshögskolan på 2,5 år. Jag undrar vad är skillnaden på de då...
Hej Linda,eftersom Fastighetsförvaltare är i Sverige ett icke-reglerat yrke, får arbetsgivare anställa vem de vill, med vilken utbildning som just den arbetsgivaren bedömer -... Läs hela svaret -
Jobba med bostadsuthyrning, arbetstitlar och rek utbildningar?
Hej!
Jag undrar vilka utbildningar (yrkes samt högskoleutbildningar,) det finns för att sedan jobba med bostadsuthyrning av hyresrätter?
Jag skulle vilja jobba med de praktiska delarna av att lägg upp lägenhetsannonser, svara på...
Hej Tova,kika gärna på yrken: uthyrare, administratör , besiktningsman, fastighetsmäklare samt fastighetsmäklarassistent. Av de yrken är det i första hand... Läs hela svaret -
Bli fastighetsförvaltare gått en Entreprenadingenjör utbildning?
Jag ska börja och studera i höst till Entreprenadingenjör, Göteborg, KYH Yrkeshögskola. Jag sökte alla sena fastighetsförvaltare utbildningar jag kunde på yrkeshögskolans hemsida. Jag kom inte in i utbildningen som fastighetsförvaltare, dels...
Hej Lily,yrket Fastighetsförvaltare är i Sverige icke-reglerat vilket betyder att inga strikta centrala/generella krav finns på vilken utbildning man måste ha, utan varje... Läs hela svaret -
kan man jobba som mäklare om man är utbildat fastighetsförvaltare?
Finns det möjlighet att jobba som mäklare isåfall?
Hej, om du är intresserad av yrket Fastighetsmäklare - var god se info på Framtid.se/yrke/fastighetsmäklareYrket Fastighetsmäklare hör i Sverige till de... Läs hela svaret -
Fastighetsförvaltning?
Hej Jag är intresserad av utbildning inom ekonomisk fastighetsförvaltning. Jag jobbar i dag som fastighetsmäklare. Kan jag plocka ihop enskilda kurser för att bli diplomerad fastighetsförvaltare eller måste jag läsa ett helt program? Jag har ju läst till fastighetsmäklare på universitetet i...
Hej Liselotte, yrket fastighetsförvaltare >>> hör i Sverige ej till de så kallade Reglerade yrken >>. Det är därför upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som... Läs hela svaret -
Vill jobba med fastigheter, söker utbildning som ger jobb?
Hej jag vill jobba med fastigheter, ex. som fastighetsförvaltare; utbildningsort som passar mig är Stockholm eller Göteborg eller om utbildning är på distans; jag bor idag i Stockholm, men planerar flytta till Göteborg. Är det sant att yrkeshögskola ger garanterat jobb? mvh G.
hej, att yrkeshögskola "ger jobb" stämmer /i alla fall i rätt så hög grad/. Fler än 9 av 10 som med godkänt resultat genomgår en yrkeshögskoleutbildning,... Läs hela svaret -
fastighetsförvaltare?
hej jag har kollat lite på fastighetsförvaltare och undrar vilka krav kräver dom? vilka behörigheter kräver dom? hur blir man det? vad är det för slags utbildning? vad får man för lön?
Hej Magnus - enligt våra uppgifter är genomsnittlig lön för en fastighetsförvaltare> ca 32 500 kr/månad. Vilken utibldning som krävs är inte strikt reglerat, utan det är upp till varje... Läs hela svaret -
Mäklare/Fastighetsförvaltare?
Hej, jag är lite intresserad av mäklar branschen men har också hört att det finns något som heter fastighetsförvaltare. Jag undrar vad som är skillnaden på en mäklare och en fastighetsförvaltare? Och om man kan läsa samhäll med inrk samhäll för att bli behörig till dessa yrken? Eller...
Hej Michelle, du får gärna läsa på www.framtid.se - om yrken >>fastighetsforvaltare och fastighetsmäklare. Sedan finns det ännu fler yrken inom fastighetsbranschen<<, som... Läs hela svaret -
Fastighetsförvaltare ?
Hej vill läsa Fastighetsförvaltare på yrkeshögskolan har bara undersköterska utbildning 1350-1500 poäng vårdprogram har sökte till Fastighetsförvaltare i år att bli behörig nu jag pluggar på folkhögskolan behörighetsgivande.?
Hej Saman, det är mycket bra att du läser nu för att bli behörig till en yrkeshögskoleutbildning Fastighetsförvaltare men man kan komma in (ibland, i "fri kvot") som obehörig. Högskola kan ine ta... Läs hela svaret -
Hjälp med val av utbildning på högskola?
Jag har kollat runt lite och läst om fastighetsföretagande linjen på MAH och det verkar intressant. Folk skriver om fastighetsförvaltare samt facility mananger och olika inriktingar inom det området. Jag vill gärna veta vad det finns för inriktningar så jag kan läsa lite om dom andra...
Hej, Oscar! Alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige hittas via www.studera.nu - och du kan leta där redan nu men tänk på att flera utbildningar kan dyka upp till 15... Läs hela svaret -
Att komma in som Fastighetsförvaltare?
Hej! Jag ska på inträdesprov nästa veckan. Vad ska jag räkna med för provmaterial? F.förvaltare på F.akademin.
Hej Anras! Är det den här utbildning du sökte och skall på inträdesprovet till http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare ? i så fall är kontaktinformation till skolan Telefon växel ... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga