Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'tandläkare' (118 st.)
-
Tandläkareprogrammet i Riga?
Hej! Jag är intresserad av att söka tandläkareprogrammet i Riga? Vilka kriterier bör man ha för att kunna söka programmet och när stängs sista ansökningsdatumet? Tack för ert svar! Mvh
Hej,vi på fråga syv specialiserar oss på studier i Sverige, så kika gärna på andra sajter, t.ex på utlandsstudier.se/skolor/riga-stradins -
Räcker Högskoleprovet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...
Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra nu?
Hej! jag läste vård och omsorg programmet på gymnasiet och gick ut föra året med merit 18 tillsammans med extra från moderna språk. Föra termin läste jag på komvux Fysik 1, kemi 1, Biologi 1, Mattematik 3 och nu läser jag Fysik 2,...
Hej!De yrken du nämner i din fråga, läkare, psykolog och tandläkare, är alla mycket populära yrken med många sökande som har höga meriter. Du får gärna... Läs hela svaret -
Tillgodoräkna sig tidigare utbildning?
Hej! Jag har planer att söka tandläkarprogrammet och börja läsa på Malmö universitet, dock är jag fortfarande tveksam. Det som jag är orolig för att jag behöver gå om allting då det är stor skillnad mellan GU och Malmö....
Hej,läser du tandläkarprogrammet i Göteborg? Du skriver inte om det i din fråga - så jag måste gissa. Du vet vilka kurser du har godkända betyg i (inom tandläkarprogrammet),... Läs hela svaret -
Jag vill bli läkare?
Hej ! Jag går natur samhäll år 3 och nu har jag tagit beslut om att jag vill bli läkare! Jag vet att det kommer vara svårt och att jag behöver ha höga betyg på nästan allt, men tyvärr så har jag inte så goda betyg jag har...
Hej,det viktigaste är att du blir BEHÖRIG. Du måste få Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) + ha godkända betyg i fysik2, kem2, biologi2 och matematik4. Detta på grund av att... Läs hela svaret -
Naturvetenskaplig specialisering för vidare studier?
Hej! Finns det någon högskoleutbildning som kräver att man gått Naturvetenskaplig specialisering på gymnasiet. Jag vill studera till tandläkare och vill helst inte gå Natspec.
Hejsan,svar på din fråga är Nej. Jag känner inte någon högskole-universitetsutbildning i Sverige som skulle kräva att man har godkänt betyg i gymnasial kurs... Läs hela svaret -
Bli tandläkare efter folkhögskola!?
Hej! Jag har gått klart folkhögskola och nu har jag bestämt att jag ska läsa till tandläkare men jag har inte läst de särskilda behörigheter som krävs för att komma in på tandläkare på folkhögskola, vilken väg ska...
Hej,det är jättebra att du fick 4.0 i omdöme från en folkhögskola, det är högsta möjliga omdöme du har fått, duktigt jobbat!Men du behöver bli behörig, och det... Läs hela svaret -
Jämföra psykolog- och tandläkarprogrammet?
Hej, Jag är intresserad av både psykolog och tandläkarprogrammet. Jag har lite svårt för kemi och fysik. Jag undrar då om psykologprogrammet innehåller de med? Kan vi göra en jämförelse mellan de. Typ lön som nyexaminerad,...
Hejsan,om du har svårt för kemi och fysik, så kan jag inte rekommendera sikta på yrket Tandläkare. Om ditt val står mellan yrken Tandläkare och Psykolog, då... Läs hela svaret -
Måste jag läsa biologi 1 för att läsa biologi 2?
Hej, Jag är intresserad av tandläkarprogammet men jag är väldigt dålig på kemi, fysik och biologi. Jag har läst att jag måste ha bla fysik 2, då är min fråga.. Måste jag ha läst fysik 1 för att få läsa...
Hej, om man är, som du skriver, "väldigt dålig på kemi, fysik och biologi" så är det, enligt min mening, inte så smart att satsa på yrket... Läs hela svaret -
Jag ska utveckla min utbildning, kan ni hjälpa mig?
Hej! Jag har utbildat mig till tandsköterska, men tyvärr har jag inte betyget för den kursen jag läste. Jag har intyget istället. Jag har nu jobbat som tandsköterska i nästan 2 år och vill studera en annan kurs inom min tjänst som tandläkare...
Hej,yrken tandläkare och tandhygienist kräver i Sverige legitimation från socialstyrelsen och examen från rätt universitetsprogram krävs (OCH DET GÅR INTE ATT... Läs hela svaret -
Vad behöver jag göra för att komma in på tandläkarprogrammet?
Hej! Jag går år 2 på Natur programmet med inriktning natur. Jag vet att det krävs hög merit för att komma in på tandläkarprogrammet. Men än så länge har jag C och D som betyg från 1:an p.g.a. siutation som hände...
Hej,om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, då gör du det du kan!Inför högskoleprovet kan man träna. Det finns t.ex gamla prov med facit.... Läs hela svaret -
Får jag pengar för att studera på komvux??
Hej Jag är en 19 åring tjej som tog studenten nu i somras men jag fick inte gymnasieexamen. . Jag gick de naturvetenskapliga programmet med inriktning natur. Dem kurserna jag behöver läsa upp är ( fysik 1, fysik 2, kemi 2 och matte 4)Så jag kommer behöva...
Hejsan,reglerna säger att en studerande på komvux som är så ung som du är måste läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Studiemedel som ger mer... Läs hela svaret -
Hur kan jag komma in på drömutbildningen tandläkare?
Hej! Jag har tagit naturvetenskap gymnasieexamen i år, har inte kommit in i tandläkarprogrammet, mina betyg stödjer inte. Jag har fått underkänt och därmed inte behörigheten för programmet för matte 4 och fysik 2, kommer få från...
Hej! Du måste tvunget få godkända betyg både i matte 4 och i fysik 2. Mitt råd är därför att du börjar med de kurserna och siktar på så... Läs hela svaret -
Tandläkarprogrammet i Sverige?
Hej! Jag hittar inte någon information om vad antagningsgränsen för tandläkarprogrammet låg på 2023 vårtermin och hösttermin på samtliga lärosäten. Vill även veta när man oftast börjar om man blir antagen till...
Hej!på Malmö universitet börjar Tandläkarutbildningen på hösten, ej på våren. Är du intresserad av antagningsgränserna som fanns till HT22 och i så fall är det... Läs hela svaret -
Tabdläkarprogrammet i sthlm masterexamen?
Hej! Vad betyder masterexamen och yrkesexamen? Varför har tandläkarprogrammet i sthlm inte masterexamen. Är det bättre då att plugga i ngt annat lärosäte? Vilka skillnader finns mellan detta program i de olika städer? /Max
Hej,av information på Uhr.se/examina framtår att tandläkarexamen klassas som Yrkesexamen på avancerad nivå.Eftersom Tandläkare är i Sverige ett yrke som kräver legitimation... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga