Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31979 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'från 1 juli det året man fyller 20 år' (24 st.)
-
Hur påverkas jag av Gy25 om jag pausar gymnasiestudier?
Hej! Jag överväger att ta en ”paus” från gymnasiet, alltså hoppa för att sedan börja igen. Detta då jag blivit antagen till en 2-årig yrkeshögskoleutbildning jag verkligen vill gå. Jag går just nu första året,...
Hej,det är viktigt att veta under vilket kalenderår du fyller 20 år. Vänligen svara ang. detta.Allmänt gäller: det verkar som att de som påbörjade läsa... Läs hela svaret -
Vill studera igen men vad gör jag?
Hej! Jag är född 2006. Jag har inte gått gymnasium sen jag slutade nian har gjort andra grejer i 2 år och tänkte börja nu. Finns det möjlighet att direkt börja i 2an med 07or istället för att undvika ålderskillnaden? Vad krävs...
Hej!jag vill börja med att svara att det finns också alternativet Folkhögskola. På folkhögskolornas allmänna kurser kan man börja läsa från det att man fyllt 18 år, ej... Läs hela svaret -
Jag vill göra prövning efter gymnasiet men har några fårgor?
Hej jag går sista året nu på gymnasiet och kommer bli 19 i augusti. Jag behöver höja min betyg på olika ämne ungifär 5 ämne. Jag kollade upp och sökte om prövning och liknande och då såg jag att man måste vara 20...
Hej,de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Någon 20-års-gräns för att kunna göra prövning känner jag inte... Läs hela svaret -
Går det att tenta av dessa kurser innan terminens slut?
Hej! Nu var det ett tag sedan jag gick ut gymnasiet. Precis när jag gick ut ur gymnasiet och året innan mådde jag väldigt dåligt, men valde att inte berätta för några lärare. I stället för att studera så började jag jobba...
Hej,från 1 juli det kalenderåret under vilket man fyller 20 år "hör" man till Komvux och inte längre till gymnasieskolan. Så, du bör vända dig till... Läs hela svaret -
Utmattning i 3:an på gymnaiset, anpassad skolgång?
Hejsan! Jag går tredje året på estetiska programmet inriktning media och kommunikation och trivs väldigt bra på mitt program med min klass. Men i September 2023 var jag med om en traumatisk och stressartad sak som nu har gjort att jag är utmattad. Har...
Hej!Jag vill råda dig att höra med sjukskrivande läkare eller psykolog (vilken du nu har kontakt med inom sjukvården)... och be de om utlåtande om vad de tycker gynnar din... Läs hela svaret -
Att påbörja en gymnasieutbildning i 19 års åldern?
Hej! För att någon ska kunna läsa ett nationellt program på gymnasiet behöver man börja på programmet senast det första kalenderhalvår man fyller 20 år. Om man börjar ett treårigt gymnasieprogram (HT) när man är 19 år, kommer man kunna: 1. Fortsätta sin treåriga utbildning och gå ut...
Hej,det finns också en regel som säger att man har "rätt att fullfölja påbörjad utbildning" och då blir man inte "utkastad" från utbildningen... Läs hela svaret -
Kan man börja gymnasiet om man har fyllt 20år?
När jag kom till Sverige var jag arton år och började i SFI. Och nu är jag 20 år, jag läser i komvux svenska grund delk3 engelska 4 ock mati 1c. Och i framtiden vill jag läsa biomedicin Går det att gå in gymnasiet för att...
Hej,från första juli (1 Juli) det kalenderåret som man fyller 20 år är man "för gammal" för gymnasiet och kan därför inte antas till gymnasiet. Du kan... Läs hela svaret -
Lär jag få studiebidrag ifall jag ska läsa heltid på Komvux som 19 år?
Hej Lär jag få studiebidrag (CSN, 3652 kr för 4 veckor ifall jag har rätt) ifall jag ska läsa heltid på komvux. Jag ansöker inte om lån utan bara om studiemedel.
Hej,svar på din fråga är tyvärr - nej. Du är för ung. På komvux gäller följande: för att ha rätt till studiemedel måste... Läs hela svaret -
Kan man få CSN och studielån I komvux?
Hej! Jag ska nu börja komvux och undrar om jag själv ska söka för att få CSN eller om det sker automatiskt. Dessutom undrar jag om man kan få studielån även om man pluggar i komvux.
Hej!Kort svar: studerande på komvux får inte några pengar utbetalade automatiskt, utan du måste ansöka hos CSN.Och reglerna säger att en studerande på komvux som är så... Läs hela svaret -
Studiebidrag på gymnasiet vid 20?
Hej, I december så fyller jag 20 år och ska börja tredje året på gymnasiet. Har läst runt lite men är fortfarande osäker om jag kommer att fortsätta få studiebidrag eller om jag kommer att behöva låna CSN och betala tillbaka...
Hej,Om du fyller 20 år i december 2023, kan du ansöka om Studiemedel hos CSN för studierna som påbörjas från och med 1 juli samma år. Studiemedel består av bidragsdel och... Läs hela svaret -
Finns det någon chans alls?
Hejsan! Jag kommer börjar på IM-programmet i augusti, detta är mitt första år. Innan dess så fick jag lov att göra om 9:an för att då försöka få betyg för att komma in på ett högskoleförberedande program,...
Hejsan,gymnasieskolorna brukar i princip aldrig anta en elev mitt i ett läsår (även om eleven läst samma program på en annan skola förut). Så, jag svarar att jag tror inte du blir antagen... Läs hela svaret -
Hoppat av gymnasiet efter år 1, krav för behörighet till universitet?
Hej Detta året blir jag 20 år och har då inte rätt att gå tillbaka till gymnasiet, men om jag ska gå på komvux, hur lång tid tar det egentligen att få sin behörighet till högskola/universitet? Jag har klarat av hela åk 1 med...
Hej Nasredin!från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år kan du börja läsa på komvux. Ansökan kan du göra tidigare, under våren,... Läs hela svaret -
Csn när man fyller 20?
Hej, Jag har fyller 20 i januari. Jag går första året på gymnasiet. Jag undrar bara om jag får studiebidrag (högre studiemedel eller generellt bidrag) eller om jag måste ansöka om något?
Hej Shyaka,från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år har man - om man uppfyller övriga villkor - rätt till studiemedel. Jag gissar på att du fyller 20 år i januari 2023, stämmer... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet?
Hej! Läser tredje året på samhällsprogrammet men har insett att jag läser fel program.. Har sedan i somras velat bli undersköterska och det är vad jag vill. Har även funderat på att läsa till sjuksköterska men vet inte om jag skulle...
Hej Vilma! Det stämmer att komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund"; fullständig gymnasieutbildning diskvalificerar dig i så fall. Så, det blir svårt (och... Läs hela svaret -
Läsa komvux under 20?
Hej! Jag vill läsa några kurser på komvux för att få högre meritvärde men har fortfarande inte fyllt 20 år, jag har tagit studenten också. Jag undrar ifall jag inte får läsa kurser då jag är under 20, får jag...
Hej Mira, om du fick examensbevis eller studiebevis, då kontaktar du komvux i den kommunen där du är folkbokförd och visar upp det dokumentet du fick i slutet av år 3 på gymnasiet; och du får... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga