Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'yh' (127 st.)
-
Ej klarad kurs under YH-utbildning, hur påverkas det?
Hej! Jag har pga psykisk ohälsa inte lämnat in min inlämningsuppgift i en kurs under denna termin på en YH-utbildning, som jag snart gått 2 av 4 terminer. Jag har ingen sjukskrivning eller annan dokumentation som styrker mitt mående under just denna kurs. Alla mina andra kurser är godkända,...
Hej! Jag ger dig ett kort svar nu men jag ska samråda med kollegorna och med sakkunniga och försöker ge dig ett längre och bättre svar senare. Kort: prata med utbildningsledare... Läs hela svaret -
YH kandidatexamen vidareutbildning?
Hej Jag tog Yrkeshögskoleexamen 400 Yh 4år sedan och jobbar heltid inom ekonomi senaste 4år heltid. Vill utbilda mig vidare men endast som jag kunde hitta är FEI top-up degree som accepterat 2år YH utbildning som grund och det är enormt dyrt.Min fråga...
Hejsan,kandidatexamen från de svenska lärosäten innehåller 180 högskolepoäng; det smidigaste är att läsa ett 3-årigt universitetesprogram som leder till kandidatexamen.... Läs hela svaret -
Examensarbete kombinerat med LIA?
Hejsan! Jag läser på en YH-skola, 400 poäng. Jag läser nu sista året och gör i skrivande stund min LIA som är på 70 poäng (=70 dagar). Jag ska samtidigt skriva mitt examensarbete a 30 poäng (=30 dagar). Jag ska därmed prestera 100...
Hej,du får gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola, och ställa din fråga där; din fråga handlar om den studerandes Rättigheter och är med det en skol-Juridisk... Läs hela svaret -
Tillgodoräkna kyh poäng till högskolan poäng ?
Jag läser nu en utbildning inom IT på KYH och när jag är färdig vill jag helst läsa vidare på högskola/universitet. Kan man hoppa över några kurser då om man går in på högskolan och ansöker om liknande utbildning...
Hej,Yrkeshögskola och Högskola/Universitet är i Sverige två Olika skolformer. Man kan tyvärr inte "översätta" yrkeshögskolepoäng till... Läs hela svaret -
Räkna tillgodo?
Om man har påbörjat ett program på YH och under tidens gång ångrat sig och nu vill läsa ett program / kurser på universitet/högskola, kan man tillgodoräkna kurserna jag läst på YH då? Eller går inte det då det inte...
Hej,det är upp till de ansvariga på den högskole-universitetsutbildningen att bedöma om de kan tillgodoräkna avklarade yrkeshögskolekurser inom ett högskole- eller universitetsprogram. Det finns inga... Läs hela svaret -
Vilken betydelse har prioritetsordningen när man söker yhutbildningar?
Hej, Jag har sökt lite YH-utbildningar och skulle vilja ha klarhet i vilken betydelse prioritetsordningen har. Om ett program ligger längre ned i listan, är det då större risk att jag får en reservplats på den utbildningen jämfört med om jag...
Hej,enligt de uppgifter jag har så söker man inom yrkeshögskola direkt till den utbildningsanordnare (Yrkeshögskola) där utbildningen kommer att ges... Läs hela svaret -
Preparandkurs hur går det till?
Hej, jag gick ut gymnasiet för några år sedan där jag gick inriktingens frisör, vilket jag inte vill jobba som. Funderar på yrkeshögskola, helst inom programmering, exakt vilken utbildning vet jag inte men det lutar mot fronend, backend eller Ux eller...
Hej Ina,preparandkurserna inför yrkeshögskoleutbildningar kan vara utformade på olika sätt och har som syfte att förbereda exakt inför den utbildningen som preparandkursen är... Läs hela svaret -
När kan jag söka lokförarutbildning?
Hej! Jag går i 3an i gymnasiet nu och undrar när jag borde söka lokförarutbildningen. Jag ser nu att de flesta ansökningarna har stängt och undrar därför när nästa ansökningsfönster öppnar. Mvh Linus
Hej Linus,man måste ha fyllt 20 år senast den dagen som man tar ut sitt lokförarbevis. Därför bör man inte börja lokförarutbildningen "för... Läs hela svaret -
YH-Examen eller Kvalificerad YH-Examen efter utbildningen?
Jag har läst att en YH-utbildning kan ligga antingen på nivå 5 (yrkeshögskoleexamen på 200P dvs ett år) eller 6 (kvalificerad yrkeshögskoleexamen på 400P dvs två år). Det jag inte förstår är att FEI (Företagsekonomiska Institutet) ger endast en yrkeshögskoleexamen, trots att utbildningen är på...
Hej,det räcker inte endast att yrkeshögskoleutb.är på 400 yh, utan det ställs även andra krav (också):Kvalificerad yrkeshögskoleexamenFör att en... Läs hela svaret -
reell kompetens?
Hej Jag har ingen grundläggande behörighet eller gymnasieexamen men jag har arbetserfarenhet så jag undrar kan jag söka till en yrkesutbildning med reell kompetens fast man saknar grundläggande behörighet och gymnasieexamen. ?
Hej I,med "yrkesutbildning" kan man mena många olika utbildningar - är det utbildning på komvux, på en yrkeshögskola eller på högskolenivå: högskola/universitet som du är... Läs hela svaret -
ansökan till lokförarutbildning?
Jag undrar kring lokförarutbildning. Om jag förstått rätt så måste man själv skicka in betygen när man ansöker? så alltså jag som går sista året på gymnasium kan inte ansöka än, då jag ej fått...
Hej Gerda,se om det finns information på utbildningens hemsida om möjlighet att Komplettera senare, efter ansökningsperioden är slut. Du kan kontakta de utbildningsansvariga och fråga om... Läs hela svaret -
Hur många utbildningar finns det?
Hej, jag har på olika håll hört att bäst chans att få jobb är efter en yrkeshögskoleutbildning, stämmer det? och undrar också hur många utbildningar finns inom yrkeshögskola? Var finns alla de att hitta på en och samma sida/sajt? Tack på förhand!
Hej Elin,att yrkeshögskola uppvisar mycket bra resultat vad gäller att leda direkt till jobb, stämmer! Läs t.ex på yhguiden.se/reportage/vill-du-ha-basta-chansAngående antal YH:::man kan inte... Läs hela svaret -
Vad innebär jobbet som lönekonsult?
Hej, som rubriken lyder så undrar jag lite mer konkret: var innebär det att jobba som lönekonsult efter en yrkeshögskoleutbildning vid namn Lönekonsult? Mvh T.
Hej Tim,yrket du undrar över är i Sverige ett av de många så kallade "icke-reglerade" yrken, vilket betyder att diverse olika utbildningar kan leda till det jobbet och att arbetsuppgifterna... Läs hela svaret -
Komma in på universitet utan full behörighet?
Hej! Just nu läser jag på komvux och mina planer är att söka in till universitet till hösten 2021. Jag är godkänd i Matte 1a, Svenska 1, Engelska 5 och 6, samhäll och historia. Jag tänker även göra högskoleprovet nu under...
hej Oliver°Högskoleutbildningar (där inkluderas även utbildningar på universitet) i Sverige kan inte ta in sökande som inte har både Grundläggande och särskild... Läs hela svaret -
kan man söka Yh under tiden man studerar ?
Hej, jag har kommit in på en yh utbildning men detta va en utbildning som jag skulle ha som reserv om jag inte kom in på något. Kanske låter dumt men oavsett min fråga är kan jag göra en ny yh ansökan inför hösten sen när det...
Ja, man får söka andra utbildningar när man går en utbildning och om man kommer in - kan man se om det skulle gå läsa båda samtidigt men annars så gör man som du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga