Daniella

    Hej jag heter Daniella och jag undrar en väldigt viktig sak som har stört mig och gjort mig upprörd dem senaste åren. Jag går i årskurs 6 och har F i 7 ämnen och jag vet inte hur det kommer gå för mig i framtiden med jobb och hus. Jag har F i Biologi, Fysik, Hemkunskap, Kemi, Matematik, Språk och Teknik. Jag har försökt och höja alla betygen en efter en men har aldrig lyckats, även matematik är det svåraste för mig för jag är väldigt dålig på matematik. Därför undrar jag om jag ens har en framtid med sådana låga betyg som jag har. Så om ni kan berätta och förklara om jag ens har en framtid för jag har nästan gett upp med att plugga stenhårt som jag gjort innan, jag har haft dåliga betyg sedan jag var liten. Så snälla kan ni hjälpa mig med att förklara om jag kommer klara mig med framtiden, tack!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniella,

    du ställer en viktig fråga.

    Och vi på Fråga SYV har den inställning att alla behövs i vårt samhälla, oavsett om man kan eller inte kan uppnå vissa betyg.

    Med de betygen du har idag kanske du inte kommer att uppnå kraven för examensbevis. Med det finns som tur är jobben där man kan klara sig bra även utan gymnasiekompetens. Det finns t.ex ganska många egnaföretagare>> som inte har gymnasiekompetens.

    Men frågan Varför du har några F-betyg? - tycker jag bör utredas vidare. Kanske läser du hårt, men på fel sätt; om du t.ex kan dyskalkyli och/eller dyslexi (speciella svårigheter med boksräver och siffror) - då behöver du hjälp av en speciallärare>>.

    Jag råder dig prata med dina föräldrar (vårdnadshavare) om att boka möte med rektor på din skola; för att prata om vad skola kan göra för att hjälpa dig mer. Om du gör ditt bästa men ändå inte kan uppnå godkända betyg i flera ämnen, då kanske du behöver extrahjälp. Exakt vilken sort hjälp du behöver - måste diskuteras och utredas (troligtvis behöver du göra några diagnostiska tester hos en speciallärare>> eller hos en specialpedagog>>).

    Sammanfattningsvis vill jag säga att i fall du gör allt du kan (gör ditt bästa), då borde du vara nöjd med det. Du kanske inte får ett jobb där högskoleutbildning krävs, men du får med största sannolikhet ett jobb och ska kunna ha inkomst och, om du så önskar, köpa hus (du nämner "hus" i din fråga - därför tar jag upp "husfrågan" i mitt svar).

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Vad jag vet så har vi aldrig gjort några tester om jag har någon sjukdom eller svårighet. Men när jag inte kan saker så vill jag gärna låsa mig och blir väldigt envis om saken. Tror du att det kan vara en sjukdom för jag vågar typ inte berätta för min pappa att jag har en massa svårigheter och inte klarar skolan. Han vet att jag har väldigt svårt i matten men inget annat. Men tycker du att jag ska fråga om jag kan göra något test om jag har någon sort av "sjukdom"? Tack!
    • : Jag pluggar ganska hårt men när jag inte kan frågan eller något så stänger jag in mig själv och slutar lyssna på andra.
    • : När jag ändå pluggar hårt och sedan när provet kommer så glömmer jag allting. Jag vet inte om det är ett problem för jag minns allt annat super bra men är det väl kommer till skolan så glömmer jag allting super lätt, det kan vara därför jag har F i 7 ämnen för att jag glömmer allt.
    • Mikael : Jag tycker du kan börja med att gå prata med Kurator på din skola. Och kanske även med Skolsköterskan. Det är möjligt att du kan träffa speciallärare och göra några tester, även innan du pratar med din pappa om det. Jag tycker det är onödigt att "lida i tysthet" när det kanske finns hjälp att få.
    • Mikael : Kurator och sjuksköterska kommer inte föra det vidare, det du säger till dem (såvida det inte ngt. som måste anmälas, typ brottslig verksamhet) - så det är rätt så ofarligt att prata med kurator och skolsköterskan. Du kan också fråga matteläraren om hen kan se till att du träffar en speciallärare som kan göra några tester - det är inte svårare än att du ska visa hur du tar dig an matteuppgifter; så kan speciallärare svara om ni behöver "gå vidare" och göra fler tester för att fastställa om du har dyskalkyli och vilken hjälp du behöver.
    • : Tack! Jag ska gå till kuratorn och se.
    • Mikael : Yes! gör det! och Lycka till! :)
    • : Jag ska gå till kuratorn imorgon och fråga om jag har några svårighetsgrader. Men om jag nu har något sånt eller en sjukdom måste jag då ha extra hjälp i skolan med det. För jag tror nog ingen kan hjälpa mig för jag låser mig väldigt fort när jag inte kan saker. Dessutom så är jag väldigt blyg av mig när jag ska förklara saker för andra lärare. Då kan det hända att jag inte säger sakerna som jag vill säga för att jag är väldigt blyg. Kan det gå bort med hjälp eller går det inte att hjälpa?
    • Ludmila : Blyghet kan "gå över" med åldern; det finns exempel på det. Sedan beror det på "grad och omfattning". Mycket kan man avhjälpa med terapi eller med hjälp av "stödjande samtal" med kurator, psykolog eller skolsköterska. Det går inte att ge ett generellt och Rätt svar på din fråga. man måste veta Om du har någon diagnos eller om du kan få någon diagnos först; sedan måste man vara expert inom just rätt område; och det är inte studie- och yrkesvägledare... utan det är mer "kurators bord". I vissa fall det som hjälper bäst är en KOMBINATION av flera olika saker, ex. medicinering i kombination med terapi-samtal, men, som sagt, SYV är inte experter på detta område och vi kan egentligen inte svara på den typen av frågor.
    • : Kostar det pengar att göra en undersökning om man har en sjukdom?:)
    • Peter : Dyslexi och dyskalkyli utredningar hos speciallärare är kostnadsfria. Ang. "sjukdomar" är det svårt att ge ett generellt svar. Om man vänder sig till privata läkare, kan det kosta ganska mycket pengar. Om du är orolig för vad det kostar, gå i första hand till vårdcentralen. Prata kanske i första hand med skolsköterskan.
    • Peter : Jag tycker du bör antingen be dina vårdnadshavare/föräldrar om att de tar kontakter för att hitta rätt hjälp för dig; Eller så går du själv till skolsköterska på din skola och till kurator - helst till båda. Du kan börja med att prata med din klasslärare/mentor. På din skola är det ytterst Rektor som är ansvarig. Så det går även gå prata med rektor. Det viktigast är att du får hjälp Om du behöver hjälp och om det är ngt. som finns som kan hjälpa dig. Innan man vet vad du behöver hjälp med, kan man inte avgöra om det går att få hjälp /eller vad det eventuellt kommer att kosta/.
    • : Tack jag ska gå till min lärare och se vad hen tycker!
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hejsan,
    som svar på din fråga om det kostar att göra undersökningar ang. "sjukdomar" - så är det så här: i Sverige är besök till sjukvården kostnadsfri /gratis/ för personer under 18 år. Men de får ej söka vård utan att deras vårdnadshavare är närvarande (förutom akuta, livshotande situationer, så klart! ).

    Så, om du går till vårdcentralen, måste du ha din vårdnadshavare med dig (oftast är det en av föräldrarna) men självaste besöket hos läkare eller sjuksköterska på vårdcentralen inom hälsovården är gratis.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Jag är ledsen men det har gått en lång tid och jag har inte gått till kuratorn eller min pappa. Jag har suttit och tänkt i flera veckor men jag har inte vågat gå till min pappa eller andra. Jag sa det till min lärare men hen verkar nog inte bry sig så mycket. Jag kanske bara är i själva verket bara väldigt dum i huvudet. Jag har nog ingen "sjukdom" jag är nog bara korkad som inte klarar av skolan. Jag ska nog inte bry mig om mina betyg i så fall. Tack för att ni försökte hjälpa mig iallafall.
    • Anna : Alla människor är bra på vissa saker och sämre på vissa andra saker; vi är alla Unika. och så mår man olika bra/dåligt under olika perioder i sitt liv. Att prata med kurator är helt ofarligt. Kurator har "sekretess" och kommer inte att föra vidare det som du berättar i kurators rum. Jag vill därför rekommendera att du tar steget att söka upp kurator!