Bill

    Hej! Jag skulle behöva plugga upp 6 från 13,5 till 19,5 merit poäng på komvux, hur snabbt kan man göra detta?

    • Anna :

      Var god läs mitt svar, nedan. Om du med Plugga upp menar läsa kurserna, så får du troligtvis endast läsa de kurser i vilka du har F. Om du har godkända betyg blir du hänvisad till att leta var du kan göra prövningar. Det är inte säkert du hittar var du kan göra prövningar. Till prövningar förbereder du dig med hjälp av självstudier. Hur snabbt du kan hitta var du kan göra prövningar eller hur många prövningar du orkar med under en viss tidsperiod, kan jag inte ge något svar på.
      Om du har F i t.ex matematik 2 eller 3, som är en 100p.kurs och läser den på komvux och får A, då höjer du ditt jämförelsetal med + 0.8. Pluggar du upp både matte 2 och 3 från F till A, får du höjning med + 1.6. Att läsa en 100p.kurs på komvux på heltid tar fem veckor.

    • Anna : För att ha meritvärde på 19.5 behöver du ha alla B-betygen i alla kurser som räknas in, vilket ger 17.5 i jämförelsetal + B-betygen även i kurserna som ger 2.0 meritpoäng, t.ex engelska 7 och moderna språk 4.
    • Anna : Hur snabbt du kan få upp betygen eller om det ens blir möjligt, beror på flera olika saker. I vilka kurser har du F-betygen? De kurserna får du läsa på komvux. Har du idag några av de max möjliga 2.5 meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bill!
    Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5, så det går inte att få 6 st. Man kan inte få mer än max! :)
    Jag tror du kanske menar att du vill få upp ditt meritvärde. Det är med ditt meritvärde som du konkurrera om plats på svenska högskole- och universitetsutbildningar. Vi kan ta ett exempel: vi säger att en elev har alla C-betygen i sitt examensbevis (förutom gymnasiearbete där man kan endast få F eller E men det betyget räknas ju ändå inte in...). Så alla C-betyg i examensbeviset från gymnasiet ger 15.0 i snittbetyg som kallas för Jämförelsetal.
    Snittbetyget kan uppgå till max 20.0. Det händer om man har alla A-betygen i sitt examensbevis /bortsett från gymnasiearbete.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen (om man har några), det är inte obligatoriskt att få meritpoäng, men de höjer meritvärde, så de är bra att ha. T.ex ger godkänt betyg i engelska 7 + 1.0 meritpoäng. Vi kan säga att eleven i vårt exempel (ovan) har engelska 7 bland sina betyg i examensbeviset. Då är elevens meritvärde 16.0 (snittbetyget 15.0 + 1.0 meritpoäng = 16.0).
    Om den eleven vill höja sitt meritvärde så kan hen både försöka få högre betyg i de kurser som ingår i examensbevis och även skaffa sig fler meritpoäng (max är 2.5). Det är moderna språk 3 och 4 + högre mattekurser, förutom engelska 7, som ger meritpoäng. Vänligen läs en sammanfattning på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Om du idag inte har några meritpoäng, sök läsa kurserna på komvux.
    Om du vill höja ditt meritvärde med + 6.0 (t.ex om du har 13.0 och vill få 19.0 som ditt meritvärde), se först om du får några meritpoäng redan på de betygen du redan har; om inte - kan du uppnå ännu + 2.5 ganska snabbt, t.ex genom engelska 7 får du + 1.0.
    Om du i ditt examensbevis har några F-betyg, sök läsa de kurserna på komvux.
    Om du vill höja betygen i kurser i vilka du har godkända betyg, kommer du troligtvis inte bli antagen till komvux utan blir hänvisad till prövningar. Hur snabbt du hittar var du kan göra prövningar, eller om du över huvudet taget hittar vad du kan anmäla dig till prövningar - kan jag inte säga någonting om. Som icke-gymnasieelev har du rätt att göra prövningar i hela Sverige, men det är många som vill göra prövningar och prövningstillfällena är få, så det gäller att vara envis och leta hela tiden och även vara beredd att åka långt för att göra prövningar.
    Så, något svar på hur lång tid det tar eller om det blir möjligt för dig att höja ditt meritvärde med så mycket som 6.0, kan jag inte ge.
    Skulle du däremot mena höja med + 0.6, då uppnår man den höjningen genom att höja två stycken 100p.kurser i tre "steg" t.ex från D till A eller från E till B. De flesta av kurserna på gymnasiet är 100p.kurser men det finns också 50-p kurser och större kurser, t.ex fysik1a är en 150p.kurs. Exempel: om man höjer från betyget E till A i kursen fysik1a, får man + 0.6 som höjning.
    Sammanställning av information kring prövningar - var god se prövningar>>.

    • Bill : Jag ska även läsa biologi 1 och 2, fysik 1 och 2 men även matematik 4 kommer dessa räknas in på mitt meritvärde om jag läser dem på universitet eller måste jag läsa dem på komvux för de ska räknas till mitt meritvärde.
    • Anna : Om det för särskild behörighet krävs fysik2, biologi2 och matematik 4, då är det just de kurserna och inte fysik1a och biologi1 /betyg i de kurser/ som kan påverka ditt meritvärde; påverkan kan bli både positivt och negativt, beroende på hur höga betyg du får. Studier på högskola/universitet eller på en folkhögskola kan inte påverka ditt meritvärde; där kan du uppnå behörighet men kommer konkurrera om högskole-universitetsplats med det meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg som finns i ditt examensbevis från gymnasiet. Om du vill försöka höja ditt meritvärde med hjälp av kurserna fysik2, biologi2 och matematik4 läs de på komvux och försök få så höga betyg som möjligt!
    • Anna : Om du idag har meritvärde på 13.5 och få A-betygeni fysik2, biologi2 och matematik 4 kommer du få en höjning på sammanlagt cirka + 0.75 och ditt nya meritvärde blir med det cirka 14.25. Skulle du få E i de tre kurserna blir det en minskning av ditt meritvärde på cirka - 0.45 och ditt nya meritvärde blir med det cirka 13.05.