Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med '#förskollärare' (28 st.)
-
Bli komvux lärare?
Hej, undrar om jag skaffar utbildning som grundlärare i fritidshem (har 2 år kvar) med undervisning i Bild och får lärarleg, kan jag då undervisa på komvux? Behöver jag läsa till några kurser? På Yrken.se står det väldigt...
Hej!Lärare som jobbar på komvux är vanligtvis utbildade Yrkeslärare, Ämneslärare med behörighet att undervisa på gymnasiet och SFI-lärare. Jag har svårt att... Läs hela svaret -
Förskollärare eller vårdadministratör?
Hej! Är utbildad förskollärare, men funderar att söka vårdadministratör. Jag har några orostankar och jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut dessa. - Hur ser löneläget ut som förskollärare och vårdadministratör? Kommer jag...
Hej!De uppgifter jag har tillgång till säger att medellön för Förskollärare ligger på 33.000 kr/månad och motsvarande för Vårdadministratör - på 26.500... Läs hela svaret -
Är det tillräckligt med matte 1a?
Hej Jag har pluggat färdigt förskollärare programmet i Spanien, men måste komplettera och göra en kurs på 7.5hp på universitetet. För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se., för att jag avslutade min...
Hej Melissa,du i din fråga skriver "För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se." det är... Läs hela svaret -
Hur många HP av pedagogik är det i förskollärarprogrammet?
Hejsan, Jag är utbildad förskollärare och skulle vilja utbilda mig till beteendevetare. Eftersom jag redan har läst ett antal poäng i pedagogik, kan jag tillgodoräkna de högskolepoängen till en beteendevetarexamen? Tänker att jag då skulle kunna läsa till 90 hp av psykologi och sociologi....
Hej Frida! Du måste göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut beteendevetenskaplig examen. Du kan få lite olika svar... Läs hela svaret -
Från ingenjör till förskollärare?
Hej! Jag har precis utbildat mitt till högskoleingenjör, men känner att det kanske inte är min grej 100%. Jag funderar istället på att läsa till förskollärare. Måste jag läsa hela programmet på 3,5år, eller kan jag...
Hej Sara,jag tror tyvärr att svar är Nej på båda dina frågor. Jag kan inte tänka mig att någonting från högskoleingenjörsprogrammet kan bli tillgodoräknat inom... Läs hela svaret -
Vad kan man mer jobba som med en förskollärarexamen?
Hej! Jag undrar vad man kan jobba som med en förskollärarexamen? Tänker eftersom det är en akademisk utbildning vad finns det för andra jobbmöjligheter än just förskollärare?
Tack i förhand :)
Hej Nathalie!Jag vill börja svara med att man med förskollärarexamen kan (efter några år i yrket) söka jobb som Rektor inom förskola. Men annars, så finns... Läs hela svaret -
Förskollärare i förskoleklass?
Hej! Jag studerar just nu till förskollärare och har med tiden ökat intresset för arbete inom förskoleklass. Jag läste nånstans att förskoleklassen blir till ettan istället och att man kan läsa 2 kurser, svenska och matematik. Om jag läser de kurserna, kommer jag att vara behörig till åk 1-3...
Hej!Om du inte kommit väldigt långt i din utbildning till Förskollärare, kanske är det bäst om du söker till F-3-lärarprogrammet och läser det i stället.... Läs hela svaret -
Förskollärare till adminstatör?
Hej som rubriken tyder, kan man med en förskollärarexamen arbeta adminstrativt? Tänker på till exempel inom skola, förskola, eller övriga organisationer. Vad gör en adminstrativ på förskolor till exempel? Behöver man hoppa på och...
Det är upp till de som anställer. Individuell bedömning görs av en arbetsgivare som inom de icke-reglerade yrken kan anställa med vilken utbildning som helst. -
Behöver jag läsa upp en kurs?
Hej! Jag gick vård och omsorg när jag pluggade i gymnasiet. Men nu har jag bestämt mig för att plugga till förskolelärare. Så min fråga är; jag läste naturkunskap 1a1 i gymnasiet, men inte 1a2. Men för att söka in till...
Hej Filippa!Om du har examen från Vård- och omsorgsprogrammet (VO) och har godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01)... Läs hela svaret -
masterprogram för förskollärare?
Hej! jag läser till förskollärare och undrar, ifall jag läser till något master program efter examen, kommer det gynna mig på något sätt? jag har försökt kolla runt efter info om det men kan ej hitta. Tänker ex på en vanlig...
Hej!med utbildning till förskollärare kan man även få jobb som rektor/forskolechef och det är inte någon nackdel att ha mer utbildning om man söker anställning som skolledare, men... Läs hela svaret -
Vilka jobb kan man söka med en förskollärarexamen?
Som rubriken tyder! läste någonstans att man kan arbeta inom det adminstrativa till exempel? men finns det fler val. Om jag skulle vilja byta till bibliotekarie t.ex. skulle jag kunna arbeta på skolor eller hade jag behövt gå bibliotekarieutbildningen?
Hej Sket!I Sverige brukar Bibliotekarie ha 3 eller 4-årig utbildning i Biblioteks- och informationsvetenskap men det är inte förbjudet att anställa med andra utbildningar... Läs hela svaret -
Skillnader förskollärare och grundskollärare F-3?
Hej! Jag ska plugga till hösten och velar mellan om jag vill bli förskollärare eller grundskollärare F-3. Vad skulle ni rent spontant säga att jag ska tänka på vid valet? Jag förstår att det är svårt för er att svara på, men...
hej Wilma, du har rätt i att det är mycket svårt att ge råd när du står i valet och kvalet mellan de 2 rätt så "liknande" yrken: Förskollärare... Läs hela svaret -
Om jag studerar barn o fritid på komvux kan jag läsa vidare till uni?
Hej! Har en fråga om hur komvux kurspaketet fungerar? Jag gick inte till gymnasiet så saknar jag poäng som ger mig grundläggande behörighet. Nu läser jag Svenska 3, Engelska 6 och Matematik 1b (har 300p från tidigare ämnen- sv 1,2 och engelska 5)....
Hej, du behöver få ut Examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux får kurserna från yrkespaketet ingå. Du behöver i så... Läs hela svaret -
Behöver man vissa egenskaper för o bli lärare?
Hej! Jag går mitt sista år nu på gymnasiet och har funderingar kring läraryrket. Som person har jag gått igenom mycket, och har själv inte tyckt skolan vart en trevlig plats för mig, tyckte nog bara om de tidiga åren. Jag kan dock tänka mig...
Hejsan,på förskollärarprogrammen brukar finnas Tillvalskurserna - t.ex Engelska, Bild, Musik - och om man läser en sådan tillvalskurs med godkänt betyg, kan man bli behörig... Läs hela svaret -
F Gymnasiearbete?
Hej Jag vill bli förskollärare. Jag har F i gymnasiearbete och matte1b. Behöver man vara godkänd i gymnasiearbete för att bli Förskollärare? Hur många poäng krävs för att komma in i förskollärarprogrammet ?
Hej Francwa,Förskollärarprogrammet är i Sverige en utbildning som ligger på Högskolenivå; därför måste man ha Grundläggande behörighet. Och utan godkänt betyg i gymnasiearbete... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga