Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32235 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'skolyrken' (16 st.)
-
Uppehållstillstånd, permanent uppehållstillstånd, Medborgarskap?
Hej Jag undrar ifall ni har lite information till mig kring hur möjligheterna ser ut för min fru att flytta till Sverige och få medborgarskap. Hon bor i Marocko och vi skulle vilja bo här i Sverige. Vilka möjligheter har vi, vilka steg behöver vi ta, h Vilket...
Hej,studievägledare är fel person att vända sig till med den typen av frågor som du har. Det är, i Sverige, Migrationsverket som beslutar i frågor om... Läs hela svaret -
Vilken utbildning?
Hejsan Jag ska nu söka till universitetet och skulle behöva lite hjälp. Jag vill ha ett yrke där jag träffar barn och ungdomar, men vill mest jobba med ungdomar. När jag gick i gymnasiet så hade vi personal som gick på rasterna och pratade med oss...
Hej Leah,"personal som gick på rasterna och pratade med oss elever och spela kort och annat" tror jag är Skolvärd/skolvärdinna. Läs om detta yrke på framtid.se/yrke/skolvärdOm yrket... Läs hela svaret -
Skillnaden på utbildningarna?
Hejsan Jag har nu läst lite om speciallärare och specialpedagog, men förstår inte riktigt skillnaden på dem. Speciallärare så hjälper man barn som behöver stöd, men det jag inte förstod vara matematikutveckling. Innebär det att...
Hej Leah,för att bli en speciallärare eller en specialpedagog tar man ut lärarexamen, jobbar sedan i några år och efter det söker till ett påbyggnadsprogram för... Läs hela svaret -
Skolyrken vilka är dem?
Hej, som rubriken lyder. Skolyrken vilka är dem?
Hej Jelena och tack för din fråga om skolyrken!De mest kända skolyrken är Lärare och Rektor.Men det finns, annars, många andra skolyrken, som arbetar i skolan eller "kring"... Läs hela svaret -
Hur kan jag komplettera min studie till grundskola lärare?
Hej SYV! Jag har utlåtande från UHR som motsvarar till högskoleingenjör inom bygg och jag vill bli lärare i grundskolans som ämne lärare i engelska och matematik kan jag gå till någon utbildning som tar inte mer än 1.5 år. Jag har...
Hej Huda!För att bli behörig lärare, i Sverige, och kunna få ut lärarlegitimation, som utfärdas av Skolverket, måste man ha lärarexamen.Lärarexamen... Läs hela svaret -
Hur ligger löner för skolyrken till nu för tiden?
Hej! som rubriken lyder så är min fråga Hur ligger löner för skolyrken till för nivån - helst så många yrken som möjligt och så aktuella siffror (lön) som möjligt! Tackar så ödmjukt på förhand! Valentina S.
Tack Valentina för din fråga! En viktig fråga du ställer men som också är ganska svår att besvara. Det är inte helt enkelt att vaska fram alla Skolyrken... Läs hela svaret -
Gymnasielärare - Tillgodoräkna poäng?
Hej! Jag är 28 år gammal, fyller 29e i sommar och har under många år velat fram och tillbaka i vad jag vill utbilda mig till. Jag har precis avslutat en 2 årig YH utbildning, men börjar bli osäker på om det är detta jag vill. Jag funderar...
Hej Matilda" jag tror inte det finns möjlighet att tenta av högskolekurser, men du får gärna fråga studievägledare på den institutionen där relevanta kurser... Läs hela svaret -
Om praktik och C-uppsats i grundlärarprogrammet inriktning fritidshem?
Hej! Frågar åt en vän: "Jag har läst programmet Grundlärare med inriktning fritidshem på SU. Jag läste programmet till sista terminen (3,5 år) då jag inte klarade av C-uppsatsen eller den sista praktiken. Den sista praktiken kan jag inte...
Hejsan,det är en mycket speciella omständigheter som beskrivs i frågan. En tanke jag har är att kanske se över möjlighet att inkludera en del av kurserna i... Läs hela svaret -
Utveckling efter gymnasielärare?
Hej, vad kan man bli eller vidar utbilda sig till efter man är gymnasielärare.
Hej Eiad!Det första jag tänker på är möjlighet att bli Förstelärare.Sedan har jag också följande tips:Skolledare/rektorer brukar ha lärarutbildning i grunden och ha arbetat... Läs hela svaret -
Syv och personalvetare?
Om man läser en syv utbildning vad är det man mer kan göra förutom att jobba i skolor? Om jag läser personalvetarprogrammet, kan jag också jobba inom skola med ”vägledning” som syv?
Hejsan!så länge det ej finns legitimation eller andra strikta bestämmelser, och de finns inte ännu (april 2020) för personalvetare och SYV, då blir det upp till en arbetsgivare. Det finns ingen lag som... Läs hela svaret -
Andra alternativ för förskollärare?
Hej! Jag är utbildad förskollärare sen 3 år tillbaka. Just nu känner jag mig sugen på att göra något helt annat. Vad finns det för områden förskollärare kan vidareutbilda sig inom? Finns det andra områden man kan arbeta...
Hej Sandra, det finns många olika möjligheter, och jag kan nämna några av dem (men det finns väldigt många fler också...).Bli en Yrkeslärare - utbilda nya barnskötare... Läs hela svaret -
Utbildning till skolintendent?
Hej! Jag har sökt och sökt för att hitta utbildning till skolintendent men lyckas inte hitta något. Hur ska man gå tillväga för att utbildas till det? Jag har sökt på antagning.se och studera.nu t.ex utan framgång.
Hej, så vitt vi vet så finns ingen speciell utbildning just till Skolintendent. Läs gärna om yrket på framtid.se/yrke/skolintendent på Arbetsförmedlingens hemsida kan jag just nu se "noll"... Läs hela svaret -
VIlken typ av lärare tjänar mest?
Är förskollärare och F-3 samma sak? Vad är skillnad och likheterna på de två och tjänar de likadant? Jag är ännu osäker på vad jag borde bli, har inte erfarenhet med barn men det kan man ju öva på tänker jag. Problemet...
Hej,Förskollärare på de svenska förskolorna jobbar med barnen som är mellan 1 år och 6 år gamla;F-3 lärare jobbar med 6-års verksamhet och lågstadiet: åren 1- 3... Läs hela svaret -
Jobb med mobbning?
Vad finns det för olika jobb om man vill arbeta med ämnet mobbning? Vet att det finns kurator osv. som stödjer, men tänker om det finns andra jobb också? Vilka utbildningar skulle ni rekomendera? Vilka arbetsplatser finns för arbete med mobbning?
Hej Linda, vilken intressant fråga! Och Viktig fråga också!Jag kan tänka mig att det skulle behövas på Varje Arbetsplats eller nästan på varje arbetsplats - för att ta tag i problemen med... Läs hela svaret -
Gå från läraryrket?
Hej, jag har två frågor. 1. Jag är legitimerad gymnasielärare i företagsekonomi, bild och media samt har en fil kandidat i didaktik och utbildningsvetenskap. Jag har även en magister i pedagogiskt ledarskap. Jag vill inte längre jobba som lärare och...
Hej Nellma,det är lärarbrist och finns kanske av den anledningen inte många "överbryggande" utbildningar som leder "bort" från läraryrket.Exempel på en sådan "överbryggande utbildning" som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga