Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'undantag' (173 st.)
-
Läsa två kurser tillsammans?
Hej, Tänkte kolla från 27 maj fram till 2 Augusti kommer jag läsa Matematik 2A under den perioden och det blir ju under halvfart. Från och med 1 Juli fram till någon gång i september har jag tänkt läsa ytterligare en 100 poäng kurs information...
Hej,en kurs som är på 100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor. På 75% av studietakt läser man en sådan kurs på 7.5... Läs hela svaret -
CSN anmärkning pga underkända kurser på tekniskt basår?
Hej! Jag har nu gått tekniskt basår sedan början på höstterminen 2023. En kombination av sjukdom och brist på motivation kom nu ikapp mig och jag fick underkänt i matte 3c. I basåret ingår matte 3c och 4, Fysik 1 och 2 samt kemi 1. Vad jag...
Hej!På csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat läser man bland annat följande: Högskolans basår... Läs hela svaret -
Vill göra komvux i höst, men får betyg i Juli, vad ska jag göra?
Hej! Jag slutar gymnasiet i maj, men får mina betyg i juli. Senaste dag för betygskomplettering är den 15:e Juni för komvux med start i September. Vad ska jag göra? Finns det något sätt att ändå göra komvux i höst? För kontext...
Hej!jag vill råda dig kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be om att få lov att komplettera din ansökan till komvux senare, när du... Läs hela svaret -
Mina lärare hade sagt att eng5 behövs för att söka till yrkeshögskola?
När jag gick i gymnasiet hade mina lärare sagt att det räcker med att bara ha engelska 5 (som jag redan har) för att söka till yrkeshögskolan men nu så ser jag för bokstavligen nästan varje kurs att det krävs eng 6, bortsätt de med...
Hej!Det stämmer att yrkeshögskola är inte så strikt vad gäller behörighetskraven och ta in även obehöriga; du kan därför söka... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad sjukvårdskurator?
Vilka mer utbildningar än en socionomexamen kan leda till att man kan blir sjukvårdskurator? Sociologiprogrammet? Socialpedagog? Vad är det mer som krävs efter att man läst till socionom eller motsvarande utbildning? Krävs det lång jobberfarenhet? Fler...
Hej,eftersom yrket Kurator inom hälsa- och sjukvården är i Sverige, från 1 juli 2019 ett Legitimationsyrke (legitimation från socialstyrelsen krävs) så måste man ha examen... Läs hela svaret -
kan man få undantag för matte 2a ?
jag vill söka till sjuksköterska programmet men jag saknar matte 2a , grejen är att nära person i min familje avlidit och kunde inte förtsätta med kursen på komvux. får man undantag för detta fallet?
Tyvärr, kan man inte få undantag från kraven på behörighet när det gäller svensk högskole-/universitetsutbildning. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga (på undantag, i... Läs hela svaret -
Vad behöver jag komplettera för att få yrkesexam på grundläggande?
Jag studerar till Installationselektriker, i Movant. Jag vill ha yrkesexamen för komvux för att studera vidare till yrkeshögskola och komplettera. Jag har fått betyg som från gymnasiet 700p ( Matte 1,Matte 2c,Svenska 1, Engelska 5, Samhälle 1b, Arabiska, Modern...
Hej, i grundläggande behörighet till högskolestudier ingår att ha godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska (eller Svenska som andraspråk) 2 och 3 samt... Läs hela svaret -
Läsa 2 år på ett?
Hej, Jag har på sistone funderat på att läsa tvåan och trean på ett år dvs. ta studenten ett år tidigare. Jag har träffat ett par personer som gjort det men på andra skolor och jag vet att det kommer bli stressigt. Men jag tror att jag...
Hejsan,du får givetvis fråga på din skola om du kan läsa två på på ett läsår men jag tror du får Nej som svar. Det hör inte till elevens rättigheter att läsa i... Läs hela svaret -
Kan någon med examen i pedagogik studera KPU på universitet?
Hej! Jag undrar om man har en examen inom pedagogik, kan man studera till KPU d.v.s. kompletterande pedagogisk utbildning för att bli lärare? För att kunna studera kompletterande pedagogisk utbildning åk F-3 eller mot åk 4-6 krävs det: "grundläggande...
Hej,du kan söka till KPU och se om du blir bedömd som behörig; ett annat alternativ är att du frågar antagningsruppen/antagningsenheten på det lärosäte... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande gå på utbytesår även fast man hade F?
Hej! Jag är väldigt intresserad av att gå på ett utbytesår i USA 2025/2026 alltså när jag går i tvåan i gymnasiet. Har även tänkt efter sommaren 2024 alltså första året. Men jag har haft dåliga betyg det var...
Hejsan,när du ansöker om att få åka på utbytesår förklara din situation och varför du tidigare haft lägre betyg och högt frånvaro. Om du har... Läs hela svaret -
Vilken CSN på Förberedande nivå (Basår) inom universitet?
Hej! Har tänkt läsa ett naturvetenskapligt basår på universitetet. Har dock ingen CSN kvar på gymnasienivå samtidigt som jag har flertalet år kvar på universitetsnivå. Därför undrar jag, ifall jag läser naturvetenskapligt...
Hej, du får bäst svar på din fråga av CSN, för att det är de som jobbar där som är experter inom det område. Vad jag tror mig veta är att veckorna... Läs hela svaret -
Högskola, Obehörig sökande ?
Finns ett kemiprogram som jag skulle vilja plugga på men saknar behörigheterna då jag gått samhällsprogram. Programmet är dock inte särskilt populärt och det verkar finnas bra chanser för lediga/tomma platser. Om man kontaktar antagningsservice...
Hej,obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar; och detta även om lediga/tomma platser finns. Vad jag vet, så kan inte några undantag göras i frågan om... Läs hela svaret -
Kan jag studerar något helt annat än mina tidigare studier på sfx?
Jag är europeisk medborgare, inte svesk och kommer snart att sluta kurs d i comvux. Jag vill fråga om jag kude fortsätta mina studier i sfx i ett yrke som är helt annorlunda än de studier jag hade i mitt hemland. Tack på förhand.
Hej,SFX - är ett samlingsnamn för olika yrkesinriktade språkutbildningar där SFI och svenska som andraspråk (SVA) kan ingå och där x:et... Läs hela svaret -
Två program samtidigt?
Hej jag undrar om det är möjligt att läsa kandidatprogram i astronomi och astrofysik samtidigt som läkarprogrammet, jag frågade syven i vår skola och hon sa att man kan läsa till apotekare och läkare samtidigt ( först läsa läkare ett...
Hej,jag kan inte rekommendera att försöka läsa två heltidsutbildningar samtidigt (det är för ansträngande). Institutionerna där utbildningarna ges kan också ha "synpunkter"... Läs hela svaret -
Fråga angående apl?
Hej jag går 3e året på gymnasiet och jag funderar på om det går att lösa apl delen på skolan, jag känner att ha apl får mig att må dåligt och det triggar min ångest och då undrar jag om det finns ett bättre...
Hej,mitt råd är att du pratar med kurator och med skolsköterska på din skola. Enligt skolverket, så får skola anordna APL på skolan om det inte går att hitta en APL-plats åt eleven.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga