Melo

    Hej, jag går vård och omsorg på komvux. Jag vill läsa både till samtalsterapeut och inredare. Jag är rädd att jag inte kan få A på allt. Jag tänker läsa till samtalsterapeut som fristående kurser och komma in kanske på högskoleprovet om betygen inte räcker. Går det att komma in på kurser via högskoleprovet? Hur mycket betyg brukar det krävas? Kan du berätta om både den utbildningen och inredare utbildningen, hur ska jag gå till väga?

    • Julia : Att göra högskoleprovet, om du vill komma in på en högskole-Universitetsutbildning är en bra idé! Hur högt resultat på högskoleprovet som kommer ge plats på en viss utbildning i framtiden, är det dock ingen som vet. Antal utbildningsplatser ställs mot de resultat som sökande har och de med högst resultat kommer in först och så vidare... så länge platserna räcker. Sedan tittar på hur högt resultat hen hade som kom in sist av alla och så noterar man var antagningsgränsen hamnade. Att titta på antagningsstatistik från föregående omgångar ger viss fingervisning (man kan se hur det "brukar" te sig) men det kan bli mycket annorlunda i framtiden. Sikta på så högt högskoleprovsresultat som möjjligt! Jag kommer också skriva ett svar där jag "berättar" om de yrken som du nämner i din fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melo!
    Du är intresserad av yrken Inredare och Samtalsterapeut, skriver du i din fråga om.
    Yrket Inredare och andra yrken inom inredning är, i Sverige, icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer. Det finns många olika utbildningar inom inredning, och det är extremt svårt att ge en rekommendation angående vilken utbildning just du skulle behöva gå för att kunna bli verksam som Inredare. Du får jättegärna titta på många yrken inom inredning - i varje yrkesbeskrivning brukar det stå någonting kring vilken utbildning som eventuellt kan leda till att man kan bli verksam inom det yrket. Nedan finner du snabblänkar till yrkesbeskrivningar som jag rekommenderar att du tittar på:
    Grafisk formgivare

    Inredningsarkitekt

    Inredningsdesigner

    Inredningssadelmakare

    Inredningssnickare

    Mönsterkonstruktör

    Tapetserare

    *************
    Du är också intresserad av att bli en Samtalsterapeut. Andra titlar för samtalsterapeuter kan vara psykoterapeut, äktenskapsrådgivare, parterapeut, familjebehandlare, beroendeterapeut/missbrukskonsult, lösningskonsult, kickass-coach m.fl. Vems om är just "samtalsterapeut", är dock inte helt klart. T.ex tycker jag att Kuratorer är i princip också "samtalsterapeuter". För att bli Kurator läser man först på socionomprogrammet och sedan en påbyggnadsutbildning. Socionomprogrammet är en utbildning på universitetsnivå som för särskild behörighet kräver godkända betyg i gymnasiala kurser samhällskunskap 1b och matematik 2.
    Socionomprogrammet är en bra grund inför påbyggnadsutbildningar som leder till många yrken som använder sig av samtal som metod för att lösa problem och på olika sätt hjälpa människor.

    Du får gärna kika på många olika yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med att titta på följande yrken:
    Psykoterapeut
    Arbetsterapeut
    Biståndsbedömare / Biståndshandläggare
    Brottsförebyggande samordnare
    Drogförebyggare
    Etableringslots
    Familjebehandlare
    Familjehemssekreterare
    Familjerådgivare
    Fältarbetare
    Församlingspedagog
    Handledare i sorgbearbetning
    Krematoriemedarbetare
    Kvalitets- och etikrådgivare
    Kvinnojoursmedarbetare
    Livscoach
    Mental coach
    Motivationspedagog
    Peer supporter
    Psykolog
    Relationscoach
    Sakkunnig krisstöd
    Samlevnadsexpert
    Sexolog
    Skolkurator
    Socialpedagog
    Socionomyrken
    Ungdomskonsulent

    Du skriver i din fråga om att du vill läsa till Samtalsterapeut genom fristående högskolekurser. Men jag kan inte ge dig råd kring vilka kurser det i så fall skulle vara. En bra grund inför vidarestudier mot yrken där man använder samtal som metod är socionomexamen. Att bli socionom kan man i Sverige endast genom socionomprogrammet; det går alltså inte ta ut socionomexamen genom fristående kurser.
    Du kan annars funder på att utbilda dig till Psykolog, men även här är det ett program, psykologprogrammet, och inte fristående kurser som gäller att komma in på.
    Tips! Det går att få ihop till beteendevetenskaplig kandidatexamen genom fristående kurser, men det är inte så att det alltid är lättare att komma in på en kurs, jämfört med ett program. Det kan mycket väl bli så att det är lägre antagningsgräns till ett program. Vidare så är jag inte säker att du med beteendevetenskaplig examen ska kunna jobba som "samtalsterapeut".
    Du får också gärna samråda med studievägledare på högskolor och universitet där relevanta utbildningar ges. Vilka som är "relevanta utbildningar"? Enligt min mening är det socionomprogrammet, psykologprogrammet, beteendevetenskapliga program med huvudämnen psykologi, pedagogik och sociologi.

    • Melo : Finns det intagningspoäng på inrednings kurserna? Jag vet inte inom vilket område jag vill bli samtalsteraput med nog inget som har med äktenskap att göra. Jag tänker läsa till beteendevetare, kan du förklara hur man går den vägen?
    • Julia : Vilka inredningskurser är du intresserad av? Är det på högskola-universitet, inom konst- och kulturutbildningar, på folkhögskolorna eller hos privata utbildningsanordnare? Hitta den inredningskurs (det kan du göra genom att "googla") och ge mig en direktlänk till beskrivningen av den kursen, så ska jag se inom vilken skolform som den kursen ges. Det är, på eftergymnasial nivå, endast inom högskola-universitet som antagningspoängen/antagningsgränser går att få fram.
    • Melo : https://www.utbildning.se/kurser/folkuniversitetet-stockholm/diplomerad-inredningskonsult-1384331
    • Melo : Här är länken till en kurs jag är intresserad av, kan man få jobb av sådana kurser som man själv betalar till som varar i ett år?
    • Julia :

      Vad är det som varar i ett år, en kurs eller jobb? Den länken du skickade - där står att kursen omfattar 91 timmar. Jämför: en gymnasiekurs svenska 1, matematik 1 eller engelska 5 omfattar 200 timmar per kurs. Det är alltså en liten kurs. 91 timmar = studier på heltid i 2 veckor + 11 timmar till. Heltidsstudier omfattar 40 timmar per vecka, och hela den kursen omfattar 91 timmar. Om någon arbetsgivare vill ge jobb efter en sådan kurs, kan hända. Dock finns inga garantier. Fråga på skolan om de kan visa på att någon efter deras kurs fick jobb just på grund av de läste deras kurs. Folkuniversitetet är inte ett universitet, det är ett studieförbund. Jag kan inte se att några förkunskaper krävs inför den kursen. Fråga på skolan där kursen ges om de kräver några förkunskaper, över huvudet taget. Du får givetvis köpa vilka kurser du vill. Jag kan inte ge dig några löften om att du kommer få jobb. Inom inredning handlar det om talang, kontakter och tur lika mycket som om  utbildning.

    Läs alla kommentarer