Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'folkbokföringskommun' (42 st.)
-
Högskoleförberedande examen?
Jag gick ut gymnasiet utan examen och fick bara gymnasiebevis och går nu en kurs som kommer göra så jag får 2300 poäng , som jag har fattat det så är det 2250/2500 och ett antal kurser som behövs för Högskoleförberedande exam . jag...
Hej,det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kan utfärda examen för dig. Du kan inte undvika ta kontakt med komvux i "din kommun" för att det är där som... Läs hela svaret -
Finns Komvuxarbete inom hantverksprogrammet?
Hej! Om man har läst på hantverksprogrammet på gymnasiet och behöver komplettera med ett komvuxarbete för att få en examen, finns det komvuxarbete för hantverksprogrammet och var kan man läsa det i så fall? Mvh Ann-Christine Nilsson
Hej Ann-Christine!gymnasiala kurser läser man i första hand på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Vissa små kommuner har ingen egen komvux och i så fall... Läs hela svaret -
Hur studerar man gymnasiearbetet i efterhand?
Hejsan! Jag tog studenten för över 5 år sedan och gick ut med icke godkänt i gymnasiearbetet. Nu känner jag att det är dags att ta tag i men är rädd att jag måste gå tillbaka till skolbänken och studera i ett eller flera år?...
Hej Klara,du kommer behöva göra KOMVUX-arbete (det är motsvarande kurs som man läser/gör på komvux, efter ändring i reglerna från 1 juli 2021). Komvuxarbete är... Läs hela svaret -
Hur stor chans är det att jag kommer in på det programmet jag vill gå?
Vill så gärna komma in på mitt första hands val, och jag ångrar mig helt och hållet om vilken ordning jag valt dem andra valen då jag egentligen inte ville gå på dem, utan jag la bara till dem ifall. Men är reserv nr 6 till teater...
Hej V!Jag vill "spinna vidare" på Annas förslag (se svar från SYV Anna) om att utöva (syssla med) teater på fritiden. Det kan du göra även... Läs hela svaret -
Läsa upp betyg fast andra ämnen?
Hej! Min som tar studenten från Estetiska programmet men kommer att sakna ca 500 poäng. Han valde fel utbildning och har haft det jobbigt i ämnen som mediaproduktion och Digitalt skapande. Han fick även F i gymnasiearbetet. Han hade även Matte 2 som individuellt val...
Hej Christina!Din son kan läsa andra kurser på komvux. Vi rekommenderar att han gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där han är folkbokförd).... Läs hela svaret -
Beviljad komvux utbildning?
Hej! Jag är folkbokförd och bor i kommun 1 och de har nu beviljat en utbildning via komvux i en annan stad. Måste jag bo kvar i min hemkommun under hela studietiden som är ca 1 år? Eftersom det är min hemkommun som beviljat utbildningen måste jag bo kvar?...
Hej Nelly!Som regel har man rätt att gå den utbildningen där man är Antagen. Det din kommun beviljade är att du fick "Ja" till förfrågan om Interkommunal ersättning, vilket... Läs hela svaret -
kan man plugga i en annan stad?
hej! jag ska läsa matte 2b på komvux hade jag tänkt. kan jag göra det i en annan stad än min hemstad (gävle), för jag vill jättegärna flytta till en annan stad. eller måste jag göra det i gävle?
Hej Alexander!Gymnasiala kurser läser man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd, detta på grund av att det är den kommunen som får ersättning för att ge... Läs hela svaret -
Vilket komvuxarbete är det man ska välja?
Hej! Jag la märke till att Komvux inte erbjuder gymnasiearbetet längre och att det gått över till ”komvuxarbete” Det jag undrar är vilket komvuxarbete man ska söka till ifall man vill ta examen inriktat mot handelsprogrammet? För det finns bara...
Hej Zakaria!Om du med "handelsprogrammet" menar HA, handels- och administrationsprogrammet, som är ett yrkesprogram, då passar inte komvuxarbete mot högskoleförberedande examen, i alla... Läs hela svaret -
(Göteborg) Hur går jag tillväga för att boka ett möte med en SYV?
Hej! Som rubriken lyder: Jag behöver verkligen någon som jag kan bolla mina tankar med om komvux och universitet och allt dedär skojiga, det betyder också att hen kollar in mina betyg och agerar utefter dem osv. Det mesta av det är rätt personligt, och för...
Hej Jonas! För de som är folkbokförda i Göteborg, finns information om individuell vägledning på komvux här:... Läs hela svaret -
Läsa komvux under 20?
Hej! Jag vill läsa några kurser på komvux för att få högre meritvärde men har fortfarande inte fyllt 20 år, jag har tagit studenten också. Jag undrar ifall jag inte får läsa kurser då jag är under 20, får jag...
Hej Mira, om du fick examensbevis eller studiebevis, då kontaktar du komvux i den kommunen där du är folkbokförd och visar upp det dokumentet du fick i slutet av år 3 på gymnasiet; och du får... Läs hela svaret -
Hur gör jag om gymnasiearbetet i efterhand?
Hej! Jag tog studenten för 3 år sen men blev inte godkänd i gymnasiearbetet. Kommer jag aldrig kunna plugga högskola eller kan jag skriva om gymnasiearbetet i efterhand i sånna fall hur går jag till väga?
Hej,du kontaktar komvux i den kommunen där du är folkbokförd och frågar om hur du ansöker om att få göra en kurs som heter "gymnasiearbete". Du måste sedan... Läs hela svaret -
Var kan jag studera Matematik 2?
Hej! Jag är 20 år gammal, har pluggat upp mina gymnasiebetyg på komvux och har nu fått min gymnasieexamen. Jag har studerat maxantal poäng på komvux, vilket om jag minns rätt är 2400 poäng. Jag vill nu gå kriminologprogrammet på...
Hej, sök till komvux - i första hand matematik 2a. Om komvux i din hemkommun inte erbjuder matte 2a, sök 2b i så fall.Du hade större chans att få plats på matte 2-kursen på komvux... Läs hela svaret -
Hur gör jag med komvux?
Hej en kompis av mig har gått naturvetenskapliga programmet på gymnasiet med godkänt gymnasieexamen men vill höja sitt meritbetyg för att komma in på socionomprogrammet på universitet nästa år. Nu undrade vi vilka kurser som går att...
Hej!Gymnasiala kurser på komvux söker man läsa i den kommunen där man är folkbokförd. Komvux = Kommunal vuxenutbildningen och det blir i mångt beroende på vad komvux i just "din kommun"... Läs hela svaret -
Flytta under terminen?
Hej. Jag vill plugga via nti på distans svenska 1 och 2 samt psykologi 2a och 2b samt rättpsykiatri det vli 400 goäng, vill läsa heltid hela hösten har adhd men är rätt säker på att jag ska klara det på 100 % takten, kan man läsa mer...
Hej Malin!Om du blir Antagen till kurser på komvux, bör du kunna fortsätta läsa de kurserna även om du flyttar under terminens gång, så brukar det vara. Det heter "rätten av fullfölja utbildningen".VänligenJulia SYV -
Ansöka till Gymnasieskola?
Hej, Jag heter Viviane Passos Gomes. Jag har precis avslutat grundskola samhällkunskap och svenska som andra sprak. Och vill nu söka till gymnasie skolan i Svenska , Samhllkunskap och Pedagogik samt Lärande och utveckling. 1. Hur gar jag till väga föra kunna söka...
Hej Viviane,ansökan till gymnasieskola kan man göra t o m det året man fyller 19 år. Från 1 juli det året man fyller 20 år "hör" man till Komvux,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga