Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'extrajobb' (34 st.)
-
Csn på mer en 30 hp?
Hej? Har funderat på att studera på mer än hundra procent nästa termin på 125-150 procent. Hur funkar det med csn då? Behöver jag klara fler hp med rätt för csn än om jag skulle plugga på normal takt?
Hej; frågorna om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN och gör bedömning och fattar beslut om olika typer av studiestöd, bland annat om studiemedel så du får gärna fråga... Läs hela svaret -
Kan jag få CSN för gymnasiekurser trots att jag går på universitet?
Hej! Läser just nu till civilingenjör och är inne på slutet av mitt fjärde år. Jag inser nu att jag antagligen inte kommer bli färdig i tid och kan behöva mer tid för att ta min examen. Problemet är att jag redan läst ett extraår...
Hej!Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför vinner du på att läsa på www.csn.se och om du inte hittar svar på din fråga... Läs hela svaret -
Slut på CSN 240 veckor för universitet?
Hej, jag är tandläkarestudent, mina 240 veckor från CSN tog slut och jag är på termin 6 just nu. Cirka 2 år kvar tills jag blir färdig tandläkare och jag undrar ifall ni har tips där jag kan få mer studiemedel för att kunna...
Hej,tuff situation. CSN förlänger inte "veckorna med studiemedel", så det är klurigt hur man ska försörja sig. Fundera på om du kan söka läsa på... Läs hela svaret -
Läsa 2 år på ett?
Hej, Jag har på sistone funderat på att läsa tvåan och trean på ett år dvs. ta studenten ett år tidigare. Jag har träffat ett par personer som gjort det men på andra skolor och jag vet att det kommer bli stressigt. Men jag tror att jag...
Hejsan,du får givetvis fråga på din skola om du kan läsa två på på ett läsår men jag tror du får Nej som svar. Det hör inte till elevens rättigheter att läsa i... Läs hela svaret -
Tenta av gymnasiet?
Hej, Jag går första året på gymnasiet och tycker det går långsamt och vill bli klar med det så snabbt som möjligt. Så jag gick till min SYV och frågade men hon sa att lärarna inte har tid. Jag undrar om det finns något...
Hej,en gymnasieelev har rätt att göra prövningar i två fall: om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas/genomföras. Att tenta "framåt" alltså en... Läs hela svaret -
Kan man börja im programmet på vårterminen?
Hej det är så att jag började försäljning och serviceprogrammet i höstas men det är så att det var inte mitt första handsval och mitt första handsval var Ekonomiprogrammet som man behövde ha 172,5 poäng för att komma in...
Hejsan,tyvärr så tror jag inte att det går göra så som du tänker på... Du är ju behörig till yrkesprogrammen på gymnasiet och med det är du obehörig... Läs hela svaret -
Vilka jobb som jag kan leta efter?
Hej! Jag är 19 och går i teknikprogrammet årskurs 1. Jag har varit här i Sverige 2 och halv året. Jag kan inte hitta något extra jobb., och jag vill ha era råd och undrar om vilka sorter av jobb som jag kan leta efter.
Hej!Jag vill börja svara med att uppmana dit att kika på framtid.se/yrke/extrajobbochnedan finner du några idéer och tips som, förhoppningsvis, kan vara till hjälp för dig när... Läs hela svaret -
Blir det för stressigt att jobba under gymnasiet?
Hej! Jag pluggar på gymnasiet och ska börja mitt andra år. Jag har sökt till två olika extrajobb, ett som barnvakt och ett som läxhjälpare, och de ska vara väldigt flexibla tidsmässigt, bl.a. att läxhjälpandet enbart kräver 4...
Hej!Grattis till jobben! Duktigt av dig att kunna få två jobb! Tänk på att man alltid kan sluta på jobbet; det är inte ett "slav-kontrakt" du skriver under.... Läs hela svaret -
Ostimulerad av universitetsstudier?
Hej, Jag finner mig själv ostimulerad av universitetsstudierna jag bedriver just nu. Jag pluggar ungefär i 8-10 timmar per vecka när vi har tentaperioder och tröttnar väldigt fort då jag lärt mig det mesta inom en vecka. Skulle ni rekommendera mig att byta...
Hej,om du har mycket fritid så kanske du kan skaffa dig extrajobb eller läsa vid sidan av ditt program - antingen på en reguljär utbildning eller genom självstudier. Vill du bli läkare eller... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Hej jag heter Naomo och det är så att jag håller på att utbilda mig till syv och var nyss ute på min praktik. Jag har både adhd och andra svårigheter. Sen är min högsta dröm att arbeta i Stockholm i framtiden. När jag väl kom...
Hej Naomi,tråkigt att läsa om dina negativa erfarenheter av SYV.praktiken. En studerande kan bli "avrådd" från utbildningen (av programmets lärare eller övriga utbildningsansvariga) om de anser... Läs hela svaret -
Vart kan en statsvetare student söka Internship?
Hej ! jag läser mitt första år på Statsvetare programmet och funderar över sommaren , jag vill gärna jobba med något inom min utbildning. jag vill göra min praktik i Regeringskansliet , och vill skapa mig lite kunskap och erfarenhet innan dess. Vilka...
Hej Hamdi!Jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på din institution. Hen jobbar direkt med frågor som rör din utbildning och kan tusen ggr mer om just... Läs hela svaret -
Får jag tenta av gymnasiekurser?
Hej! Jag har precis börjat nian, efter att ha hoppat över åttonde klass. Jag är högintelligent och har alltid haft lätt för att ta in och bearbeta ny kunskap. Under förra läsåret (sjuan) läste jag färdigt matte 1c, 2c och halva 3c....
Hej Hannah!Jag ställde två frågor i en kommentar till din fråga. Utan svar på de frågorna är det svårt att ge svar på din fråga. Allmänt sett, så finns det... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen?
så jag har haft sjukt mycket problem med mig själv mentalt på grund av skolan och grupptryck hitt och ditt. Jag vill bara fråga om jag inte klara t.ex 1:an pågrund av kursers är det kört då eller vad kan jag göra åt saken? (vi säger...
Hej Hetem!Jag förstår att det fanns orsaker till att du hade det svårt och inte fick tillräckligt många godkända betyg. Som gymnasieelev har du rätt att läsa vidare till år2 och 3 även... Läs hela svaret -
Kan jag bli vaktmästare?
Går samhällsvetenskapsprogrammet och är snart klar med första året och undrar om jag kan få jobb inom vaktmästare efter gymnasiet (pappa jobbar med det också) eller om jag måste gå något yrkesprogram, är inte jätte sugen...
Hej Linus,yrket Vaktmästare är i Sverige icke-reglerat. Det betyder att varje arbetsgivare bestämmer själv vem som anställs, med vilken utbildning "som helst" (det är inte förbjudet för... Läs hela svaret -
Reseersättning?
Hej! Jag studerar just nu heltid på komvux, men min bostad är 5 mil ifrån skolan utan tillgänglig kollektivtrafik. Kan man få reseersättning av något slag? Och isåfall, hur går man tillväga?
Hej Emma!tyvärr känner vi på FRåGA SYV ingen sådan ersättning som du frågar om. Testa fråga på komvux, där du läser; hos CSN och hos "din kommun", alltså kommunen där... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga