Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32148 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'hhs' (27 st.)
-
Ändrade antagningskrav och meritpoäng?
Hej! Jag går just nu sista året på gymnasiet och är intresserad av att börja på Handelshögskolan i Stockholm. De ändrar ju sina antagningskrav till hösten år 2025 och börjar dels med krav på 1,25 på högskoleprovet...
Hej,jag vill börja svara med att påminna om att HHS är en icke-statlig högskola och de får lov att sätta upp en hel del egna/lokala regler, så de vanliga (allmänna-generella)... Läs hela svaret -
Hur kan man göra prövning på svenska som andra språk?
Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2022, men nu har jag bestämt mig att jag vill plugga på Handelshögskolan i Stockholm. Vilket betyder att jag behöver runt 20 i meritvärden för att komma in. Det krävs även lägsta betyg C i ämnen som Matte...
Hej!Om du siktar på utbildning på den här högskolan: hhs.se >> så är det en privat högskola som, enligt de uppgifter jag har, inte räknar med... Läs hela svaret -
Moderna språk som behörighetskrav?
Hej! Jag funderar på att söka till handelshögskolan i Stockholm när jag tar studenten 2022. Jag har läst att en av behörighetskraven är att man ska ha läst Moderna språk 3, och dessutom krävs minst C i betyg. Jag går i teknik just nu,...
Hej Emma, om du tar studenten i slutet på maj eller början på juni 2022 då måste du göra ansökan till högskolestudier, om du vill börja HT22 senast i mitten på... Läs hela svaret -
HHS ANTAGNING???????
Hej, Jag har tänkt söka till handelshögskolan och har läst franska steg 5 där jag fick C. Överväger att läsa franska 3 och då få A. Vilket betyg räknas vid ansöka till HHS? Steg 3 eller 5? Har slutbetyg från 2015....
Hej Niklas,reglerna för sökande till svenska högskoleutbildningar som har Slutbetyg från komvux 2010 eller senare finner du på... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Hej, Jag är 23 år gammal. Gick ut från VVS-programmet i gymnasiet med 10 E:n 12 C:n 1 D 1 B och 1 F. Vilket motsvarar runt 12-13 i jämförelsetal om jag har räknat rätt. Har en dröm om att gå HHS genom att plugga upp behörigheten och sedan...
Hej Eddie!För att ha jämförelsetal på 17.0 måste du ha B betygen i de flesta kurserna. Om man har alla B-betyg blir jämförelsetal 17.5 - så man har "råd" att ha 5 st. C-betyg och... Läs hela svaret -
Merit på handels?
Hejsan! Jag vill gå på handels i Stockholm efter gymnasiet. Vi föreställer oss att jag går ut med 22,5 i merit. Eftersom man endast ansöker med 20 på handels så undrar jag vilka kurser osv man söker in med. Väljer man ut dom bästa...
Hej Mollie, för att gå ut med 22.5 i meritvärde så behöver man ha alla A-betygen (förutom i gymnasiearbete där man endast kan få F eller E och man måste få E för att uppnå... Läs hela svaret -
Räknas Engelska 7 med i jämförelsetalet när man söker in till HHS?
Hej! Jag undrar om den utökade kursen Engelska 7 räknas med i mitt jämförelsetal. Jag har totalt läst 2600 poäng på gymnasiet. Engelska 7 ger meritpoäng, men dessa meritpoäng kommer inte att vara viktiga för mig eftersom HHS...
Hej,nu har vi tillfrågat en sakkunnig via Antagning.se och fick svar att det "borde vara så" att betygen i kursen Eng 7 som U-kurs räknas inte in vid ansökan till... Läs hela svaret -
Antagning - HHS/SSE, Handelshögskolan i Stockholm?
Hej, Jag har alltid haft två olika, på många vid lika, på många vis skilda drömutbildningar.
1. Kandidat+Master i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
2. Juristprogrammet vid Lunds Universitet.
Jag har alltid...
Hej,HHS är en privat högskola och deras behörighetskrav "avviker" rätt så kraftigt från de "vanliga" behörighetskraven; HHS kan också när som... Läs hela svaret -
Vad gäller för att komma in på handelshögskolan?
Hej, Jag har en fråga. Jag att man behöver ha speciella behörigheter för att komma in på handelshögskolan. Som att man minst ska ha C i alla ämnen. Men gäller det även om man söker via HP? Om jag exempelvis kommer in med mina poäng...
Hej Sofia,om du med handelshögskola menar den privata högskolan - HHS i Sthlm, hemsidan hhs.se så är deras Behörighetskraven att man bl.a ska ha lägst C i betygen...... Läs hela svaret -
Krävs det ett C i Spanska 3 för att söka in på Handelshögskolan?
Hej! Jag funderar på att söka in på Handelshögskolan men har inte uppnått C i varken Spanska 3 eller 4. Som jag har förstått det är C i spanska3 ett krav för att kunna söka in, stämmer det? Om det är fallet, finns det någon...
Hej Moa,om du med "Handelshögskolan" menar HHS i Stockholm som är en privat högskola, så ställer de upp sina egna, särskilda regler, som ej finns vid ansökan till andra, statliga, lärosäten (högskolor och universitet) i Sverige. -
Kan jag komma in på HHS?
Hej,
Hej Mustafa, om du i din fråga menar den privata högskolan HHS i Stockholm >>, då är det bäst att läsa noga på deras hemsida och kontakta personal som jobbar på den skolan. Detta... Läs hela svaret
Jag håller på att avsluta årskurs två i gymnasiet just nu och har räknat med att ifall att jag får A i alla mina kurser i trean så kommer jag att få cirka 17,5 poäng (utan meriten). För att kunna ansöka till HHS... -
Vilken merit behöver man för handelshögskolan Stockholm?
Vilken merit behöver man för att komma in på handelshögskolan Stockholm? Om man inte har merit kan man komma in på andra sätt förutom högskoleprovet? Dvs något test man kan göra?
Hej Lovisaom du undrar om det här skolan - hhs.se - så är det en privat högskola som har lite egna regler. För det första, så är det "speciella"... Läs hela svaret -
Vilka ämnen räknas med i mitt snittbetyg?
Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och läser ekonomi ekonomi med NIU inriktning. Jag kommer totalt att läsa 2700 poäng, varav moderna språk 4 och engelska 7 är egna val för att få full merit. Men nu vill jag söka in till Handelshögskolans ”business and economics” till våren som inte tar...
Hej Jakob, om din gymnasieskola följer skolverkets rekommendationer och utfärdar ditt examensbevis enligt den individuella studieplanen, som upprättas på förhand (pro-aktivt), då har... Läs hela svaret -
Reservplats handelshögskolan i stockholm?
Hej! Jag undrar var man hittar statistik på hur många av reservplatserna som kom in för 2018 samt lägsta antagningpoäng?
Hej Victor!HHS erbjuder flera olika utbildningar - vilken av dem är du intresserad av? Antagningsstatistik för Bachelor of Science Program in Retail Management (Handelshögskolan i Stockholm) ser ut... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa upp betyg i Moderna språk 3?
Min son fick ett D i årskurs 1 på Entreprenörslinjen, men läser nu Moderna språk 4 med bättre betyg. Han har väldigt höga betyg i andra ämnen men Handels i Sthlm kräver C i Moderna språk 3 för behörighet. Finns det någon möjlighet för honom att bli behörig? mvh Katarina
Hej, kontakta HHS med frågan om de kan bedöma en sökande som behörig i fall hen har C eller högre betyg i moderna språk 4, i stället för mod.språk 3; HHS är en... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga