Eva

    Hej Vilka utbildningsanordnare har utbildning till laserterapeut, som tar bort tatueringar. Tidigare hade Matson academy, men de har inte den utbildningen längre. Jag hittar bara korta utbildningar, som de, som säljer lasermaskiner erbjuder, men jag har talat med en laserterapeut och hon säger, att den utbildningen räcker inte. Känner ni till någon sådan utbildningsanordnare?

    • Julia : Jag antar att du menar det här yrket - https://www.framtid.se/professions/view/laserterapeut - stämmer det?
    • Jelena :

      Kanske https://svenskalaseragenturen.se/estetisk-laser/utbildning-for-estetisk-laser/ kan vara till hjälp? Vanligtvis får man en utbildning av den leverantör som säljer maskinen och helst bör man ju ha någon form av vårdutbildning sedan innan.
      Jag kan inte rekommendera någon speciell utbildning.

    • :

      Julia Ja, jag menar det yrket. Tack för informationen. Mailet hamnade i skräpposten, så jag såg det inte förrän nu. Jelena; Jag vill ha en gedigen utbildning och känner, att den ubildning, som leverantöreren ger, inte räcker.

    • Julia : Vi har givit några svar; just nu ser jag fyra olika svar och några kommentarer. Läs gärna alla svar och alla kommentarer. Pga yrket är icke-reglerat och än så länge inga strikta regler finns, går det tyvärr inte ge ett konkret svar om vilken utbildning är "bäst" ... så du får lita på ditt eget omdöme eller kontakta de som anställer inom det yrket och fråga dem. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,

    det går säkert att hitta utbildningar genom att t.ex "googla" men man vet inte om de är "bra". Yrket Laserterapeut är i Sverige /i alla fall än så länge - aug 2019/ inte reglerat, vilket innebär att det är upp till arbetsgivare att göra bedömning vem som har tillräckliga kvalifikationer för jobbet och olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Vi ska kontakta de sakkunniga och försöka få fram info om vilka utbildningar som skulle kunna rekommenderas; i så fall återkommer vi med svar här på forumet.
    Tips!
    Försök få svar från t.ex Hudterapeuternas riksorganisation - om de kan rekommendera någon utbildning.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi fick nu svar från Sveriges Hudterapeuters Riksorganisaton, som anser att man ska gå en grundutbildning till hudterapeut och sedan vidareutbilda sig inom laserteknik.
    ****
    Info om yrket Hudterapeut - var god se Framtid.se/Hudterapeut

    Hej igen,

    vi fick nu svar från Bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar som bl.a bedriver några yrkeshögskoleutbildningar, som lyder:
     I våra yrkeshögskoleutbildningar ingår några timmar med medicinsk laser som man kan använda som ett komplement till manuella behandlingsmetoder vid t ex inflammationer. Vi har även en kurs i medicinisk laser för utbildade terapeuter. När det gäller borttagning av tatueringar mm eller hur länge man ska ha studerat för att få kalla sig för ”Laserterapeut” kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
    Du skulle kanske kunna kontakta Svensk Laseragenturen https://svenskalaseragenturen.se/ för mer info.
    Med vänlig hälsning

    Daniel SYV

    Hej, vi fick nu svar från en sakkunnig - var god läs nedan:

    Mig veterligen finns inga yrkeshögskole- eller högskoleutbildningar i Sverige för medicinsk laser,

    Vilken kan ingå i elektromedicin, typ några dagar i manuella utbildningar som sjg, naprapat, kiropraktor, men inte nödvändigtvis.

    Enkelt utryckt så finns det också olika typer av ”laserterapeuter”: Dels de som använder kosmetisk laser (brännande laser/ljus) t ex hårborttagning, rynkor, tatueringar mm

    Och dels icke-brännande laser, typiskt för smärta och läkning,  vi kallar det medicinsk laser. Här finner du de flesta företagsutbildning/diplom/licens mm

    Längsta utbildning jag känner till är från Svenska lasermedicinska Sällskapet.

    http://www.slms.org/ Här blir man certifierad, på 3-4 helger.

    Irradia har ett brett utbud av kurser, kvällar (gratis), heldagar (1900) främst i stockholm, göteborg och malmö, totalt är det ca 80 kursevent runt om i landet varje år.

    www.irradia.se/kurser Höstschema ej utlagt (uppgift från 2 aug 2019).

    Cecilia Lind, sjukgymnast, har skrivit svensk bok om laserterapi och hon har online diplomering.

    https://laserguideeducation.teachable.com/courses

    På häst/hundsidan finns en del som har laser i utbildning , t ex https://www.uph.nu/https://matsonacademy.se/ m fl

    Men inga rena laserterapeututbildningar  för djurbehandling.

    Sedan har andra tillverkare/terapeuter diplomering, t ex laseragenturen.se och optilas.se.

    Vägledare SYV

    Hej Eva!

    Att bli laserterapeut är mycket enkelt i Sverige.

    Du köper den billigaste lasern du kan hitta, undviker att behandla närmare en 2 cm från ögonen och så är du i gång.

    I Danmark
    Om du vill jobba i Danmark är det svårare. Pga. alla biverkningar och skador som tidigare uppstod pga. glada amatörer som behandlade patienter/kunder, gick myndigheterna in och bestämde att kosmetiska laserbehandlingar endast för göras under kontroll av hudläkare.

    För att bli hudläkare behövs en grundutbildning på ca. 6 år. Därefter AT tjänstgöring och till slut 5 års specialistutbildning. Hudläkaren kan sedan anställa en sköterska som hen utbildar för att göra behandlingarna på delegation från läkaren. Denna sköterskan kallas ofta för laserterapeut.

    Varför det är bra som det är i Danmark är att man kan få biverkningar och skador av laserbehandlingar i form av sår, ärr, infektioner, pigmentförändringar, synskador.

    Man kan av misstag behandla hudcancer och orsaka spridning av detta.

    Så, för att undvika att skada sig själv och andra är det bäst att jobba ihop med en hudläkare som har högkvalitativa och tyvärr oftast mycket dyra lasrar och själv ha utbildning som undersköterska/sjuksköterska.

    Hälsningar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, fick idag svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

                        Det finns inte någon egentlig utbildning för att arbeta med laser. De flesta är hudterapeuter eller sjuksköterskor som arbetar med laser.
    När man köper en laser så är det alltid viktigt att man går utbildningen hos det företag som säljer lasern och är utbildad för just denna laser. Alla lasrar är olika så någon standardutbildning finns inte.

    Men svaret är nog att ska man jobba med laser så rekommenderas hudvårdsutbildning då det ju alltid handlar om behandling av hud.

    Bästa hälsningar

    Studie- och yrkesvägledare