Amir

    Hej! Jag går för tillfället på humanistiska programmet och har ett antal F i ämnen som är särskilda för just detta program (Latin 1, 2 och Historia 2). Nu såhär i slutet av trean har jag intresserat mig mycket för IT och vill söka in på yrkeshögskola till HT 2021. Det jag undrar är om det är möjligt för mig att slippa komplettera ovannämnda ämnen då jag mycket hellre vill ersätta de 100-poängskurserna med exempelvis programmering 1/2 och webbutveckling. Måste man komplettera de kurser för det specifika programmet man råkat välja som ung och dum? mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amir,

    jag tror inte att du kan läsa Latin på komvux; Historia 2 kan man tänka sig att komvux kanske kan erbjuda... Det du behöver göra är att boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se när ansökningsperiod på komvux i din kommun ligger (detta för att inte missa ansöka om kurser på komvux med start Augusti 2020).

    "Problemet" med att ta ut exam.bevis från komvux kan vara att du kommer behöva göra om ditt gymnasiearbete och läsa mer matematik - för att kunna ta ut examen från ett annat program, på Komvux.

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga
    Sök till yrkeshögskola redan till hösten 2020. Jag kan inte lova dig att du kommer in, men chansen ändå finns; detta pga yrkeshögskola kan ta in obehöriga.

    Examensbevis från komvux
    i Exam.bevis från komvux får inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå. Det är bra om du läser mer matte (så mycket som möjligt, men i alla fall Matematik 2 - helst även matematik 3), detta pga du verkar vara intresserad av IT-utbildningar och de brukar på yrkeshögskola kräva godkänt betyg i matematik2 (på högskolenivå krävs oftast matematik 4, fysik2 och kemi1 - för civilingenjörsprogrammen, och detta gäller även om man vill läsa till Civilingenjör inom Datateknik).

    • : varför måste jag göra om mitt gymnasiearbete? jag har redan läst matte 2 och saknar bara krav för särskild behörighet vilket är programmering 1
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV säger inte att du Måste göra om ditt gymnasiearbete; vi råder dig göra planering tillsammans med SYV på komvux.
    • Mikael :

      I din fråga nämner du 3 stycken 100p.kurser i vilka du har eller kommer få F betyg; med 300p.F uppfyller du inte kraven för examensbevis; du kommer därför få Studiebevis från gymnasiet. Då kan du försöka komplettera på komvux och ta ut Examensbevis från komvux; i examensbevis från komvux får ej kursen Idrott1 ingå (du "förlorar" i så fall det betyget); Det är Rektor på komvux som med sin underskrift försäkrar om att alla regler har följts och examensbeviset är giltigt, och det är därför som Hen kommer ha "sista ordet" (oavsett vad vi eller ngn annan säger till dig). Ansvar för planering mot examensbevis brukar på komvux vara delegerat till SYV på komvux. Därför behöver du göra planering med SYV på komvux. Vi hoppas komvux i din kommun kan erbjuda dig läsa programmering och/eller andra IT-kurser, men vi kan inte garantera det. Du måste se vad komvux i din kommun har för utbud.
      Min bedömning är att du kan "ersätta" Latin 1,2 och Historia 2 med programmerings- eller andra datakurser och sedan få examensbevis från "humanistiska"programmet på komvux men det är ju inte FRåGA SYV som utfärdar examensbevis utan Komvux i den kommunen där du är folkbokförd - så är det därför bäst att du får svar direkt från de som bestämmer.

      De tips jag vill ge dig är att du
      - ser på kommunens hemsida när ansökninsperiod till komvux blir (så att du inte missar ansöka om kurser och kan börja läsa kanske redan på någon Sommarkurs). Komvux i olika kommuner har olika saker att erbjuda; vi kan inte garantera att komvux i din kommun kommer ta in dig på t.ex en programmerings-kurs. Det kan vara många som vill läsa programmering och det blir konkurrens om platser.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om jag förstår dig rätt, vill du komma in på en Yrkeshögskoleutbildning inom DATA-område. Och att för behörighet krävs det godkänt betyg i gymnasial kurs Programmering 1, stämmer det?
    Yrkeshögskoleutbildningar är jättebra, om man kommer in på dem. Det är tyvärr ganska få platser, t.ex kan det finnas 24 eller 32 platser och folk från hela landet söker; yrkeshögskola brukar prioritera ta in personer som har några års arbetslivserfarenhet; att komma in på yrkeshögskola direkt efter gymnasiet är inte så vanligt. Medelålder på studerande på yh-utbilndingar ligger på ca 27-28 år... alltså jobbar de flesta i några år innan de kommer in på yrkeshögskola.

    Vad Anna menade i sitt svar (tror jag) var att det är bra om du försöker sikta på att bli behörig även till högskola-universitet. Det finns ju tyvärr ingen garanti på att komma in på yrkeshögskola, även om du blir behörig. Max antal platser på varje yh-utbildning är 35 st. och sökande kommer från hela Sverige (det kan bli många sökande på varje utbildningsplats).
    Du bör givetvis söka till alla de utbildningar som du är intresserad av; du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och du kan komma in även om du är Obehörig. Yrkeshögskola får ta in obehöriga men de sker oftast endast i 2 fall: om det är få behöriga sökande eller om den obehörige kan på "annat sätt" påvisa att hen är extra-lämlig att läsa på just den utbildningen (inom data kan jag tänka mig att om en sökande har på egen hand programmerat mycket och kan visa vad hen de facto kan...).
    FRåGA SYV vill att det går bra för dig, därför ger vi alla de råden vi ger.
    Du får lyssna på det vi råder dig att göra eller inte. Det är du som bestämmer. Vi kan bara berätta det vi vet och ge dig tips och förslag, sedan är det upp till dig vad du gör.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia