Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'universitet / högskola' (29 st.)
-
Har man rätt till CSN om man läser två kurser à 7,5 hp på 25%?
Hej! Jag ska läsa två universitetskurser à 7,5 hp på 25 % studietakt. Har man därmed rätt till CSN för halvfart? Om så är fallet, gör det någon skillnad att en av kurserna är flexibel och därmed kan bli "klar"...
Hejsan,frågor om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN för att det är de som fattar beslut och är experter inom det område. Allmänt... Läs hela svaret -
Vas händer om man inte kommer in på något av sina universitets val?
Hej! Jag är osäker på mina betyg och jag har ansökt till universitet som jag inte är 100 på att jag kommer in på. Vad händer om jag inte kommer in på något av dem? Hinner jag ansöka igen eller måste jag då vänta en...
Hej,om antal behöriga sökande visar sig bli färre än platser på utbildningen, brukar i så fall möjlighet att göra SEN ANMÄLAN öppnas och... Läs hela svaret -
Hur stor roll spelar universitet/högskolan vid jobbsökning?
Hur stor betydelse har vilken skola (universitet) man gått på oftast vid jobb/jobbsökning? Är detta något som många arbetsgivare tittar på?
Hej Nabiha!Olika arbetsgivare kan tänka olika och det går därför inte ge ett generellt svar på din fråga. Fråga de arbetsgivare som du i framtiden vill... Läs hela svaret -
Antagningspoäng för Teologprogrammet ?
Hej! Jag har sökt till Teologprogrammet i Uppsala, men jag undrar vad som är antagningspoängen för att komma in. Det står att alla som sökt kommit in, med vad kom de in på (betyg)? Finns det något sätt att hitta/se det?
Hej BB!Du har rätt: Antagningsstatistik för Teologprogrammet (Uppsala universitet) säger att "alla sökande blev antagna", vilket betyder att antal behöriga sökande var färre... Läs hela svaret -
Behövs godkänt Matte3 för examen, och kan man göra om kursen efteråt?
Jag är i sista året av teknikprogrammet (specifikt Informations- och medieteknik) och har godkänt alla kurser hittills förutom Matematik 3c. Jag har hört viskningar om att man MÅSTE ha godkänt Matte3c för att kunna ens ta examen i teknikprogrammet, men från det lilla jag hittade online fanns det...
Hej!Matte 3c kan ingå med F (alltså icke-godkänt betyg) i examensbeviset från Teknikprogrammet. Eleven kan ha max 250poäng F i sitt examensbevis från... Läs hela svaret -
Hur fungerar behörigheten från ett tekniskt basår?
Hej! Jag ska gå tekniskt basår i höst och har försökt läsa in mig på exakt hur behörigheten från ett basår brukar fungera. Jag läste samhällsprogrammet i gymnasiet och har länge saknat behörigheten för tekniska och naturvetenskapliga kurser, där jag insett att mitt riktiga intresse...
Hej Pier!kurser man läser på de tekniska basåret liknar (mer eller mindre) gymnasiala kurser i fysik, kemi och matematik. Tanken med basåren är att förbereda (i första... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp hamnar jag i?
Hej! Jag tog nyligen en högskoleförbererande gymnasieexamen från komvux. Jag kompletterande matte 1b eftersom jag gick ut gymnasiet med F I betyg. Jag läste enbart upp ma1b på komvux eftersom det är det ända jag behövde för att få min grundläggande behörighet. Min fråga är, vilken grupp/vilka...
Hej!som jag förstår din situation, så kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.Regeln säger att om det i examensbeviset från komvux färre kurspoäng än 2/3 som kommer... Läs hela svaret -
Vart kan jag få ett längre vägledningssamtal?
Jag vill vidareutbilda mig och har jätte mycket frågor om olika utbildningar, universitet, komvux osv. Undrar om det finns någonstans dit jag kan vända mig för ett personligt möte med en studievägledare? Jag vet att det går att boka in träffar...
Hej Malin!Intressant och viktig fråga. Studie- och yrkesvägledning handlar om att hjälpa dig Välja bland olika alternativ där du redan känner till info om alternativen... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan olika journalistutbildningar?
Hej! Funderar på att utbilda mig till journalist. Undrar därmed om det finns någon skillnad och isåfall vilken, när det kommer till att läsa journalistik på universitet (kandidatexamen 1,5 år) respektive en journalistutbildning på en folkhögskola. Med vänlig hälsning Michelle.
Hej Michelle, kandidatexamen läser man på 3 år på heltid på högskolenivå.Folkhögskoleutbildningar kan variera i längd och innehåll... Yrket... Läs hela svaret -
Plugga på universitet och kurs samtidigt?
Hej! Just nu pluggar jag lärarprogrammet på Uppsala men jag fundera på att eventuellt byta program dock så saknar jag behörighet till det programmet och skulle behöva läsa in en gymnasiekurs. Är det möjligt att läsa gymnasiekurs vid sedan...
hej Anna, det finns inga förbud mot att läsa på komvux och på Universitetet samtidigt.Komvux-kurs söker du på i den kommunen där du är folkbokförd; vilka kurser din... Läs hela svaret -
Komplettering för universitetet?
Jag har nyss tagit studenten men mitt meritvärde är alldeles för långt för dem utbildningarna jag vill plugga på universit/högskola, går det att komplettera de ämnen som behövs för att få upp värdet? Eller måste man...
Om du redan nu är behörig, kan du försöka komma in genom högskoleprovet. Om du saknar betyg för behörighet -sök de kurserna på komvux; utred också hur många Extrapoäng, meritpoäng som du ev har. -
Val av utbildning på universitetet?
Hej Syv. Ska börja universitetet nu i höst och vet ungefär vilket program jag vill gå. Dock är jag intresserad i många olika ämnen. Min fråga är: vad anser du om att anmäla sig till flera olika kurser i olika ämnen och sedan börja...
Jo, det kan funka. Beror på vad du vill och vilka kurser du söker och kommer in på. Du konkurrerar ju om plats på varje kurs och på varje program. Har du höga betyg och/eller högt... Läs hela svaret -
Byte inom civilingenjörsprogram?
1. Om jag läser civilingenjörsprogrammet i kemiteknik på LTH under första året, kan jag senare byta till civilingenjörsprogrammet i bioteknik på LTH under andra året? 2. Och om det inte är möjligt, har jag ändå samma möjligheter i framtiden inom kemiteknik som bioteknik? 3. Vad är den...
Hej Maria, civilingenjörsutbildningar är 5 år långa. Några av de områden inom vilka man ska kunna jobba efter en civilingenjörsutbildning, som ännu inte har påbörjats,... Läs hela svaret -
Hög frånvaro - lägre chans för antagning till högskola/universitet?
Hej SYV! Jag går andra året på NATNAT och har bra betyg, ett C och resten A och B. Jag vill bli läkare efter gymnasiet och för att komma in tänker jag framförallt satsa på högskoleprovet då jag inte tror att mina betyg kommer vara tillräckligt höga för läkarprogrammet. Jag har dock hög...
Hej Sara,närvaro/frånvaro på gymnasiet syns inte när man söker till högskola/universitet. Man söker med en "siffra" som uträknas på dina... Läs hela svaret -
Antagning till högskolan ?
Jag kommer i December att läsa klart på komvux alla ämne som behövs för att kunna komma in i högskolan. men programmet som jag vill ha, öppnas i höst i alla högskolor. finns det något annat man kan göra, istället för att vänta typ 8 månader innan jag får komma in ? Programmet som jag vill ha...
Hej!Du kan söka jobb eller söka andra typer av utbildningar - ex. utbildning inom yrkeshögskolan. Yrkeshögskoleutbildningar som kommer att starta på våren 2019 - kan du se här >>. De... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga